سیدحسین موسویان: توافق موقت راهی برای جلوگیری از مرگ برجام است

سیدحسین موسویان: توافق موقت راهی برای جلوگیری از مرگ برجام است

روز جدید دو تعهد ایران: 1- توقف غنی‌سازی 20 و 60 درصد و بازگشت به غنی‌سازی زیر 5 درصد طبق برجام. 2. ایران باید طبق برجام به اجرای پروتکل الحاقی بازگردد تا آژانس بین المللی انرژی اتمی بتواند بر فعالیت های غنی سازی ایران نظارت کامل داشته باشد.

سید حسین موسویان در یادداشتی در خاورمیانه نوشت: اگر آمریکا حداقل تا انتخابات کنگره در ماه نوامبر نتواند اجرای پایدار را تضمین کند و قدرت تصمیم گیری در مورد حذف سپاه از لیست سازمان های تروریستی را نداشته باشد. تهران و واشنگتن باید از مرگ همیشگی برجام; آنها توافق موقتی برای ادامه مذاکرات برای احیای کامل برجام پس از انتخابات کنگره آمریکا دارند.

به گزارش «انتخاب»، امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در کنفرانسی در داووس درباره مذاکرات هسته ای گفت: مهمترین موضوع لغو موثر تحریم ها است. بنابراین آنچه باقی می ماند نباید به یک موضوع (حذف سپاه از لیست سازمان های تروریستی آمریکا) محدود شود. ما هیچ تفاوتی در عملکرد بایدن با ترامپ ندیدیم، اما در را برای دیپلماسی باز گذاشتیم تا به یک توافق خوب و پایدار دست پیدا کند.

بایدن رئیس جمهور آمریکا تصمیم گرفته است که سپاه پاسداران ایران را در لیست سازمان های تروریستی نگه دارد. او تصمیم نخست وزیر اسرائیل بنت را در آوریل اعلام کرد و تاکید کرد که این تصمیم نهایی است و پنجره برای امتیازات بیشتر بسته شده است.

در آوریل 2019، دولت ترامپ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در لیست سیاه سازمان های تروریستی قرار داد تا بازگشت دولت بعدی به برجام را تا حد ممکن دشوار کند. پل پیلار، استاد دانشگاه جورج تاون و دانشگاه جورج تاون می گوید: تصمیم ترامپ سوء استفاده از قوانین فهرست سازمان های تروریستی آمریکا است که 73 سازمان در این فهرست، 72 سازمان غیردولتی و سپاه پاسداران تنها عضو این فهرست هستند. یک دستیار ارشد سابق.سیا. “این یک سازمان دولتی است.”

امیر عبداللهیان در نشست داووس به فرید زکریا گفت: ما اطلاعاتی داریم که رژیم صهیونیستی سیاست خارجی آمریکا را به گروگان گرفته است. این تاییدی است بر آنچه از یک مقام ایرانی شنیدم. او به من گفت که در یک کنفرانس بین المللی در دوره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد در سال 2011 که تحت قوانین چتم هاوس برگزار شد، رئیس سابق سرویس اطلاعاتی اسرائیل به سفیر ایران گفت: درست است که شما با شش قدرت جهانی صحبت می کنید. در نهایت، این اسرائیل است که در مورد برنامه هسته ای ایران تصمیم می گیرد.

رابرت مالی، مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در مذاکرات هسته‌ای، در جلسه استماع کنگره آمریکا گفت که درخواست ایران برای حذف سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی، درخواستی پس از توافق است، بنابراین ایران باید «تخفیف پس از توافق» بدهد. وی در عین حال گزینه نظامی را رد کرد و تاکید کرد که دیپلماسی تنها گزینه واقعی برای حل مشکل هسته ای ایران است.

واقعیت این است که پس از یک سال مذاکره، طرح احیای برجام برای آمریکا، ایران و قدرت های جهانی روشن شد. مانع اصلی که باقی می‌ماند، درخواست مشروع و منطقی ایران برای تضمین اجرای پایدار برجام است و اینکه پس از از سرگیری توافق، کنگره یا دولت بعدی دیگر تابع برجام نباشند. اکنون که ایالات متحده قادر به ارائه چنین تضمینی برای موفقیت نیست، درخواست منطقی تهران از ایالات متحده این است که یک “مزیت متقابل پس از جنگ” یعنی حذف سپاه از فهرست سازمان های تروریستی خود را فراهم کند.

اما اگر این معضل حل نشود و آمریکا حداقل تا انتخابات کنگره در ماه نوامبر نتواند اجرای پایدار برجام را تضمین کند و قدرت تصمیم گیری در مورد حذف سپاه از لیست سازمان های تروریستی را نداشته باشد. تهران و واشنگتن باید از مرگ دائمی برجام اجتناب کنند. توافق موقت داشته باشید.

یک توافقنامه موقت «مقابله متقابل متناسب» ممکن است بر اساس موارد زیر باشد:

ج: دو تعهد ایران:

1- توقف غنی سازی 20 و 60 درصد و بازگشت به غنی سازی زیر 5 درصد طبق برجام.

2. ایران باید طبق برجام به اجرای پروتکل الحاقی بازگردد تا آژانس بین المللی انرژی اتمی بتواند بر فعالیت های غنی سازی ایران نظارت کامل داشته باشد.

با این دو اقدام ایران، قدرت های جهانی تضمین های کافی خواهند داشت که برنامه هسته ای ایران به سمت ساخت بمب هسته ای منحرف نشود.

ب- تعهدات ایالات متحده:

1. لغو تحریم ها علیه صادرات نفت ایران بر اساس برجام.

2. لغو تحریم ها علیه موسسات مالی و بانکی ایرانی از جمله بانک مرکزی بر اساس برجام.

البته بهترین حالت احیای عملکرد کامل برجام است. در غیاب این سناریو، توافق موقت بهتر از سناریوی جنگی است. آقای خدایی، فرمانده سپاه، در 22 اردیبهشت در خیابان های تهران کشته شد. مظنون اصلی این قتل اسرائیل است. واقعیت این است که آمریکا و اسرائیل مدت هاست با فضای مجازی، دریا، هوا و زمین در حال جنگ هستند. بایدن، مذاکره کننده هسته ای، گفت که نمرده است، اما در آستانه مرگ است.

توافق مواضع متوازن می تواند تا زمانی که شرایط احیای برجام پس از انتخابات آمریکا فراهم نشود، از مرگ برای همیشه برجام جلوگیری کند.

دیدگاهتان را بنویسید