صنعت نساجی بدهکار، دریافت حق بیمه در قراردادها/ افزایش حجم اقتصاد خاکستری در بازار پوشاک


ساعت: 15:28
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۲۳
کد خبر: 1910624

دبیر اتحادیه صنف تولیدی و صادراتی نساجی و پوشاک کشور با اشاره به دریافت حداکثر حق بیمه قراردادی در مقابل خدمات تقریباً صفر گفت: قیمت تمام شده صنعت نساجی و پوشاک امروز منوط به وصول حق بیمه قرارداد است. این نوع دریافتی ها از تامین اجتماعی باعث می شود حجم اقتصاد سایه در بازار پوشاک افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر، راه دانا; بر اساس ماده ۴۱ قانون، سازمان تامین اجتماعی می تواند درصدی از قرارداد را به عنوان حق بیمه در نظر گرفته و بسته به نوع قرارداد این مبلغ را از پیمانکار دریافت کند.

این مبلغ اضافی دریافتی توسط شرکت بیمه، حق بیمه قرارداد نامیده می شود. نکته مهم اینکه کارشناسان CSR در مورد درصد حق بیمه قراردادها اظهار نظر می کنند و این حق بیمه از 6.6 درصد تا 16.6 درصد متغیر است.

بیشتر بخوانید:
بار مالی وصول حق بیمه قراردادی شرکت های دانش بنیان/ لزوم بررسی و تبیین قوانین شرکت های دانش بنیان

به گفته سازندگان و روسای شرکت ها، معمولا در بیشتر موارد کارشناسان شرکت های بیمه، بالاترین نرخ حق بیمه قرارداد را که 16.6 درصد است، گزارش می دهند. اولین مشکلی که این فرآیند ایجاد می کند این است که تعیین نرخ حق بیمه قرارداد توسط کارشناسان تامین اجتماعی منجر به ترجیحات شخصی در این زمینه می شود.

مشکل دیگر این است که در نظر گرفتن حداکثر مبلغ حق بیمه قرارداد منجر به افزایش هزینه های تولید برای فعالان اقتصادی می شود که مشکلات زیادی را برای آنها ایجاد می کند.


حق بیمه قرارداد را برای خدمات صفر دریافت کنید



شواهد نشان می دهد سازمان تامین اجتماعی به مبالغی که از بیمه شدگان و کارفرمایان دریافت می کند عمل نمی کند. کسانی که از تامین اجتماعی استفاده می کنند عموما از خدمات پزشکی و دارویی کافی و مستمری بهره مند نیستند. در مورد حق بیمه قرارداد باید گفت که تولیدکنندگان، صاحبان مشاغل و … هیچ اطلاعی ندارند که برای چه خدماتی هزینه می کنند.

سعید قدیری دبیر اتحادیه تولید و صادرات منسوجات و پوشاک کشوری در خصوص مشکلات شرکت ها و تولیدکنندگان داخلی در زمینه بیمه و مالیات به اطلاع راه دانا گفت: ناقص بودن زنجیره وصول مالیات بر ارزش افزوده یکی از مشکلات صنعت پوشاک است.

وی تصریح کرد: زنجیره تولید صنعت پوشاک شامل تولید الیاف، ریسندگی، بافندگی، رنگرزی، چاپ و تکمیل و تولید پوشاک است، ضمن اینکه زنجیره ارزش شامل طراحان، بنکداران، عمده فروشان و خرده فروشان نیز می شود.


قیمت تمام شده در صنعت نساجی در گروگانگیری، دریافت حق بیمه قرارداد



وی ادامه داد: تکلیف قانونی ما برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده بر عهده تولیدکننده است و زنجیره مالیات در محل فروش قطع شده است. عیب این نوع عملیات این است که عمده فروش یا بانکدار وقتی می خواهد سفارش دهد فاکتور رسمی را قبول نمی کند، زیرا خودش موظف به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده نیست.

قدیری افزود: این امتناع خریدار باعث می شود که تولیدکننده نتواند ترازنامه خود را به دلیل عدم ثبت فروش تنظیم کند. اما او مواد خام خریده است و نمی داند چگونه آن را بیان کند. در نهایت تولید کننده از فاکتور گرفتن از زنجیره قبلی که تولید پارچه است اجتناب می کند.

وی در ادامه گفت: این زنجیره ادامه دارد و همه به نوعی سعی می کنند از دریافت فاکتور خودداری کنند. بنابراین، زنجیره به طور کلی غیر شفاف است و قاچاق در طول این زنجیره افزایش می یابد. به طور کلی کدورت شرط بسیار خوبی برای قاچاق است. تخمین زده می شود که فقط در صنعت پوشاک 3 میلیارد دلار قاچاق داشته باشیم که ضربه بزرگی به اقتصاد کشور وارد می کند.

این فعال اقتصادی با اشاره به این روند معیوب در حوزه اصلاحات گفت: اولین قدم در حوزه مالیات است. صنعت نساجی و پوشاک، اصلاح زنجیره جمع آوری مالیات بر ارزش افزوده. برای اجناس در سوپرمارکت ها مالیات به صورت شفاف اخذ می شود و مشکلی وجود ندارد، در صنعت پوشاک نیز باید همین اتفاق بیفتد و در کل زنجیره مالیات اخذ می شود.


دریافت حق بیمه قراردادی که در فرآیند آن مالیات بر ارزش افزوده نیز اخذ می شود



وی با اشاره به میزان بالای مالیات خاطرنشان کرد: این آقا دریافت مالیات و حق بیمه این یک مشکل برای تولید کنندگان است. 20% رقم بالایی برای مالیات محصول نهایی است. چون مالیات ها در طول زنجیره اخذ می شود و تاکید کرد که این رقم باید کم کم تعدیل شود.

دبیر اتحادیه تولید و صادرات منسوجات و پوشاک کشوری ادامه داد: مهمترین مسئله تولیدکنندگان بیمه است قراردادهای حق بیمهمجموعه ای که به میزان 16.7 درصد به دست می آید. اکثر فعالان حوزه پوشاک برون سپاری شده اند و باید برون سپاری شوند بیمه حق بیمه قراردادی را بپردازند که به دلیل اینکه این مبلغ برایشان سنگین است، توان پرداخت آن را ندارند.

وی گفت: به نظر می رسد مددکاران تامین اجتماعی بدون توجه به شرایط تولیدکنندگان موظف به اخذ مبالغ بالا از حق بیمه هستند و قصد ندارند حق بیمه قراردادی این امر هزینه تولید را به شدت افزایش می دهد زیرا نرخ بسیار بالا است. مثلاً در نظر بگیرید که یکی از لباس ها معمولاً 100 هزار تومان تولید می شود و باید 16 هزار و 700 تومان برای این حق بیمه قراردادی تأمین اجتماعی بپردازیم.

وی افزود: این میزان اصلا منطقی نیست و مشوق قاچاق است. واقعیت این است که منطق در حال گرفتن است حق بیمه قراردادی وجود ندارد و ما نمی دانیم چرا باید این حق بیمه را بپردازیم. در واقع با این مبلغ شارژ شده هیچ سرویسی به ما ارائه نمی شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: از آنجایی که صنعت پوشاک بسیار کارگر است، هزینه های بالای بیمه فشار زیادی را بر کارفرما وارد می کند و فرصت رقابت را از بین می برد. مشکل اینجاست که سازمان تامین اجتماعی در مقابل مبالغ هنگفتی که از کارفرمایان و کارگران دریافت می کند خدمات قابل قبولی ارائه نمی دهد.


افزایش اندازه اقتصاد سایه در بازار پوشاک



این فعال اقتصادی تاکید کرد: همه این شرایط منجر به افزایش حجم اقتصاد خاکستری در کشور می شود. در شرایطی که تولیدکنندگان طبق قانون ملزم به پرداخت هزینه های غیر منطقی هستند، سود در کتمان و عدم افشای آن است. به عنوان مثال واحدهای تولیدی در سامانه اصناف ثبت می شوند و تعداد کارگران هر واحد برابر تعداد دارندگان پروانه تولید است. یعنی مثلاً اگر تولیدکننده ای با نام X در این سامانه ثبت شده باشد، تعداد کارگران یک نفر حساب می شود. در صورتی که در هر واحد تولیدی پوشاک حداقل 5 نفر کار کنند.

بالاخره گفت: دنبال این روند غلطدریافت حق بیمه قرارداد) صاحبان تولید از اعلام تعداد واقعی کارگران خودداری می کنند و دلیل آن تنها سخت گیری بیش از حد قانون است که در نهایت منجر به افزایش قیمت ها و کدورت فضای کسب و کار در کشور می شود.

دیدگاهتان را بنویسید