پاسخ تند همتی به وزیر رئیسی درباره پول بلوکه شده ایران در عراق/ پایان فرافکنی

پاسخ تند همتی به وزیر رئیسی درباره پول بلوکه شده ایران در عراق/ پایان فرافکنی

عبدالناصر همتی به اظهارات وزیر اقتصاد از دولت رئیس جمهور مبنی بر مسدود شدن منابع ایران در یکی از بانک های عراقی به دلیل تصمیم وی واکنش نشان داد.

عبدالناصر همتی، رئیس سابق بانک مرکزی نوشت: پس از ارائه مطالبی از سوی رسانه های وابسته به دولت مبنی بر مسدود شدن منابع ایران در یکی از بانک های عراقی به دلیل تصمیم این کشور، دلیلی برای پاسخگویی به این مطالب نداشتم.

همتی ادامه داد: با توجه به تکرار همین اظهارات آقای خاندوزی وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت که نشان می دهد چنین مطالبی از یک مرکز منتشر می شود، توضیحات زیر را برای تنویر افکار عمومی ضروری می دانم:

1- منابع حاصل از صادرات گاز و برق ایران توسط دولت عراق از مجاری مختلف به دست آمده و به نحوی قبل از خروج ترامپ از برجام منتقل شده است. پس از تشدید تحریم ها، دولت عراق به دلیل تحریم های اعلام شده از سوی آمریکا قادر به پرداخت هزینه گاز و برق دریافتی خود نبود و آمریکا به طور مرتب مجوز خرید گاز و برق از عراق را صادر می کرد اما اجازه پرداخت را نمی داد. به ایران

2- پس از مذاكرات مفصل در چند نوبت با رئيس جمهور و نخست وزير عراق و رئيس بانك مركزي آن كشور و براساس دستورات اجباري دولت آمريكا به دولت عراق مبني بر اينكه منابع صرفاً صرف تجارت دولتي شود. بانک عراق (TBI) که تنها بانک دولتی عراق است که عملیات بین المللی داشت، سپرده گذاری و تحت نظارت بانک مرکزی عراق باید فقط برای اهداف بشردوستانه (غذا، دارو و خدمات عبادی) استفاده شود. ، در سفر ریاست جمهوری آقای دکتر روحانی به عراق، دو دولت با امضای این موافقتنامه و شروع کار موافقت کردند. بنابراین با توجه به کنترل منابع ناشی از صادرات نفت عراق از آمریکا راه دیگری برای وصول مطالبات از دولت عراق وجود نداشت و مقامات ارشد کشور نیز از جزئیات آن مطلع بودند.

3- در مدتی که اینجانب مسئولیت داشتم و پس از آن مبالغی از موجودی موجود در این بانک صرف واردات کالاهای اساسی و برخی خدمات با دستور پرداخت بانک مرکزی شده است. مسئولان محترم دولت سیزدهم که سابقه طولانی در طراحی ید دارند، به خوبی می دانند که بیشترین منابع ورودی به این بانک مربوط به صادرات در دوره خود بوده و همواره از حجم عظیم صادرات گاز برای عراق به عنوان یک دستاورد یاد می کنند. چرا در دو سال گذشته به همان روال قبلی ادامه دادند؟ چرا جلوی صادرات خود را نگرفتند و راه دیگری را برای دریافت پول گاز و برق انتخاب نکردند؟ آیا آنها یا انتخاب دیگری داشتند؟

در حال حاضر هم برای صادرات گاز و برق، اگر دارید، به مجوز از آمریکا نیاز دارید و برای آزادسازی منابع آن نیاز به مجوز از دولت آمریکا دارید و چیزی تغییر نکرده است. پروجکشن را نیز کامل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید