شفافیت خدمات بانکی امکان جلوگیری از فساد و رانت خواری در پرداخت خدمات را فراهم کرده است.

ساعت: 13:26
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۰/۲۸
کد خبر: 1923183

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس در پاسخ به حذف موضوع شفافیت تسهیلات کلان از لایحه بودجه 1402 گفت: شفافیت تسهیلات بانکی زمینه جلوگیری از تخلف، فساد و رانت در پرداخت را فراهم کرد. امکانات

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی خزریان سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس در واکنش به حذف موضوع شفافیت تسهیلات کلان از لایحه بودجه 1402 گفت: پس از تصویب موضوع شفافیت تسهیلات کلان در بودجه سال 94. 1401 و شفاف سازی بیش از نیمی از کل تسهیلات بانکی، دولت در تبصره 16 این لایحه پیش بینی کرد. بودجه 1402 این مصوبه را آورد و آن را تقویت کرد اما متاسفانه موضوع شفافیت تسهیلات کلان و اشخاص مرتبط با بانک ها از تبصره 16 لایحه پیشنهادی دولت حذف شد.

وی در خصوص سازوکار پرداخت تسهیلات بانکی گفت: بانک ها موظف به ارائه تسهیلات به اشخاص حقیقی و حقوقی هستند. در این فضا تسهیلات بزرگی برای افراد و شرکت هایی وجود دارد که فعالیت اقتصادی مثبت و کارآمدی برای جامعه دارند، اما متاسفانه در برخی موارد این تسهیلات در فضایی تاریک و با نظارت ناکارآمد پرداخت می شود. انحرافات و مفاسدی که در پرداخت تسهیلات کلان و اشخاص وابسته رخ می دهد باعث می شود اعتبارات به تولید و خروج از بازارهایی مانند مسکن، سکه، خودرو و ارز ضربه نزند و باعث التهاب در جامعه و اقتصاد شود.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس اضافه کرد: در سال های اخیر نظارت بر پرداخت تسهیلات کلان از سوی دولت و بانک مرکزی به خوبی انجام نشده است، به همین دلیل پیشنهادی در سال گذشته ارائه شد که مصوبه قانونی در آن لحاظ شود. بند د تبصره 16 قانون بودجه 1401 تا بانک ها ملزم به انتشار اطلاعات تسهیلات کلان و اشخاص وابسته بانک شوند که خوشبختانه در کمیسیون تلفیق و مجلس تصویب شد.

خزریان همچنین گفت: پس از تصویب این قانون و با فرا رسیدن اولین دوره افشای تسهیلات، شورای پول و اعتبار در جلسه ای سقف افشای عمومی این تسهیلات را حداقل 100 میلیارد تومان اعلام کرد. البته برخی بانک ها از این فرصت سوء استفاده کردند و با روش های خود در انتشار اطلاعات تسهیلات، اظهارات کمی کردند. اما اقدامات بعدی کمیسیون نهم باعث شد تا بسیاری از این اطلاعات پنهان در دوره های بعدی فاش شود.

وی با اشاره به جایگاه نظارتی بانک مرکزی در نظام پولی و اقتصادی کشور گفت: با اجرای این مصوبه مترقی توسط بانک مرکزی زیر نظر مجلس، پس از گذشت کمتر از یک سال از انتشار اطلاعات، 2000 هزار میلیارد تومان که معادل نیمی از کل ابزار پرداخت شبکه بانکی کشور است مشخص شد که این یک تحول بی سابقه در این حوزه است. همچنین شفافیت خدمات بانکی زمینه را برای جلوگیری از بی نظمی، فساد و رانت در پرداخت خدمات فراهم کرد.

وی ادامه داد: در جریان اجرای مصوبه قانونی شفاف سازی تسهیلات کلان بانکی و اشخاص مرتبط، بانک مرکزی گاهی حامی و شریک این طرح بود، هرچند در بسیاری از موارد اجرای این مصوبه نظارتی رعایت نشد، بنابراین بانک مرکزی تنها به تکلیف قانونی قانع شد.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 شورای اسلامی در خصوص اعلام عمومی فهرست بدهکاران بانکی تصریح کرد: با توجه به نتایج اجرای قانون انتظار می رفت مصوبه قانونی شفاف سازی تسهیلات بانکی در لایحه بودجه لحاظ شود. 1402 و ابعاد آن به سایر مؤلفه های مالی شبکه بانکی تعمیم می یابد که متأسفانه تلاش برخی بانک ها که از عدم شفافیت سوء استفاده می کردند با افشای اطلاعات تسهیلات، وام های پرداختی به شرکت ها و افراد مرتبط با آنها در معرض دید عموم قرار گرفت. لازم الاجرا شد و دولت با رویکرد نظارتی و شفافیت تمام مقررات را از تبصره 16 بودجه حذف کرد.

وی در پایان گفت: به عنوان معرفی کننده این مصوبه قانونی در بودجه سال جاری و به عنوان عضوی از کمیسیون اصل نود که مسئولیت نظارت بر اجرای این قانون را بر عهده داشت، درج مصوبه مردمی افشای اشیاء کلان مجددا در دستور کار قرار گرفت و افراد مرتبط با بانک ها نیز قرار دادم همچنین با توجه به تجربه اجرای قانون در سال جاری و ملاحظات انجام شده، تلاش مجلس بر این است که مرکز را مکلف کند. بانک با تصمیم قانونی مصوباتی خارج از حوزه هیات پول و اعتبار در خصوص پرداخت تسهیلات کلان به صورت مستمر و فوری منتشر می کند.

دیدگاهتان را بنویسید