شرط آمریکا برای آزادسازی پول بلوکه شده ایران در عراق

شرط آمریکا برای آزادسازی پول بلوکه شده ایران در عراق

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری با رد ادعاهای مطرح شده در برخی گزارش ها مبنی بر مذاکرات تهران و واشنگتن بر سر توافق موقت، انتشار برخی از وجوه بلوکه شده ایران در عراق با هماهنگی آمریکا را تایید کرد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی که جزئیات آن در سایت وزارت خارجه آمریکا منتشر شده است، در پاسخ به این سوال که آیا دولت آمریکا در حال مذاکره مستقیم درباره انرژی هسته ای است؟ وی گفت: در چند روز اخیر گزارش هایی منتشر شده که برخی از آنها نادرست است. نکاتی را در مورد آنها ذکر می کنم. اولاً، ما همیشه این توانایی را داشته‌ایم که وقتی ایران با منافع ملی ایالات متحده سازگار بود، پیام‌هایی را به ایران برسانیم. دوم، همانطور که از ابتدای این دولت به صراحت گفته‌ایم، رئیس‌جمهور متعهد است که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند.

میلر ادامه داد: ما همچنین معتقدیم که دیپلماسی بهترین راه برای دستیابی به این هدف است، اگرچه من به صراحت گفته ام که گزینه های دیگر را رد نکرده ایم. نکته دیگری که می‌خواهم به آن اشاره کنم، موضوع توافق موقت در مورد این گزارش‌ها است که کاملاً نادرست است».

اظهارات این مقام آمریکایی پس از آن صورت می گیرد که برخی رسانه های غربی به نقل از منابع ناشناس مدعی شدند ایران و آمریکا در آستانه توافق موقت برای رفع برخی تحریم ها علیه محدودسازی غنی سازی اورانیوم ایران هستند.

با وجود این ادعاها، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز پنجشنبه هفته گذشته گزارش های مربوط به این موضوع را نادرست و گمراه کننده خواند و گفت هرگونه گزارشی درباره توافق موقت با ایران دروغ است.

نمایندگی ایران در سازمان ملل این ادعاها را رد کرد و گفت: «هیچ توافق موقت برای جایگزینی برجام در دستور کار نیست».

همچنین ناصر خانانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در نشستی در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات از سرگیری برجام و اخبار منتشر شده در این زمینه، اظهار داشت: تبادل پیام انجام شد. از طریق واسطه ها از جمله عمان انجام شده و ادامه دارد. ایران از همه فرصت ها برای حفظ منافع مردم خود استفاده می کند، ما از ابتکارات عمان در این زمینه استقبال کردیم و همچنین از ظرفیت عمان به عنوان یک کشور دوست استفاده کردیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مبنای مذاکرات برای رفع تحریم ها، توافقات برجام است و چارچوب جدیدی در این زمینه نداریم و اخبار مطرح شده از جمله بحث توافق موقت و غیره را تایید نمی کنیم. . ما این گمانه زنی رسانه ای را در نظر می گیریم.”

کنعانی گفت: ما مذاکره برای توافق موقت یا ترتیبات جدیدی که جایگزین برجام شود را تایید نمی کنیم.

مذاکرات برای احیای توافق هسته ای پس از چندین ماه شروع در اوایل سال 2022، علی رغم برخی گشایش ها، به دلیل برخی مسائل باقی مانده متوقف شد.

ایران و آمریکا از طریق طرف های مذاکره کننده از مواضع یکدیگر مطلع شده اند و وارد مذاکره مستقیم نشده اند.

در ادامه نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به نظر وی درباره آزادسازی 3 میلیارد دلار پول ایران از عراق، گفت: ایران فقط می تواند از پول خود در عراق برای اهداف بشردوستانه و غیره استفاده کند. صرافی هایی که مشمول تحریم نیستند، دسترسی دارند این اقدامات چندین سال پیش در دولت قبلی انجام شد، که در آن ایالات متحده به طور مداوم چنین مبادلاتی را مطابق با قوانین ایالات متحده و با هماهنگی کامل با دولت عراق تأیید کرد. این مبادلات عادی و بشردوستانه است که با قوانین و مقررات ایالات متحده مطابقت دارد و ما به اعمال تمامی تحریم ها علیه ایران ادامه داده ایم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با انتقال 2.7 میلیارد دلار به ایران موافق هستید، گفت: بله، موافقم. ما این انتقال را مطابق با نقل و انتقالات قبلی که توسط کریم تایید شده بود انجام دادیم تا ایران بتواند به پول خود در حساب های بانکی در عراق برای اهداف بشردوستانه و غیرتحریمی دسترسی داشته باشد.

اظهارات میلر پس از آن بیان شد که منابع خبری روز شنبه از آزادسازی 2.7 میلیارد دلار از منابع ارزی ایران در عراق به عنوان بخشی از درخواست قبلی خبر دادند.

بر اساس گزارش ها، بانک TBI (بانک سنتی عراق) مجوز پرداخت 2.7 میلیارد دلار از مطالبات ایران برای خرید کالاهای اساسی را صادر کرده است.

طی چند روز گذشته بیش از 2.7 میلیارد دلار از منابع ارزی کشور برای خرید کالاهای اساسی از جمله برنج، ذرت، دانه های روغنی و غیره به عراق پرداخت شده است. این به دنبال آشتی بانک مرکزی عراق با فدرال رزرو آمریکا بود که طی آن مجوز پرداخت 2.7 میلیارد دلار از درخواست‌های ایران برای خرید کالاهای ضروری از بانک TBI داده شد.

در همین رابطه یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفت و گو با ایسنا، گفت: همانطور که در خبرها آمده، خوشبختانه بر اساس شنیده های ما حدود سه میلیارد دلار از منابع ایران آزاد شده است. در عراق و برای تامین ارز مورد نیاز زائران و خرید کالا استفاده می شد. البته قرار است جزئیات دقیق این افتتاح و نحوه توزیع آن از سوی بانک مرکزی اعلام شود. این اتفاق قطعا تاثیر مثبتی بر بازار خواهد داشت زیرا هم نیاز بانک مرکزی زیاد است و هم کالاهای اساسی خریداری شده است. در واقع این باز شدن ارز می تواند به ثبات بازار ارز و همچنین کالاهای زیربنایی کمک شایانی کند.

وی همچنین درباره کل منابع بلوکه شده ایران در عراق گفت: با توجه به اینکه تعاملات مستمر ما با عراق ادامه دارد و معاملات اقتصادی در حوزه های مختلف انرژی انجام می شود، تعداد منابع همواره در حال تغییر است.

دیدگاهتان را بنویسید