سینمای حاشیه ای فرصت رونق نمی دهد


ساعت: 12:49
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۱۶
کد خبر: 1813669

امروزه «حاشیه» جزء لاینفک رویدادهای فرهنگی است و بسیاری از رسانه ها با روی آوردن به این حوزه های خارج از متن فضای رسانه ای جدیدی را برای مخاطبان ایجاد کرده اند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ امروزه «حاشیه» جزء لاینفک رویدادهای فرهنگی است و بسیاری از رسانه ها با روی آوردن به این حوزه های خارج از متن فضای رسانه ای جدیدی را برای مخاطبان ایجاد کرده اند.

شاید سینما به لحاظ حضور افراد مشهور، بازیگران و چهره های فعال در آن نسبت به سایر رشته ها و حوزه های فرهنگی و هنری حاشیه سازتر باشد و در رویدادهایی مانند جشنواره فیلم فجر، نوروزی و اکران تابستانی این مرزها بیشتر نمایان شود. .

فیلم سینمایی «لمینور» ساخته داریوش مهرجویی از سوی شورای صنف فیلمنامه نویسی به عنوان یکی از گزینه های اکران نوروزی پیشنهاد شد. اما رضا درمیشیان تهیه کننده «لمینور» به دلیل پایان یافتن پروانه ساخت این فیلم، با اندکی تاخیر و بنا به دلایلی که ممکن است به موضوع فیلم، فیلم مرتبط باشد، مجددا درخواست خود را به شورای اکران ارائه کرد. سازمان تصمیم به تعویق فیلم گرفت. این فیلم در ماه رمضان اکران می شود و از اکران نوروزی حذف می شود و این آغاز حواشی جدیدی برای این فیلم است.

طبیعتاً هر تهیه کننده ای دوست دارد فیلمش در بهترین زمان ممکن اکران شود و اکنون با واکسیناسیون عمومی و افزایش ظرفیت سینماها برای اکران نورزی و از طرفی پذیرش فیلم های اکران بسیاری از تهیه کنندگان تا حدودی قانع شده اند. نوروز برای فیلمشان در سبد پروجکشن; اما با گذشت دو سال از درگیری با کرونا و تعطیلی مکرر سینماها، به نظر می رسد کم کم شرایط اکران به روزهای خوبی نزدیک می شود و اکران نوروز و رمضان که بعد از عید آغاز می شود، قطعا به این رونق سینما کمک خواهد کرد.

داریوش مهرجویی شب گذشته در ویدئویی با عصبانیت اعلام کرد که از آنجایی که لمینور از اکران نوروزی کنار گذاشته شده است، با دستیاران خود در وزارت ارشاد می نشینند تا حق خود را بگیرند.

تجربه نشان داده است که هیچ فیلمی برای همیشه در قفسه نمی ماند و در نهایت به دست مخاطب می رسد. مانند مارمولک که چند سال بعد همه آن را تماشا کردند و اتفاقی که فیلم را از سینماها خارج کرد، حاشیه هایی ایجاد کرد که به محبوبیت فیلم کمک کرد. در مورد مهرجویی برای سنتوری هم همین اتفاق افتاد.

حالا خود کارگردان ها این بازی را یاد گرفته اند که چگونه با بیانیه ها و فریادها و حاشیه سازی ها با کوچک ترین مخالفت نهادهای رسمی با فیلمشان جریان رسانه های زرد را وارد فیلمشان کنند. منوچهر محمدی چندی پیش برای فیلم «چپ راست» چه کرد. بنا بر اعلام سازمان سینمایی، فیلم برای دریافت پروانه نمایش باید تغییر می کرد، اما تهیه کننده این تغییر را رعایت نکرد و نامه توهین آمیزی به وزیر ارشاد نوشت و خواستار اکران فیلمش یا مسعود کیمیایی شد. که قبل از جشنواره فیلم فجر با انتشار متن کوتاهی از آنها عادت کرده ایم شاهد لغو و تحریم جشنواره باشیم.

البته این حواشی به هسته اصلی سینما ضربه زد و برخی رسانه ها مدت هاست که به جای نقد و تحلیل و تماشای فیلم ها و شفاف سازی مشکلات ساختاری سینما، با چند برابر کردن این مرزها، بیشتر از محتوای خود فکر می کنند. و در حالی که این روش ادامه دارد و حوزه ها حرف اول و آخر این سینما را می زند امید به درمان اندک است و فراتر از متن فضای رسانه ای جدیدی برای مخاطب ایجاد کردند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید