صندلی در بهشت ​​روز جدید

صندلی در بهشت ​​روز جدید

روز جدید شهردار تهران این روزها در مراسم معارفه معاونان سابق خود شرکت کرد و بر اثربخشی آنها شهادت داد. اما مشخص نیست چرا او با این میزان رضایت از عملکرد مدیران سابق خود را شروع به حرکت و جایگزینی کرد.

نورا حسینی: شهردار تهران این روزها در مراسم معارفه معاونان سابق خود شرکت کرد و بر اثربخشی آنها شهادت داد. اما مشخص نیست چرا ایشان با این میزان رضایت از عملکرد مدیران سابق خود را جابجا کردند و در مراسم معارفه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اظهار داشتند که آقای شفیعی در این دوره سالانه شهادت می دهم. به اندازه کافی برای شهر نفروخت .نکرد و تمام دانش و تلاش خود را در شهر گذاشت و از صمیم قلب از او تشکر می کنم. تشکر دیگر این است که ایشان هم به عنوان مشاور شهردار و هم به عنوان مدیرعامل سازمان حمل و نقل موافقت کردند در خدمت ایشان باشند. در دوره جدید باید شرایط خاصی را رعایت کنیم. سال گذشته جنبه اشراف و انجام اقدامات زیربنایی وجود داشت تا بتوانیم با مسئولیتی که در قبال مشکلات تهران داریم، گرهی از زندگی مردم باز کنیم، بنابراین در سال گذشته در حوزه مالی و اقتصادی با توجه به اظهارات ما در این زمینه. آخرین برداشت، که انجام شد، در سال 99 موفق به تحقق درصد منابع شدیم.

شهردار تهران در مراسم تودیع ابوالفضل فلاح، معاون سابق مالی شهرداری که تنها یک سال در شهرداری تهران فعالیت داشت، گفت: در اولین سال مدیریت شهر موانعی از جمله استرس مالی و رکود در شهر را پشت سر گذاشته ایم. شهر اقدامات آقای فلاح در معاونت دارایی 99 درصد وجوه نقدی و غیرنقدی را تامین کرد و همچنین حل موضوع حقوق کارکنان باعث شد بدون نگرانی حقوق آنها را پرداخت کنیم.

وی با تشریح تجربه یک ساله فرماندار برکنار شده گفت: رویه ها تغییر کرد و شرایطی فراهم شد که در آن یک سال حقوق شهرستان را احقاق کنیم، مثلاً در استرداد املاک، بحث ارزش افزوده و دریافت تسهیلات از طریق دولت و تزریق آنها به مجموعه. و تعدیل روندها و رویه ها شرایط را برای ما مساعدتر کرد.

زنی رفع ابهام و ایجاد شفافیت را از دیگر محورهای اقدام برشمرد و ادامه داد: این کارها برای جلوگیری از بسیاری مفسدان و همچنین برداشتن گام های موثر دیگری مانند خرید از بورس و ارائه شفاف املاک در بورس انجام شد. در حوزه تعاونی نیز اقدامات بسیار خوبی انجام شد که از آن جمله می توان به شناسایی 231 پروژه اشاره کرد.

سجاد محمد علینژاد، مشاور و مدیر کل شهرداری تهران در مراسم معارفه مدیران منتقل شده با اشاره به الگوی حکمرانی یک ساله شهردار تهران گفت: این تغییرات با هدف کارآمدتر کردن سیستم و سیاست‌مداری، ویژگی‌ها انجام می‌شود. و انتظاراتی که از مدیران داریم. لذا با توجه به نیازهای ویژه ما در حوزه حمل و نقل و ترافیک و همچنین سوابق قبلی بهرامی در حوزه حمل و نقل و وزارت راه و همچنین توانمندی های مدیریتی، دانش و قوت عملگرایی که در وی مشاهده می کنیم، از او خواستیم که این مسئولیت را بپذیرد. از سوی دیگر نظری معاون خدمات شهری شهرداری تهران نیز در حوزه مناطق تسلط زیادی دارد و قدرت تعامل، ارتباطات گسترده، تسلط و توانایی مدیریت و… را دارد. از جمله ویژگی هایی است که علاوه بر اقدامات انجام شده در این معاونت، سرآغاز تحولی در عرصه های مختلف خواهد بود.

اما در این مراسم ها چیزی نگفتند که چرا این مدیران با توجه به سوابق قبلی خود از ابتدا در معاونت های مربوطه منصوب نشدند.

ناصر امانی یکی از اعضای شورای شهر تهران در این خصوص به شرق گفت: برخی از اعضای شورای شهر در خصوص این انتصابات سوالی دارند و من دوست دارم اعضای شورای شهر در این زمینه توجیه شوند که مبنای چه بوده است. و معیارهای این نقل و انتقالات.

وی ادامه داد: در شش ماه گذشته که شهردار تهران گزارشی را به شورا ارائه می کرد یا در رسانه ها حضور پیدا می کرد از موفقیت های حوزه مالی صحبت می کرد و حتی اگر به مراسم تودیع معاون قبلی مالی نگاه کنید. وزیر شهرداری، کاملا موافق ارائه ایشان است، گفتند اگر این حقیقت دارد، برای من به عنوان عضو کمیته بودجه شورا این سوال پیش می آید که مدیری که آنقدر موفق است که همیشه در بالای گزارش عملکرد شهرداری چرا تغییر کرده است؟ چه مشکلی داشت که نتوانست به کارش ادامه دهد؟ نکته دوم؛ جابجایی برخی از نمایندگان به این صورت است که اگر این رهبران وظایف خود را در مجلس با موفقیت انجام داده اند چرا در همان مجلس به فعالیت خود ادامه نداده اند. معاونان بسیار مسئولیت پذیری هم بودند که اگر بعد از یک سال ارزیابی موفق نشدند چرا به معاونت جدید آمدند و ممکن است سال آینده این اتفاق تکرار شود. اینها سوالاتی است که ما به عنوان یکی از اعضای شورای شهر داریم و از شهردار تهران می خواهیم اگر صلاح دیدند در شورا یا رسانه ها برای مردم و اعضای شورا توضیح دهند که ملاک چه بوده است. برای این نقل و انتقالات؟

این عضو شورای شهر تهران با یادآوری سخنان قبلی خود در خصوص احکام یک ساله گفت: از ابتدا از شهردار خواسته بودم که احکام یک ساله نباشد و حداقل سعی کند داخل شهرداری را بررسی کند. . من واقعاً از سرپرست معاونت برنامه ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران استقبال می کنم و قطعاً برایشان آرزوی موفقیت می کنم، اما معتقدم بهتر است از مدیرانی که از شهرداری هستند و دانش بیشتری دارند استفاده و اعتماد کنیم. درباره شهرداری، نیروی انسانی و سرمایه انسانیت شهرداری را می توان در بدنه شهرداری امیدوار کرد

در حال رشد است.

اما علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران میانگین تغییرات شهرداری را مثبت ارزیابی می کند و دلیل این جابه جایی ها را حفظ تیم تشکیل شده در شهرداری می داند. وی معتقد است: هماهنگی بین نیروهای شهرداری بسیار مهم است و برای حرکت باید چرخ ها به خوبی بسته شوند.

نادعلی خاطرنشان کرد: شورای شهر تهران علاقه ای به ورود به بحث انتصابات ندارد، البته هر یک از اعضا نظر شخصی در این زمینه دارند و ممکن است نکاتی در خصوص تغییر مدیران داشته باشند، اما در پایان همه نظرات با تاکید بر اینکه دست شهردار تهران در انتصابات باز است و شورا در انتصابات نقشی ندارد، گفت: در غیر این صورت نمی توانیم شکایت و درخواستی در خصوص وظایف و وظایف محوله به شهرداری داشته باشیم. اما ما نقش نظارتی خود را داریم و اگر انتقاد و نظری داریم به شهردار منتقل می کنیم و اینطور نیست که حرف خود را نزنیم تا در انتصابات دخالت نکنیم.

وی ادامه داد: اتفاقی که این روزها در خصوص جابجایی مدیران افتاد، از نظر من میانگین ارزش مثبت است و در گفت‌وگوی کوتاهی که با شهردار تهران در این زمینه داشتم، وی گروه‌بندی این مدیران را در در سال گذشته، از آنجایی که آنها به حوزه های خود تسلط داشتند، دریافتند که کار تیمی خوبی بین مدیران ایجاد شده است و این هماهنگی به سرعت بخشیدن به شهروندان کمک می کند.

نادعلی ادامه داد: توجه به آن هماهنگی و حفظ این تیم بسیار مهم بود و انتقال به همین دلیل شکل گرفت. تمامی دوستانی که به مجموعه اضافه شده اند دارای نقاط قوتی هستند و باید تلاش کنند تا بارهای زمینی را که در منطقه شهری به جا مانده است به دوش بکشند. در حال حاضر مهمترین نیاز شهر تهران توسعه حمل و نقل عمومی و برخی خدمات ثانویه در حوزه پسماند است که برای مردم مهم است و باید در اولویت قرار گیرد.

نقل و انتقالات همچنان در شهرداری ادامه دارد. برخی از احکام نهادهای نظارتی سازمان های شهرداری مدت هاست که در مدت قانونی منقضی شده و حکم قطعی در مورد آنها وجود ندارد. برخی از محکومیت های یک ساله تمام شده است و به زودی موج جدیدی از احکام در شهرداری در راه است.

دیدگاهتان را بنویسید