بازگشت صنایع دستی منسوخ به چرخه تولید در استان زنجان / شهر ملی ملیله بین المللی محل خاصی برای فعالیت هنرمندان در این صنعت وجود ندارد.


ساعت: 18:10
تاریخ انتشار: 14/09/12
کد خبر: 1812058

معاون میراث فرهنگی استان زنجان گفت: با وجود اینکه زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله شناخته می شود اما هنوز مکان مشخصی برای حضور و فعالیت این هنرمندان در شهر وجود ندارد و این یک ضعف بزرگ در شهر صنایع دستی است. زنجان.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛

الناز خدایی فرد در گفت و گو با خبرنگار موج رسا با بیان اینکه برای برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی کاسپین زنجان هیچ اعتباری در سطح ملی و استانی به اداره کل میراث فرهنگی اعطا نشده است، گفت: اداره میراث فرهنگی و نمایشگاه بین المللی کاسپین برای نمایش آثار هنرمندان مدت ها پس از شیوع تاج راه اندازی شدند.

وی با بیان اینکه نمایشگاه کاسپین از نظر هزینه ای با صنعتگران همراه بود، افزود: استان زنجان دومین استانی است که نمایشگاه های رایگان صنایع دستی برگزار می کند اما نمایشگاه اخیر رایگان نبود اما طبق اطلاعات ارائه شده از سوی هنرمندان کشوری در این نمایشگاه شرکت کرده اند. نمایشگاه و تا حدودی موفق بوده است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه این نمایشگاه می تواند تاثیر مثبتی بر فروش آثار هنرمندان در سراسر کشور داشته باشد، گفت: استان زنجان برای فروش صنایع دستی مشکلی ندارد اما یکی از این نمایشگاه ها مهمترین مسائل استان گفته می شود زنجان با وجود اینکه به شهر ملیله سازی جهان شهرت دارد اما همچنان مغازه و محل متمرکزی است که فعالان صنعت در این مکان حضور می یابند و در صورت حضور گردشگر از این مکان دیدن می کنند و با این صنعت آشنا می شوند. چیزی به نام ضعف وجود ندارد.

وی با بیان اینکه ملیله زنجان در حال تبدیل شدن به یک برند است، گفت: بیشترین صادرات صنایع دستی استان مربوط به عسل، ملیله و چاقو است، بنابراین استقبال بالایی برای استفاده از ملیله وجود دارد، این امر در سطح استان نیز می طلبد. باید به ملیله سازی و فعالان صنعتی توجه ویژه ای شود.

خدایی فرد با بیان اینکه سالانه حدود یک میلیون دلار صنایع دستی از استان صادر می شود، گفت: نمی توان آمار جامعی ارائه کرد.

وی بیان کرد: در حال حاضر بیش از 50 شاخه صنایع دستی در استان در زمینه چاقوسازی، مسگری، سوزن دوزی، قالی بافی، قلم زنی، قیچی، قیچی، ملیله کاری هنرمندان چیره دست و ماهری دارند که از شهرت ملی و حتی جهانی برخوردار بوده و دارند. اما مشکل اینجاست که همه این هنرمندان بیمه نیستند.

وی گفت: خوشبختانه امسال موفق شدیم 125 صنعتگر استان را بیمه کنیم. – بیمه تا پایان سال جاری ادامه دارد. از ابتدای امسال تاکنون حدود 125 نفر بیمه تامین اجتماعی و 21 نفر در صندوق تامین اجتماعی کشاورزان و دهقانان معرفی شده اند.

خدایی فرد با اشاره به اینکه اکنون تعداد فعالان صنایع دستی به 12 هزار نفر رسیده است، گفت: با برگزاری جلسات آموزشی در روستاها 700 نفر به آمار فعالان صنایع دستی استان اضافه شده است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه می توان افراد بیشتری را به فراگیری هنرهای صنایع دستی تشویق کرد و کلاس هایی به ویژه در شهرستان طارم برگزار شد، گفت: منسوخ شده، بازگشت به چرخه تولید در روستاها و در زمینه فعال سازی جاجیم بافی، پرده بافی و پوشاک محلی در طارم پیشرفت هایی داشته اند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید