شفاف سازی وزارت صمت در خصوص نگرانی نمایندگان کاندیدای اعمال ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس شورای ملی


ساعت: 21:42
تاریخ انتشار: 1401/02/11
کد خبر: 1835980

مرکز ارتباطات وزارت صمت برای پاسخگویی به نگرانی نمایندگان کاندیداها برای اعمال هنر توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، مرکز ارتباطات وزارت صمت در راستای پاسخگویی به نگرانی 17 نماینده متقاضی اعمال ماده 234 آیین نامه داخلی مجلس و تنویر افکار عمومی، ارائه کرد. توضیحات زیر

عدم شفافیت صورت های مالی: هر دو خودروساز موظف هستند علاوه بر تایید حسابرس مستقل و بازرس قانونی در مجمع عمومی صاحبان سهام، صورت های مالی را از طریق سامانه کدال در بورس به گروه سهامداران ارائه دهند. در نتیجه طبق قانون شفاف است. در غیر این صورت سازمان بورس در این راستا اقدام قانونی خواهد کرد و به هر حال این موضوع در داخل مجمع شرکت و خارج از تعهدات وزارت صمت است.

شرکت خودروسازی: اصولاً تمامی شرکت های خودروسازی جهان در توسعه و بهبود تولید و فعالیت های اقتصادی و زنجیره تامین و همچنین در توسعه محصول و مواردی از این دست نقش دارند. هیچ منع قانونی برای خودروسازان محلی وجود ندارد. این در حالی است که طرح اصلاح ساختار سهامداری و مالی شرکت های خودروسازی از سوی وزارت صمت ابلاغ شد و در چارچوب طرح اصلاح ساختار مالی و سرمایه شرکت های خودروسازی، شرکت های خودروسازی موظف به فروش و واگذاری دارایی ها و سهام هستند. به شرکت های غیر تولیدی خود و تزریق منابع مالی.

زنجیره ارزش خودرو شامل طیف گسترده ای از فعالیت ها مانند تامین مالی، بازاریابی، طراحی و توسعه محصول، تست و اعتبارسنجی قطعات و قطعات، فروش و خدمات پس از فروش و غیره است. به همین دلیل است که در بسیاری از خودروسازان جهانی شاهد ورود خودروسازان به حلقه های دیگر زنجیره ارزش مانند شبکه حمل و نقل عمومی و … هستیم. به ویژه با ظهور اشکال جدید حمل و نقل مانند حمل و نقل مشترک مبتنی بر اتصال خودرو، در عمل حتی زمینه ورود خودروسازان به مشاغل دیگر نیز گسترش یافته است و بنابراین نمی توان آن را مختص خودروسازان داخلی دانست.

تعارض منافع در تصمیم گیری و عدم واگذاری سهام دولتی: دولت در یک خودروساز 5 درصد و در دیگری 17 درصد سهام دارد که با واگذاری این سهام از طریق وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی‌سازی؛ این سهام در شرکت‌های تولیدی خودروسازان 17 درصد است. بنابراین وزارت صمت حق تفویض اختیار یا سایر فرآیندهای مشابه در این زمینه را ندارد. با توجه به تضاد منافع، نقش وزارت صمت، سیاست گذاری کلان و ابلاغ برنامه های دولت از منظر ملی است و خودروسازان وظیفه اجرای سیاست های کلان را بر عهده دارند، بنابراین هیئت مدیره این شرکت ها تصمیمات راهبردی اقتصادی و اجرایی می گیرند. و سیاست مشترک خودرو.

ضعف مدیریت و رعایت نکردن استانداردها: بر اساس استانداردهای صنعت خودرو، این امر از حیطه وظایف وزارت صمت و خودروسازان خارج است، زیرا تمامی خودروهای تولیدی دارای تمامی ضوابط اجباری مصوب شورای عالی استاندارد هستند. در غیر این صورت ممکن است ماشین شماره گذاری نشود. از نظر الزامات زیست محیطی، خودروسازان تمام مصوبات کابینه را رعایت می کنند. همچنین اقدامات متعددی برای ارتقای مستمر کیفیت از جمله توقف تولید پراید و پژو 405 و طراحی و ساخت خودروهایی مانند شاهین و تارا انجام شده و روند ارتقای مستمر کیفیت تمامی محصولات در این وزارتخانه برجسته شده است. از برنامه سکوت

نحوه عقد قراردادهای تامین فولاد و سایر قراردادها: اکنون کلیه ورق های فولادی مورد نیاز خودروسازان و شرکت های قطعه سازی زنجیره تامین از طریق سامانه بهینه سازی با خرید شفاف و رقابتی از بورس کالا انجام می شود. در خصوص سایر قراردادهای تامین قطعات، در چارچوب ضوابط معاملات مصوب مجامع عمومی و با رعایت ضوابط در قالب اختیارات ناشی از قانون تجارت با قیمت‌های رقابتی از طریق سازندگان و تامین‌کنندگان قطعات، که بیشتر آنها خصوصی هستند، کلیه اطلاعات مربوطه در صورتهای مالی تهیه شده، ثبت شده و قابل ارسال است. همچنین وزارت صمت در قالب طرح تغییر ساختار زنجیره تامین به منظور کاهش هزینه ها، خودروسازان را موظف به اجرای این طرح برای محصولات جدید در سال جاری کرد که حداقل دو محصول جدید به دنبال خواهد داشت.

تحمیل نیروی کار اضافی: در 8 ماه گذشته طبق گزارشات هر دو خودروساز، تعداد کارمندان هیچ افزایشی نداشته است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید