سیستان و بلوچستان و بحران آب در روستاهای ماهیگیری/ تامین آب آبیاری مناطق کم آب


ساعت: 12:41
تاریخ ارسال: 10/07/1401
کد خبر: 1920384

با وجود اینکه سیستان و بلوچستان یکی از استان های نزدیک به دریا است، اما سال هاست که روستاهای صیادی از نظر آب در وضعیت بسیار بدی قرار دارند و تامین آب به صورت آبیاری انجام می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از اسراهامون ، سیستان و بلوچستان به عنوان بزرگترین استان ایران که منابع تامین آب آن پایدار نیست مدت هاست شکل بحرانی به خود گرفته است به طوری که زنگ بحران کم آبی در بسیاری از نقاط به صدا درآمده است. این منطقه به ویژه در بخش جنوبی این استان.


این استان به دلیل داشتن آب و هوای گرم و خشک معمولا جزو کم بارش ترین استان های کشور در طول سال آبی است و این معضل همواره مردم سیستان و بلوچستان را با چالش های آبی مواجه کرده است.


با توجه به کمبود شدید آب در روستاهای جنوبی استان، گمان می رود تانکرهای آب مشکلات این مناطق را حل کنند، اما تعداد بسیار کم این تانکرها نمی تواند پاسخگوی نیاز همه نیازمندان باشد و متقاضیان بحران آب را درگیر کرده است.


این در حالی است که دو روستای صیادی بندر تنگ و پزم در شهرستان کنارک با جمعیتی نزدیک به 10 هزار نفر در وضعیت بسیار بد آبی قرار دارند و آبرسانی از طریق آبیاری انجام می شود.



35 تانکر برای رفع بحران کم آبی به روستاهای بندر تنگ و پزم آب رساندند

فاروق اعظمی نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان با اشاره به بحرانی بودن وضعیت آب در روستاهای جنوبی سیستان و بلوچستان گفت: مشکل خشکسالی و کمبود آب به ویژه برای ساکنان مناطق روستایی در بخش جنوبی روستا با مشکلاتی مواجه است و گاهی روستائیان از منابع آب غیربهداشتی مانند هاتگ استفاده می کنند.


وی با بیان اینکه روستاهای پزم تیاب و مکانی در شهرستان کنارک سال هاست با مشکل کم آبی مواجه هستند افزود: این روستاها سال هاست که با مشکل کم آبی مواجه هستند و از طریق آبپاش آبرسانی می شود در حالی که لوله کشی وجود ندارد. .


وی ادامه داد: آب مورد نیاز روستای پزم از رودخانه کهیر و روستای تنگ از حوضه آبریز بندینی تامین می شود.


نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان تصریح کرد: خط انتقال آب بندینی به روستای تنگ با گذشت سال ها هنوز تکمیل نشده و رودخانه کهیر نیز با مشکل خشکسالی مواجه است.

طرح های آبرسانی روستایی باید به طور اساسی مورد توجه قرار گیرد

وی گفت: آبرسانی از طریق آب شیرین کن روستای پزام در دستور کار است اما کاری پرزحمت است و به سرعت انجام نمی شود.


اعظمی با بیان اینکه طرح های آبرسانی برای آبرسانی روستایی باید حل اساسی شود، گفت: برای رفع ریشه مشکل ابتدا باید نیاز آبی مردم از طریق تامین آب آبیاری رفع شود تا فرصتی برای اجرای طرح های آبرسانی از دریا ایجاد شود.


وی گفت: برنامه ها به 3 شکل فوری، کوتاه مدت و بلندمدت تقسیم می شود و برای حل بحران فعلی روزانه 25 تانکر به پزم تیاب و 10 تانکر پزم ماهان تا رفع مشکل آبرسانی می کنند. و سفارش جدید تکمیل شد.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید