سود کلان دلالان از پدیده نوپا جمع آوری زباله در پایتخت / پشت صحنه سوء مصرف معتادان، خارجی ها و کودکان کار در تهران


ساعت: 20:20
تاریخ انتشار: 1401/04/05
کد خبر: 1878824

مشکلی که به دلیل عدم حاکمیت شهری در تهران گسترش یافته است.

پدیده جمع آوری زباله به دلیل عدم نظارت صحیح و اصولی و نبود زیرساخت های لازم توسط مدیریت شهری باعث شده تا مردم پشت صحنه هر روز با استخدام و ساماندهی سه قشر از جامعه فعالیت خود را در این حوزه گسترش دهند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش تهران پرس ، پدیده نوظهور جمع آوری زباله یا جستجوی زباله های خشک قابل بازیافت در سطل های زباله خانگی یا طلای سیاه مدتی است از سوی مردم که در همه شهرها از جمله تهران شاهد آن هستیم.

پدیده ای که در سایه عدم نظارت صحیح و اصولی و نبود زیرساخت های لازم از سوی مدیریت شهری باعث شد تا مردم پشت صحنه هر روز با استخدام و ساماندهی سه لایه جامعه فعالیت خود را در این زمینه گسترش دهند.

دسته اول افرادی هستند که معتاد هستند و باید هزینه مصرف مواد مخدر را پرداخت کنند. دسته دوم اتباع خارجی که به دلیل قاچاق از کشورهای همسایه نمی توانند کار کنند و دسته سوم کودکان کار که در شهر حضور دارند و سود هنگفتی دارند تاجران از این طلای سیاه سود می برند.

چند سالی است که سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با واگذاری بخشی از مجموعه پسماندهای خشک به تعدادی از شرکت های خدمات پسماند و بازیافت، سعی در ایجاد سازوکار مناسب و اصولی برای ساماندهی این معضل و با مبالغی دارد که این امر برای شهرداری برای امور جاری شهرسازی جذابیت کمتری داشت و بیشتر این سرمایه ها فقط در جیب تعداد معدودی از دلالان این حوزه هزینه می شد و صرف خدمات رسانی بهتر به شهروندان تهرانی می شود.

در قوانین مدیریت پسماند، هم جمع آوری و تفکیک زباله یا پسماند خشک و مرطوب به شهرداری ها و دهیاری ها سپرده شده است. به عنوان مثال در ماده 7 قانون مدیریت پسماند آمده است که مدیریت اجرایی کلیه پسماندها به استثنای صنعتی و خاص در شهرها و روستاها و حریم آنها بر عهده شهرداری ها و دهیاری ها بوده و خارج از حدود تعهدات شهرداری ها و دهیاری ها است. بر عهده مناطق است.

مدیریت اجرایی پسماندهای صنعتی و ویژه بر عهده تولیدکننده و در صورت تبدیل شدن به پسماندهای عادی بر عهده شهرداری ها، دهیاری ها و بخشداری ها خواهد بود.

تبصره: دستورالعمل‌های اجرایی می‌توانند تمام یا بخشی از عملیات مربوط به جمع‌آوری، تفکیک و دفع زباله را به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار کنند.

زباله های معقول خانگی یا همان زباله هایی که توسط هر یک از ما شهروندان تولید می شود و در محل های تعیین شده از سوی شهرداری در محله خود قرار می گیرد نیز می تواند با ایجاد مکانیزم مناسب و تدوین رویه های مدون به درآمدی پایدار تبدیل شود.مجموعه مدیریت شهری و با با نظارت و پیگیری مستمر، دست برخی سودجویان جویای ثروت در این حوزه باید قطع شود و تمام درآمدهای آن صرف توسعه خدمات مطلوب تر و بهتر برای شهروندان تهرانی شود.

در نهایت این نکته بسیار مهم را نباید فراموش کرد که افرادی هستند که به دلیل مشکلات سخت مالی و معیشتی مجبور به جمع آوری زباله های خشک هستند تا بتوانند در این شرایط اقتصادی به امور جاری خود بپردازند که لازمه مدیران تهران است.شهرداری و سازمان مدیریت پسماند باید اقدامات لازم را برای شناسایی و ساماندهی این افراد انجام دهد تا خدای ناکرده این افراد درگیر نشوند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید