سیل در تابستان یکی از مختصات منظومه موسمی هند است، در یزد سیستم جمع آوری آب های سطحی نداریم.


ساعت: 10:12
تاریخ انتشار: 1401/06/16
کد خبر: 1895704

کارشناس هواشناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه یزد:

میرکنی گفت: متأسفانه ما در یزد نه تنها سیستمی برای جمع آوری این آب ها نداریم، بلکه حتی در برخی موارد دستکاری هایی که در طبیعت انجام داده ایم ما را به سمت تخریب قنوات سوق داده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید مجید میررکانی کارشناس اقلیم و عضو هیئت علمی دانشگاه یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا اظهار داشت: استان یزد و در مجموع کشور ایران تحت تاثیر سه سامانه جوی قرار دارند؛ این سه سامانه آب و هوایی در استان یزد قرار دارند. سامانه آب و هوایی که از شمال غرب از دریای مدیترانه وارد ایران می شود، سامانه دیگری که از سودان سرچشمه می گیرد و از دریای سرخ رطوبت می گیرد و از جنوب غربی وارد ایران می شود و سامانه موسمی هندی داریم که از جنوب شرقی وارد ایران می شود.

وی ادامه داد: این سامانه موسمی هندی که از جنوب شرق وارد ایران می شود، پیش از این در سال 1335 وارد ایران شده و باعث سیل در شهر یزد شد که در تاریخ یزد مشهور است.

استاد دانشگاه یزد افزود: سامانه موسمی هند را به همین دلیل باران موسمی می نامند، زیرا به جای زمستان بیشترین بارندگی در تابستان است. در واقع، در نیمکره شمالی به طور معمول انتظار داریم که بیشتر بارندگی در زمستان باشد و تابستان به صورت نیمه فصلی خشک و گرم باشد، اما در سیستم های موسمی این برعکس است و بیشترین بارندگی در تابستان است.

میرکانی گفت: این سامانه موسمی دوره 70 ساله خود را پشت سر گذاشته و وارد ایران شده و بارندگی ایجاد کرده است، البته سازمان جهانی هواشناسی هشدار داده است که کشورها برای چنین شرایطی آماده باشند.

وی افزود: موضوع مهم دیگر بحث برداشت آب های سطحی است که سیستم های خاص خود را دارد که برای طراحی سیستم های برداشت آب های سطحی نیاز داریم.

استاد دانشگاه یزد تصریح کرد: این منظومه موسمی هند به عنوان مثال در خود هند در برخی نقاط حتی تا 2 هزار میلی متر باران سالانه می بارد، اما آب های سطحی ناشی از آن جمع آوری یا به مکان هایی هدایت می شود تا در آن ذخیره شود. توده های آب زیرزمینی نفوذ می کنند

میرکانی تاکید کرد: متأسفانه ما در یزد نه تنها سیستمی برای جمع آوری این آب ها نداریم، بلکه حتی در برخی موارد دستکاری هایی که در طبیعت انجام داده ایم باعث شده تا کانال ها را تخریب کنیم که نمونه بارز آن رودخانه جاری است. از طریق مرکز شهر یزد شاهد بودیم که برخی نقاط مسدود شده و این انسداد باعث شد تا آب های سطحی به بافت سنتی برود و خسارت وارد کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید