سیاستمداران داخلی به وین چسبیده اند/ چرخ مذاکرات روسیه و چین ابهامات پروژه ایران را روشن می کند

ساعت: 11:45
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۱
کد خبر: 1791476

در حالی که برخی جریان های داخلی و رسانه ای تلاش می کنند ایران را در میانه مذاکرات تنها بگذارند، مذاکره کنندگان ایرانی طی نشست های ویژه ابهامات چین و روسیه را برطرف کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ پس از مشاهده اختلالات جدی اروپایی ها در دور اول مذاکرات هسته ای، کار تا جایی پیش رفت که برخی رسانه ها و مقامات اروپایی رسما از شکست مذاکرات وین صحبت کردند.

به گفته برخی تحلیلگران، این اظهارات کلیدی برای اختلاف نظر ایران بر سر پروژه مذاکره است.

اما با افشای پیشنهادهای دقیق برجامی ایران، اروپایی ها ترجیح دادند در این دوره از مذاکرات با پیشنهادهای جدی تری وارد مذاکره شوند چرا که راه برای عذرخواهی های جدید آنها بسته است.

در این راستا نقش چین و روسیه به عنوان دو عضو گروه 1+5 قابل توجه است. اروپا و رسانه هایش در ابتدای روند مذاکرات تلاش کردند نشان دهند که روسیه و چین نیز مخالفان جدی پیشنهادهای ایران هستند.

اما تیم ایران با ورود دقیق اتفاقات به وین و دیدارهای جداگانه با طرف های چینی و روسی تلاش کرد تا ابهاماتی را برای طرف های روسی و چینی برطرف کند.

این موضوع روسیه و چین را بر آن داشته است تا به طور جدی از مواضع منطقی ایران در ادامه مذاکرات حمایت کنند و مسیر رسیدن به توافق امیدوارکننده‌تری را دنبال کنند.

اما در این میان برخی جریانات سیاسی و رسانه ای کشور با استفاده از ابزارها و فضاسازی های مختلف رسانه ای تلاش می کنند حمایت روسیه و چین از موضع ایران را تحت الشعاع قرار دهند.

جمهوری اسلامی در گزارشی تاریخی نوشت: روسیه و چین مانند آمریکا و اروپا در جایی که توانستند منافع کشورها و ملت های دیگر را قربانی کردند و در همین وضعیت قرار گرفتند. ما مردم ایران چه قبل و چه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در روابط خود با شرق و غرب این واقعیت تلخ را تجربه کرده ایم.

این سخنان روزنامه جمهوری در حالی مطرح شد که سند برجام به عنوان شاهکار دولت قبل که مورد حمایت کامل روزنامه جمهوری اسلامی قرار گرفته بود، پیش چشم افکار عمومی قرار داشت.

به نظر می رسد این رسانه گرایی در واقع تلاشی برای تنها گذاشتن ایران در میانه مذاکرات است که پروژه آن در راستای پروژه مقصر دانستن شکست احتمالی مذاکرات است.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید