صنایع پلیمر ایران در منطقه از مزیت رقابتی برخوردارند / شرط بقای صنایع پلیمری توسعه صادرات است

به گزارش خبرگزاری موج اصفهان

سعید ترکمن در نهمین گردهمایی فعالان صنعت پلیمر در اصفهان گفت: فروش اعتباری بسیاری از محصولات پتروشیمی در کشور از ابتدای سال تاکنون به 550 هزار میلیارد ریال رسیده است که رقم بسیار ناچیزی است. اما امکان افزایش آن وجود دارد و باید در این زمینه از پتروشیمی ها کمک بیشتری بگیریم. با توجه به شرایط تورمی حاکم بر کشور و افزایش قیمت محصولات پتروشیمی، در این روزها و هفته ها با مشکلات عدیده ای از جمله رکود بازار کالا و رقابت غیرقابل تصور مواجه هستیم.

وی در ادامه افزود: انجمن ملی پلیمر نماینده واحدها و انجمن های استانی در کارگروه تنظیم بازار است و انجمن ها و واحدهای استانی باید به ما کمک کنند تا بتوانیم با اطلاع رسانی کامل از مشکلات واحدها وظیفه ذاتی خود را به درستی انجام دهیم. .

این مقام مسئول بیان کرد: کارگروه تنظیم بازار ارگان رسیدگی به بسیاری از مشکلات واحدهای تولیدی و پتروشیمی است، اما اکثر اعضای این کارگروه دولتی هستند و آشنایی چندانی با مشکلات بخش خصوصی ندارند. برای حل این سوالات در کارگروه مشخص شده نیازمند کمک اعضای انجمن ها و واحدها هستیم. اما در برخی موارد با انجمن استانی و کشوری مذاکره ای صورت نگرفته است و در جلسه با این مسائل مواجه خواهیم شد.

بیژن سحرناز عضوهیئت مدیره انجمن پلیمر اصفهان نیز گفت: مزیت نسبی و رقابتی در زمینه پلیمرها با حضور جمعیت 600 میلیون نفری منطقه و فقر همسایگان در این منطقه وجود دارد. بازار بکر در زمینه پلیمرها وجود دارد. یکی از موارد کارشناسی در هیئت مدیره انجمن این بود که بقا در گرو توسعه صادرات است و بدون آن و دسترسی به منابع ارزی قطعا ورشکست خواهیم شد.

وی در ادامه بیان کرد: در اعضای انجمن پلیمر استان اصفهان فرصت های زیادی وجود دارد و همه این واحدها دانش بنیان هستند. این انجمن با توسعه گسترده در زمینه بقای سازمانی، سودآوری و توسعه فیزیکی و نرم افزاری، تلاش کرده است تا آگاهی های زیادی را به اعضای خود ارائه دهد. سه مولفه قدرت، علاقه و منطق از جمله راهکارهای اصلی این انجمن برای کمک به اعضای خود است و تلاش شده است تا در تمامی مباحث پلیمری به ویژه در حوزه تجارت و تولید به خوبی تعمیم داده شود.

علیرضا ایلخانی، رئیس بانک تجارت بانک تجارت نیز در این همایش گفت: مدیریت زنجیره تامین در صنایع و فرآیند تولید از اهمیت بالایی برخوردار است. مدیریت زنجیره تامین منابع مالی تلاش می کند منابع را به طور مساوی در زنجیره ارزش توزیع کند تا در یک بخش انباشت مالی و در بخش دیگر کمبود نداشته باشیم.

وی در ادامه گفت: این موضوع از آذر ماه سال 1400 در دستور کار دولت و بانک مرکزی قرار گرفت، بانک تجارت از ابتدا به عنوان یکی از بانک های اصلی در حوزه تامین مالی زنجیره ای فعال بوده است.

رئیس بانک تجارت گفت: اوراق یکی از ابزارهای تامین مالی زنجیره ای است که در دستور کار بانک ها قرار دارد. بارنامه الکترونیکی مصوب دولت یکی از ابزارهای دیگر است. اما هنوز اجرایی نشده است.

مسعود جمالی،عضو هیئت مدیره انجمن صنایع پلیمری نیز گفت: یکی از چالش برانگیزترین موضوعاتی که شرکت ها و فعالان اقتصادی در چند سال اخیر با آن مواجه بوده اند، موضوع تکلیف ارزی و بخشنامه های متعدد است. تنوع آنها اگر بخواهیم از منظر دولت به موضوع نگاه کنیم، باید بپذیریم که با توجه به شرایط مالی و ذخایر ارزی موجود کشور، چاره ای جز اعمال محدودیت و شفاف سازی وجود ندارد.

وی در ادامه افزود: صادرکنندگان و تجار می دانند که این روند صادرات حداقل دو درصد هزینه ها را شامل می شود و دولت نباید 100 درصد ارزش اظهارنامه گمرکی صادراتی را از فعالان اقتصادی مطالبه می کرد. اما با همه چانه زنی ها و تلاش ها نتوانستیم از تصویب آن جلوگیری کنیم و قانون شد.

جمالی بیان کرد: از سوی دیگر عدم آگاهی از قوانین و بخشنامه ها یکی از مواردی است که فعالان اقتصادی را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده و گاه خسارات و جریمه های سنگینی را برای آنان به همراه داشته است. در این همایش سعی داریم آخرین تغییرات آیین نامه ها و بخشنامه های رفع تکلیف ارزی را بررسی کنیم. صنعت پلیمر اصفهان را با قوانین این منطقه آشنا کنید.

لازم به ذکر است در پایان این همایش سید مبین زمانی مدیرعامل شرکت پایبار نیز در خصوص تحول زنجیره لجستیک با فناوری مالی به ایراد سخنرانی پرداخت.

به گزارش ماویج؛ نهمین گردهمایی فعالان صنعت پلیمر در اصفهان با حضور نمایندگان استانی و فعالان اقتصادی در سالن همایش های بین المللی اتاق بازرگانی اصفهان با موضوع ابزارهای بانک تجارت در تامین مالی زنجیره تامین صنعت پتروشیمی، بهترین ها برگزار شد. بخشنامه ها و روش های جدید تهاتر بدهی های ارزی و تبدیل زنجیره لجستیک با فناوری مالی.


آیا این خبر مفید بود؟