سوغاتی هایی که ماندگار می شوند/ در شهر ملیله سازی جهان هنر در کنار لذت، نان هم دارد


ساعت: 11:35
تاریخ انتشار: 1401/01/01
کد خبر: 1817578

صنایع دستی استان زنجان که عشق هنرمندان این رشته را به خوبی منتقل می کند سرشار از شور و شوق و هویت صنعتی است. برخی از این هنرهای لوکس مانند ساخت چاقو و ملیله کاری شهرت جهانی دارند و جزو خاطرات ماندگاری هستند که همیشه مورد استقبال گردشگران قرار می گیرند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از موج بیانی; تنها چند دقیقه پیاده روی تا بازار زنجان کافی است تا برای خرید سوغاتی از زنجان و صنایع دستی این شهر زیبا بروید. صنایع دستی زنجان در کنار آثار تاریخی و آثار طبیعی همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده و یکی از بهترین سوغات این استان به شمار می رود. از صنایع معروف و معروف استان زنجان می توان به چاقوسازی، قالی بافی، گجت بافی، گلدوزی، سفالگری، ملیله بافی، قالی بافی، فلزکاری، مس و نقره سازی اشاره کرد که بیشتر مورد بازدید گردشگران قرار می گیرد.


ساخت چاقو

چاقوسازی مهمترین و شناخته شده ترین هنر استان زنجان است که کیفیت، دوام، ظرافت، تناسب، تنوع، قدرت برش و تیغه چاقوهای زنجان از دیرباز شناخته شده و خاص بوده است. محققان و پژوهشگران پس از کشف مجموعه ای منحصر به فرد از نمکدان ها در سال 1383، قدمت و قدمت صنعت چاقوسازی در زنجان را بیش از 1700 سال اعلام کردند. این مرد نمکی چهارمین جسد مومیایی شده ای بود که در حفاری های معدن چهرآباد به همراه چاقو، ابزار، کمربند، غلاف چرمی و استخوانی و یک جفت کفش چرمی پیدا شد. اما جدای از تاریخچه بسیار قدیمی این صنعت، ظرافت، تناسب، سودآوری و روکش چاقوی زنجان به قدری درجه یک است که چاقوی زنجانی را از هر چاقوی دیگری در دنیا بهتر کرده است.


f6a5c0fd 4f0b 4be6 a3a5 a4e28b551696 خبر خاکستری


مس

مس پس از ساخت چاقو، مشهورترین صنعت زنجان است. استان زنجان یکی از مراکز مهم مسگری در ایران است و شنیدن صدای مسگران در بازارهای زنجان یکی از تفریحات لذت بخشی است که می توانید در سفر به این منطقه تجربه کنید. مسگرانی که انواع مصنوعات مسی (40 تا 45 نوع ظروف مسی) مانند مونتاژ، دیگ، کاسه، حوض، تنگ، لگن و لگن را تولید می کنند.

با ممنوعیت استفاده از طلا و نقره برای ساخت ظروف در دوره اسلامی، استفاده از فلزاتی مانند مس رواج یافت. از آنجایی که مس فلزی چکش خوار و چکش خوار با نفوذ و سیم بود، صنعتگر به راحتی می توانست تزیینات مختلفی از جمله مشبک، حکاکی، حکاکی، فلزکاری، مهر زنی و منبت کاری روی مس انجام دهد.


d647f5eb d9ff 48a0 9181 c847e3906e08 خبر خاکستری


حکاکی روی مس

حکاکی عسل نیز یکی از رایج ترین صنایع دستی زنجان است. صنعتگران این منطقه عمدتاً در شهر زنجان زندگی می‌کنند و بیشتر از طرح‌های قدیمی و سنتی ایرانی، از نقوش قلم‌زنی مس استفاده می‌کنند.


3034e02f a060 404e bfdf 65be28aa7769 خبر خاکستری


ملیله کاری

یکی از نفیس ترین و ارزشمندترین صنایع تزیینی زنجان ملیله کاری است. شهر زنجان را شورای جهانی صنایع دستی «شهر جهانی ملیله‌ها» می‌نامند و انواع محصولات این هنر را می‌توان در پایه‌های فنجان، سینی، قاشق و چنگال غذا و چای، کاسه، گلدان، قاب عکس و پارچه و همچنین جواهرات. .

هنر ملیله کاری به عنوان یک صنعت بومی زنجان قبل از سلطنت پهلوی تنها در این شهر رواج داشت. این هنر در زمان رضاخان با مهاجرت تعدادی از هنرمندان از این شهر به تهران و اصفهان در سایر نقاط کشور رواج یافت. عمده محصولات تولید ملیله تا آن زمان سرویس های چای و شربت، جعبه جواهرات و دسته چاقو بود. هنرمندان زنجانی در سال های بعد جزئیات بیشتری به این هنر اضافه کردند. ملیله کاری های زنجان در دوره سلجوقیان رونق گرفت و اوج رونق آن را می توان به دوره صفویه نسبت داد.


b5c860c2 d1c3 4783 b45c 6867ba210807 خبر خاکستری


شیشه دوزی

چاروق یا چموش نام یک کفش قدیمی بدون پاشنه از پوست خام است که با بند و بند بلند به پا می‌بستند و معمولاً چوپانان در دشت‌ها و بیابان‌ها از آن استفاده می‌کردند. فندک ها از ابریشم، طلا، سیم و گلابتون با دو منگوله ساخته می شدند.

زنجان هم اکنون در حال تولید نوعی فندک به نام دمپایی با روکش عقابی و پشتی است که بدون بند و بند می باشد. برای ساخت این نوع دمپایی از چرم قرمز رنگ استفاده می شود. کفش هایی که زنان زنجانی به دلیل زیبایی و فرم خاص خود به عنوان قالیچه می پوشند. زنجانی امروزه دارای پاشنه و زیره چرم است. رویه سوزن زنجانی نیز از نخ های ابریشم و گلابتون در رنگ های مختلف ساخته شده است.

به گفته باستان شناسان (چکمه های چرمی متعلق به مرد نمکی شماره یک) قدمت صنعت چرم در استان زنجان به سال ها و بیش از دو هزار سال قبل می رسد.


46685a8e a1ae 475d bf24 cde2f7c7ab82 خبر خاکستری

اما استان زنجان در کنار برخی از صنایع دستی اصیل ذکر شده، صنایع دیگری مانند گلدوزی، سفالگری، قالی بافی، قالی بافی، گجت، مجسمه سازی منبت کاری، نقاشی، چرم، معرق چوبی، کیف بافی، دستکش جوراب، منجوق و گلدوزی، نمد بافی و منبت و نقاشی مینیاتور. با این صنایع دستی زیبا که هر کدام برگرفته از ذوق و هنر هنرمندان زنجانی است، پیشنهاد می کنیم پس از ورود به استان زنجان، علاوه بر بازدید از آثار تاریخی و موزه های این استان، از مغازه های صنایع دستی آن دیدن کرده و از خرید لذت ببرید. شیرینی کاردستی خود را داشته باشید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید