شکست مذاکرات برلین درباره بحران اوکراین؛ موقعیت هر لحظه ممکن است عصبانی شود

شکست مذاکرات برلین درباره بحران اوکراین؛  موقعیت هر لحظه ممکن است عصبانی شود

روز جدید رئیس جمهور آمریکا به شدت نگران تشدید بحران در اوکراین و شکست مذاکرات جاری در برلین درباره اجرای توافقنامه مینسک در سال 2015 است که هدف آن پایان دادن به درگیری های جاری بین کی یف و جدایی طلبان در شرق اوکراین است. وزیر امور خارجه آمریکا نیز در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که روسیه آماده حمله به اوکراین در هر لحظه حتی قبل از پایان بازی های المپیک زمستانی در چین است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: مسکو نیروهای بیشتری را به مرز خود با اوکراین فرستاده است و می‌تواند در هر زمانی از جمله در طول بازی‌های المپیک زمستانی پکن به کی‌یف مراجعه کند.

به گزارش رویترز، بلینکن که برای دیدار با همتایان کوادکال به استرالیا سفر کرده است، در یک کنفرانس خبری در ملبورن گفت: «به عبارت ساده، ما همچنان شاهد بسیاری از نشانه‌های نگران‌کننده تشدید تنش‌ها از سوی روسیه، از جمله ورود نیروها هستیم». ما در مرز اوکراین تازه وارد هستیم.

وی گفت: همانطور که قبلاً گفته‌ایم، ما در زمانی هستیم که هر زمانی ممکن است تهاجم شروع شود و من می‌خواهم به صراحت بگویم که این شامل زمان برگزاری بازی‌های المپیک نیز می‌شود.

وی افزود که واشنگتن به کاهش کارکنان سفارت خود در اوکراین ادامه می دهد و از شهروندان آمریکایی می خواهد که فورا آن را ترک کنند.

رویترز همچنین با استناد به تصاویر ماهواره ای تجاری منتشر شده توسط یک شرکت خصوصی آمریکایی که پایگاه نظامی جدید روسیه را در چندین نقطه نزدیک اوکراین نشان می دهد، گزارش داد که نشان دهنده افزایش نیروهای مسکو در بحبوحه یک حمله دیپلماتیک با هدف بحران است.

بازی های المپیک زمستانی به میزبانی چین تا 20 فوریه ادامه خواهد داشت.

مذاکرات بی نتیجه در برلین

مسکو و کیف همچنین می گویند تلاش های دیپلماتیک جاری در برلین برای یافتن راه حلی برای بحران اوکراین شکست خورده است. این موضع پس از یک روز گفتگو بین مقامات روسیه و اوکراین با مقامات فرانسوی و آلمانی در برلین با هدف پایان دادن به مناقشه هشت ساله کی یف با جدایی طلبان مورد حمایت مسکو در شرق اوکراین صورت گرفت.

به گزارش یورونیوز؛ عدم پیشرفت در مذاکرات منجر به شکست تلاش‌ها برای خنثی کردن یک بحران گسترده شده است که با اقدام جنجالی مسکو برای بسیج بیش از 100000 نیرو در مرز غربی خود با اوکراین تشدید شد.

این بحران نه تنها در مورد جنگ جدید در اوکراین، بلکه برای بسیاری از کشورهای بزرگ غربی و اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز نگرانی ایجاد کرده است.

دیمیتری کوزاک، فرستاده روسیه در مذاکرات برلین، پنجشنبه شب، پس از یک روز گفتگوهای فشرده درباره بحران اوکراین، گفت که اکنون می‌توان دیدگاه‌های متفاوت بین مسکو و کی‌یف در مورد شرایط توافق سال 2015 را با هدف پایان دادن به بحران اوکراین آشتی داد. درگیری بین جدایی طلبان مورد حمایت روسیه و نیروهای دولتی در شرق اوکراین.

وی تصریح کرد که هیچ پیشرفتی در مذاکرات برای نزدیک کردن دو طرف به توافق حاصل نشده است.

از سوی دیگر، آندری ارماک، فرستاده اوکراین در مذاکرات، با تاکید بر تمایل دو طرف برای ادامه مذاکرات، مجددا تاکید کرد که هیچ پیشرفتی در مذاکرات روز پنجشنبه حاصل نشده است.

او گفت: “امیدوارم به زودی دوباره ملاقات کنم و این گفتگوها را ادامه دهیم.” همه مصمم هستند که به نتیجه برسند».

مذاکرات بین مسکو و کی‌یف با میانجیگری قدرت‌های اروپایی، با وجود توافق‌های آتش‌بس در مناطق جدایی‌طلب دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین همچنان به بن بست رسیده است.

ناظران OECD تاکنون موارد متعددی از اطفای حریق را گزارش کرده اند که گاهی با صدها حادثه و درگیری هر روز همراه است.

به گفته مقامات دولت اوکراین، از سال 2014 تاکنون حداقل 15000 نفر در این درگیری کشته شده اند.

نمایندگان روسیه، اوکراین، سازمان امنیت و همکاری اروپا و دو منطقه جدا شده در فوریه 2015 در مینسک توافقنامه 13 عضوی را امضا کردند که مورد حمایت رهبران فرانسه و آلمان نیز قرار گرفت.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه اوکراین را متهم کرد که در تلاش برای بازنویسی این توافق است و فقط در بخش هایی از توافق که به نفع روسیه است، انعطاف نشان می دهد. ادعایی که کیف آن را رد می کند.

اوکراین همچنین ادعاهای مسکو مبنی بر اینکه این کشور با درگیری در شرق ارتباط دارد را رد می کند و می گوید روسیه نیروهایی در داخل اوکراین دارد که در کنار جدایی طلبان می جنگند.

کی‌یف از مذاکره با رهبران مناطق جدا شده خودداری کرده است، اما ولادیمیر زلینسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، پیشنهاد داده است که با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، مذاکره مستقیم داشته باشد، که کرملین هنوز با آن موافقت نکرده است.

اولتیماتوم کیف به مسکو

دیمیتری کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین نیز روز جمعه گفت که اوکراین از روسیه خواسته است ظرف 48 ساعت در مورد “فعالیت نظامی” خود در نزدیکی مرز اوکراین اظهار نظر کند.

به گزارش تاس، وی در صفحه توئیتر خود نوشت: ما به طور رسمی مکانیسم کاهش خطر را مطابق بند 3 سند وین راه اندازی کردیم و از روسیه خواستیم اطلاعات دقیقی در مورد فعالیت های نظامی در سرزمین های مجاور اوکراین و کریمه موقتاً اشغال شده ارائه کند. (اوکراین کریمه را به عنوان سرزمینی تحت اشغال روسیه به رسمیت می شناسد).

کولبا وزیر خارجه اوکراین گفت: روسیه 48 ساعت فرصت دارد تا پاسخ دهد. اگر پاسخ مسکو ناکافی یا ناکافی و نامربوط باشد، اوکراین برای تشکیل جلسه فوق العاده با طرف های سند تماس خواهد گرفت.

بایدن نسبت به وقوع جنگ جهانی احتمالی هشدار داد

تشدید بحران در اوکراین و شکست مذاکرات جاری در برلین برای اجرای توافقنامه مینسک از سال 2015، که هدف آن پایان دادن به درگیری های جاری بین کی یف و جدایی طلبان در شرق اوکراین است، رئیس جمهور آمریکا را به شدت نگران کرد.

جو بایدن روز پنجشنبه هشدار داد که وضعیت در مرز اوکراین با روسیه بحرانی است و هر لحظه ممکن است وضعیت به طرز دیوانه کننده ای تشدید شود.

رئیس جمهور آمریکا علاوه بر این هشدار از هموطنان مقیم اوکراین خواست تا هر چه سریعتر این کشور را ترک کنند.

بایدن با اشاره به اقدام روسیه برای بسیج نیروها در مرز اوکراین گفت: اینطور نیست که ما با یک سازمان تروریستی سروکار داشته باشیم. ما با یکی از بزرگترین ارتش های جهان روبرو هستیم. این وضعیت بسیار متفاوت است. همه چیز می تواند به سرعت و به طرز دیوانه کننده ای بدتر شود.

او در مصاحبه با NBC گفت در شرایط فعلی امکان اعزام نیرو به منطقه برای نجات آمریکایی هایی که قصد ترک اوکراین را دارند برای آمریکا وجود ندارد.

وی گفت: اگر آمریکایی ها و نیروهای روسی شروع به تیراندازی به سمت یکدیگر کنند، باید منتظر جنگ جهانی باشیم.

بایدن سپس افزود که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، «حتی اگر به اندازه کافی احمق باشد که وارد این مخمصه (در جنگ) شود، از اطلاعات لازم برای جلوگیری از تأثیرگذاری آن بر شهروندان آمریکایی برخوردار است.

سیانان در گزارشی به نقل از بایدن به نقل از دو منبع آگاه گفت که کاخ سفید برنامه ای برای اعزام حدود 2000 نیرو به لهستان در صورت تهاجم روسیه به اوکراین دارد.

بر اساس این طرح، نیروهای اعزامی به لهستان به شهروندان آمریکایی در خروج اوکراین در صورت تهاجم نظامی کمک خواهند کرد.

روسیه بارها اتهامات آمریکا و غرب مبنی بر آماده شدن برای حمله به اوکراین را رد کرده و این گونه تبلیغات و تنش های کلامی و رسانه ای را جنگ اطلاعاتی غرب علیه مسکو خوانده است. کرملین علت اصلی تنش ها در شرق اروپا را آمریکا و ناتو دانست که خطوط قرمز روسیه را در نظر نگرفتند.

دیدگاهتان را بنویسید