صلاحدید بانک ها در مورد ضامن و ظهرنویسی


ساعت: 15:56
تاریخ انتشار: 09/09/1401
کد خبر: 1914697

در بحث تسهیلات اعتباری، بانک ها در پرداخت ها بسیار سخت گیر بودند و دولت برای تسهیل در پرداخت وام ها قوانین و شرایطی را تعیین کرد، اما این قوانین با برخورد صلاحدیدانه بانک ها مواجه شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از فردا پدرخوانده، پرداخت وام های قرض الحسنه تحت عناوین مختلف با حداقل یک ضامن و سفته یکی از وعده های مهم دولت به مردم در سال گذشته است که در عمل نتیجه چندانی نمی دهد چرا که بانک ها به طور کامل مردم را در این زمینه همراهی نمی کنند. و به بهانه های مختلف از جمله کمبود منابع، کمبود اعتبار لازم، سخت گیری ضمانت نامه ها، عدم ارسال اخطاریه پرداخت وام و … از پرداخت این گونه وام ها خودداری می کنند تا متقاضیان وام های خاص ناامید و دست خالی شعب بانک ها را ترک کنند. .
در مورد گرفتن وام، چه وام و چه وام های دیگر، بانک ها رفتار متفاوتی دارند. چالش‌های زیادی وجود دارد که وام‌گیرندگان هنگام بحث در مورد وام‌های اعتباری خاص مانند وام تولد فرزند یا وام ازدواج با آن مواجه هستند، زیرا آنها وام‌های اعتباری هستند.
از ترجیحات شخصی بانک ها در پرداخت کمک های تولد و ازدواج که بگذریم، به بقیه مزایا می رسیم که وام های خوب نیستند. چالش های زیادی در مورد این نوع وام مانند سایر وام ها وجود دارد. برای وام های اعتباری که دولت تصمیم گرفته است برای آن ها ضامن با سفته از وام گیرنده بخواهد، بانک ها دو ضامن یا رویکرد متفاوت دارند، اما برای سایر وام های مختلف که بر عهده خود بانک است، رویکرد بانک ها متفاوت است. به نوع مشتری یکی دو ضامن می گیرد و یکی سه ضامن.
البته در قانون جدید اعتبار سنجی که از سوی بانک مرکزی ابلاغ شده است، بانک ها بازی های مختلفی دارند. وقتی اعتبار وام گیرنده خوب باشد، باز هم می بینیم که بانک ضامن های متعدد و شرایط خاصی را در مقابل وام گیرنده قرار می دهد.
تایید ضامن باید تا حدودی مشکل را حل می کرد اما به گفته وام گیرندگان، روابط بانک ها در این راستا شخصی است و هر بانکی قوانین و مقررات خاص خود را دارد.

پذیرش امکانات کوچک و مجزا هنوز دشوار است
در همین راستا برخی از مخاطبان پیام هایی را در خصوص وام به پایگاه خبری قم فردا ارسال کردند که به شرح زیر است.
آقای موسوی یکی از حضار می گوید: برای یک وام ساده مثل ازدواج، یک بانک از ما دو ضامن خواست و بانک دیگر از ما سفته با مبلغ معین و ضامن رسمی، البته بانک های دیگر خواستند. شرایط خاص خود را داشتند.
آقای حیدری به یکی دیگر از حضار گفت: «ابتدا از من دو ضامن برای وام سن باروری خواستند در حالی که رتبه اعتباری خوبی داشتم و پس از اعتراض و تماس با سازمان بازرسی ضامن معتبری شد که باید نامه کسر حقوق می آورد.» ما توانستیم. نامه کسر حقوق دریافت کردم و در نهایت مجبور شدم ضامن دومی را برای بانک بگذارم.
شهبازی یکی دیگر از حضار به ما گفت: برای دریافت وام 100 میلیون تومانی هر کدام از بانک ها درخواست متفاوتی برای ضامن با شرایط مختلف دارند، پس امثال ما که شرایط مناسبی ندارند باید چه کار کنند؟
همچنین نادری یکی دیگر از مصاحبه شوندگان درباره وام ازدواج و وام تولد فرزند گفت: در هر دو وام باید ضامن معتبر مورد تایید بانک باشد. با وام فرزند علاوه بر سفته از طرف من و ضامنم از ضامن چک هم خواستند و در نهایت به فیش حقوقی راضی شدند.

8089ce99 d6cf 4fa2 af3a 127f28e0cb82 خبر خاکستری

اخذ ضامن بستگی به ریسک مشتری دارد
بنابراین گزارش، علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی در گفتگو با خبرنگاران، با اشاره به موضوع اعتبار گفت: در این زمینه باید گفت که بستگی به رتبه اعتباری فرد دارد، اگر فردی دارای یک رتبه اعتباری باشد. رتبه اعتباری خوب، طبق اصول، او باید ضامن کمتری نسبت به کسی باشد که ریسک بالاتری برای ارائه دارد.
وی ادامه داد: به طور کلی گرفتن ضامن بستگی به ریسک مشتری دارد.

البته پیام های زیادی از این دست وجود دارد که از سوی مردم به رسانه های ما و سایر رسانه ها ارسال می شود زیرا بانک مرکزی و دولت تلاش کرده اند مشکلات مربوط به پرداخت وام را حل کنند تا مردم بتوانند با کمترین هزینه وام مورد نیاز خود را دریافت کنند. تأخیر دریافت 100 میلیون تومان اما برخورد بانک ها با آنچه مشخص شده متفاوت است.

بانک مرکزی باید در ترجیحات بانک ها برای پرداخت وام دخالت کند
همچنین جعفر قدری نماینده مجلس ازدواج در خصوص این برخورد پیچیده بانک گفت: از این منظر بانک مرکزی باید به طور جدی در این زمینه ورود کند و از برخوردهای هنرمندانه جلوگیری کند.
وی بیان کرد: برخورد گزینشی بانک ها برای گرفتن ضامن می تواند مردم را با مشکل مواجه کند.

البته لازم به ذکر است که به گفته کارشناسان، پرداخت بی رویه تسهیلات می تواند مشکلات زیادی را برای اقتصاد کشور ایجاد کند، اما کم نیستند افرادی که به دلیل نداشتن ضامن برای اخذ تسهیلات یا رویکردهای متفاوت بانک ها در حال اخذ ضامن هستند. آنها با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند، مشکلاتی که پیش بینی می شد اعتبار سنجی کمی را آسان کند و انتظار می رود در قانون جدید بانک مرکزی نظارت بانک مرکزی در حوزه اخذ ضامن از بانک ها توجه بیشتری داشته باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید