سومین حمله به شمال عراق؛ درگیری بین نیروهای مقاومت و ارتش ترکیه در حال تشدید است

ویدئوهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی، تبادل آتش بین این نیروها را در نیمه های شب منتهی به صبح شنبه نشان می داد.

همزمان با انتشار این خبر، برخی منابع عراقی مانند «بغدادعلیوم» از شلیک 4 موشک به مواضع نیروهای ترکیه در کوه های «جره امانج» (گره) از منطقه «العمدیه» استان دهوک خبر دادند. .

برخی منابع دیگر از جمله شبکه های اجتماعی نزدیک به مقاومت، تعداد موشک های شلیک شده را اعلام نکردند، اما نوشتند که بخشی از ارتش ترکیه با موشک هدایت شونده کانکروس، خاک عراق را هدف گرفته است.

این موشک ضد زره روسی با قابلیت هدف قرار دادن اهداف ثابت و متحرک، بردی بین 70 متر تا 4 کیلومتر و سرعت 200 متر بر ثانیه دارد.

ساعاتی پیش شامگاه جمعه حداقل سه فروند موشک گراد به سمت پایگاه نیروهای ترکیه در بشیقه موصل شلیک شد و منابع امنیتی گفتند این موشک ها به منطقه پایگاه زلیکان اصابت کرده است.

این واکنش ها در حالی است که ترکیه در 24 ساعت گذشته سه بار دیگر به خاک عراق حمله کرده و علیرغم واکنش شدید مردم و دولت عراق به حملات خونین روز چهارشنبه، هر سه بار به دهوک در اقلیم کردستان حمله کرده است.

گروه مقاومت اسلامی عراق “لوا الاحرار” در بیانیه ای مسئولیت حمله موشکی به پایگاه زلیکان را بر عهده گرفت و نوشت: این حملات با موشک های ترکیه به انتقام خون شهدای ما در استان دهوک انجام شد و ما مسئول این حملات علیه پایگاه زلیکان هستند، ترکیه موشک های 122 میلی متری گراد را در عمق پایگاه ترکیه دریافت خواهد کرد. این تنها آغاز است.

گروه مقاومت سرایا علی الدم نیز پیشتر در بیانیه ای اعلام کرده بود که ترکیه را هدف قرار خواهد داد. این گروه در واکنش به تشدید تنش ها بین عراق و ترکیه در تازه ترین بیانیه خود اعلام کرد که در صورت عدم خروج ترک ها از شمال عراق، دامنه حملات ما به ترکیه نیز کشیده خواهد شد.

یک پایگاه ترکیه در منطقه بامارنی در اقلیم کردستان عراق نیز بامداد جمعه مورد حمله دو پهپاد بمب افکن قرار گرفت اما تلفات جانی نداشت.

بر اساس برخی برآوردها، ترکیه به بهانه سرکوب عناصر پ ک ک حدود 40 مقر و پایگاه نظامی در شمال عراق دارد.

شامگاه پنجشنبه برخی منابع عراقی گزارش دادند که یک روز پس از حمله مرگبار ترکیه به زاهو، ترکیه بار دیگر با 21 خمپاره به تفرجگاه پهروه حمله کرد که یک روز قبل از آن ترکیه به 9 گردشگر عراقی (عمدتا زن و کودک) حمله کرد. به گفته مقامات عراقی حداقل 31 نفر کشته و زخمی شدند.

از سوی دیگر، نخست وزیر عراق روز پنجشنبه در نشستی با رهبران سیاسی و احزاب این کشور گفت که باید به اهرم های متعدد متوسل شود و احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق نیز پیشنهاد کرد که عراق به اقدامات اقتصادی و امنیتی متوسل شود. اقدامات لازم در برابر حملات ترکیه به شمال عراق سخنگوی وزارت خارجه عراق در عین حال تاکید کرد که انکار ترکیه و مقصر دانستن دیگران در این حملات یک شوخی سیاه غیرقابل قبول است و تجاوزگری این کشور به اثبات رسیده است.

ناظران می گویند ارتش ترکیه در 7 ماه گذشته 284 عملیات در استان های دهوک، اربیل، سلیمانیه و موصل انجام داده است.

حمله خونین روز چهارشنبه به مرکز گردشگری «پهرخ» زاهو در دهوک در اقلیم کردستان که منجر به کشته شدن 9 نفر و مجروح شدن بیش از 30 نفر (عمدتا زنان و کودکان) شد، چنان نگران کننده شد و واکنش های خشمگینی را برانگیخت که ترکیه مجبور شد این حمله را تکذیب کند. پ ک ک را مقصر دانست. گروهی که ارتش ترکیه سال هاست به بهانه آزار و اذیت و سرکوب عناصرش در بلندی های جولان در شمال عراق پایگاه می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید