شمال غربی ترین استان کشور در زلزله / بهسازی منازل روستایی ضرورتی مسلم است


ساعت: 09:04
تاریخ انتشار: 1200/06/14
کد خبر: 1811123

گزارشی از چالش های زندگی در زیر سقف های گهواره ای؛

جمعیت قابل توجهی از آذربایجان غربی در روستاها زندگی می کنند و با توجه به تاب آوری کم مسکن روستایی و زلزله خیز بودن این استان توجه به مقاوم سازی و بهسازی مسکن روستایی حائز اهمیت است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش اروم نیوز، ایران زلزله خیز است و هر سال یکی دو سال خبر وقوع زلزله کم یا زیاد در نقاط مختلف کشور به گوش می رسد.

آذربایجان غربی به عنوان شمال غربی ترین استان کشور در منطقه کوهستانی یکی از استان های زلزله خیز کشور است که در دو سال گذشته چندین بار دچار زلزله شده است.

از آنجایی که بخش قابل توجهی از جمعیت آذربایجان غربی در مناطق روستایی زندگی می کنند و به طور کلی به دلیل تاب آوری کم مسکن روستایی و زلزله خیز بودن این استان، توجه به پایداری و بهسازی مسکن روستایی و حتی بافت شهری تخریب شده در این زمینه استان موضوع مهم و ضروری است.

از سوی دیگر، بر اساس مطالعات زمین شناسی، حدود 97 درصد شهرها و روستاهای کشور در معرض خطر زلزله قرار دارند و از این رو برای مقابله با تهدید بلایای طبیعی، عملیات پیشگیرانه پیش اضطراری با اجرای طرح ویژه بهسازی انجام می شود. و خانه های آسیب پذیر را بازسازی کنید.


توجه به موضوع بهسازی مسکن در آذربایجان غربی بسیار مهم است


38e3c995 b2ae 4f6b 96c5 1b258c0c4dd1 خبر خاکستری

یک کارشناس مدنی در گفت و گو با اروم نیوز با بیان اینکه بنیاد مسکن گام های خوبی در جهت ارتقای روستاها و پایداری برداشته است، افزود: توجه به بحث مسکن و توسعه روستایی آذربایجان غربی بسیار مهم است.

آیدان عبدی با تاکید بر اینکه سازه های روستایی باید به طرح بهسازی و مقاوم سازی بپیوندند، گفت: باید همواره مراقبت های لازم را انجام دهیم و با توجه به اینکه خانه های روستایی معمولا مقاومت کمی دارند، بنابراین باید دقت بیشتری داشته باشیم.

وی افزود: لازم است همه کارکنان در قالب برنامه ها و سیاست های عمومی در این حوزه به مردم خدمت کنند و روستائیان نیز از مقاوم سازی مسکن روستایی استقبال کنند.


35 درصد مسکن روستایی آذربایجان غربی مقاوم سازی شده است

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان غربی در این خصوص به اروم نیوز گفت: 258 هزار و 445 واحد مسکونی روستایی در استان وجود دارد که تاکنون حدود 35 درصد آن مقاوم سازی شده است.

محمود بدلی با بیان اینکه تاکنون 89 هزار مسکن روستایی در آذربایجان غربی مقاوم سازی شده است، افزود: مالکان در مجموع حدود 107 هزار مسکن متقاضی مقاوم سازی هستند که از این تعداد 100 هزار مسکن به بانک های موجود واگذار شده است.

وی گفت: مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی از برنامه های مستمر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این استان است و این روند با سرعت و همراهی مردم ادامه دارد.

بدلی گفت: قرار است با حمایت این نهاد و همکاری مردم سالانه 13 هزار مسکن روستایی در آذربایجان غربی مقاوم سازی شود.


پایداری مسکن در آذربایجان غربی کمتر از میانگین کشوری است


c0609b09 831b 4ba9 8b65 2b00c9ccb7bb خبر خاکستری

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص گفت: میانگین اجرای طرح هادی در روستاهای آذربایجان غربی بیش از 20 درصد کمتر از میانگین کشوری است.

جلال محمودزاده افزود: آذربایجان غربی از نظر میزان اجرای طرح های هادی نیازمند توجه ویژه دولت به ویژه بنیاد مسکن است.

وی با بیان اینکه اجرای طرح مقاوم سازی و بهسازی مسکن روستایی در استان کمتر از میانگین کشوری است، گفت: دولت باید برای رفع مشکلات و خدمات رسانی به روستاییان بیشتر عمل کند تا از مهاجرت بی رویه از استان به روستاها جلوگیری شود. حومه شهر

وی با بیان اینکه اکنون جمعیت روستایی کشور نسبت به 15 سال گذشته به نصف کاهش یافته است، افزود: مهاجرت به حاشیه شهرها علاوه بر مشکلات اجتماعی و آسیب های ناشی از تولید روستایی باعث توقف و افزایش جمعیت بیکار کشور شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید