طرح تنظیم بازار کالاهای مشمول بورس باید از دستور کار مجلس خارج شود


ساعت: 16:33
تاریخ ارسال: 1301/04/13
کد خبر: 1880924

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نامه‌ای از رئیس مجلس خواست تا طرح تنظیم بازار کالاهای مشمول الزام به عرضه در بورس‌های کالایی را از دستور کار مجلس حذف و به طرحی اضافه کند. اصلاح قانون بازار اوراق بهادار.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ «مجید عشقی» رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نامه‌ای از رئیس شورای اسلامی خواست تا طرح تنظیم بازار کالاهای مشمول الزام عرضه در بورس کالا را از دستور کار خارج کند. هفته جاری مجلس و همچنین ارجاع کمیسیون اقتصادی مجلس. طرح اصلاح قانون بازار اوراق بهادار اضافه شود.

در این نامه آمده است: با تشکر از توجه به مسائل بازار سرمایه و وضعیت و توسعه و الزامات مرتبط با آن، با توجه به اینکه طرح توسعه پایدار و تولید زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست های تنظیم بازار از آنجایی که طرح تنظیم بازار کالای مشروط به ارائه بورس کالا در دستور کار هفته جاری شورای اسلامی است. بنا به صلاحدید معظم له با توجه به اختیارات رئیس جلسه در ماده 153 آئین نامه داخلی شورای اسلامی، طرح مذکور از دستور کار هفته جاری حذف و به جلسه شورای اسلامی ارجاع گردد. کمیسیون اقتصادی مجلس و با اصلاحات اساسی و رفع ابهام در طرح اصلاح قانون مبادله شود.

این دلایل به طور کامل در 11 بند این نامه به شرح زیر توضیح داده شده است:

1- با عنایت به ابهامات فراوان بالای کالای واحد از جمله ابهام در کالاهای موضوع واحد و کالاهای مشمول الزام عرضه در بورس کالا و همچنین ابهام در رابطه بین کارفرما. گروه و سایر دستگاه های مشابه از جمله ستاد تنظیم بازار، شورای رقابت، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و شورای عالی بورس و اوراق بهادار از جهات مختلف از جمله در رابطه با حدود وظایف و وظایف و یا امکان تعارض در تصمیمات، طرح مذکور مغایر با بند 19 سیاست های عمومی ابلاغی قانونگذاری است.

2- به استناد ماده 18 قانون توسعه ابزارها و مؤسسات مالی جدید، بند ج ماده 36 قانون آیین نامه اجرایی برنامه های توسعه کشور و همچنین مقرره «رعایت سایر قوانین نافذه و مقررات» در مفاد طرح فوق و سایر قوانین و مقررات مربوط به ستاد تنظیم بازار و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین شورای عالی بورس، طرح مذکور دارای ابهام و مغایر با بند 14 سیاست های کلی ابلاغی نظام قانونگذاری.

3- در خصوص ترکیب اعضای کارگروه و با توجه به ابهام وظایف کارگروه در موضوع طرح مذکور، این امر با اصول 60 و 138 قانون اساسی مغایرت دارد.

4- نحوه تصمیم گیری و تشکیل جلسات کارگروه و همچنین دبیرخانه آن در طرح مذکور ذکر نشده است.

5- با توجه به عبارت «کالاهای مشمول الزام عرضه در بورس کالا به پیشنهاد یکی از وزیران عضو کارگروه و رئیس اتاق بازرگانی تعیین می شود. ، معادن. و کشاورزی ایران.» عملاً در صورت عدم موافقت مجلس با پیشنهاد وزیر، موضوع رد می شود و کار گروه ضربت زیر سؤال می رود و همچنین این موضوع با اصل تفکیک قوا و قانون اساسی مغایرت دارد. اختیارات قوه مجریه

6- با توجه به عبارت «واریز 100 درصد وجوه حاصل از عوارض گمرکی صادرات کالا مشروط به عرضه در بورس کالا به حساب ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت یا ذیربط. نهاد در خزانه داری کشور» و توزیع آن متناسب با توسعه زنجیره ارزش و صادرات. گروه های کالایی مرتبط و همچنین ابهام در عبارت «درآمد گمرکی» با اصل 53 قانون اساسی مغایرت دارد.

7- در خصوص بند ب طرح مذکور، عبارت کالای موضوع این ماده دارای ابهام بوده و مشخص نیست منظور از کالای مشمول تعهد تحویل است یا کالای سیار مذکور در بالای ماده واحده. . عبارت «کالاهای موضوع این ماده» نیز در تبصره دو تکرار شده است. وی همچنین به «عرضه و فروش در بورس کالا» اشاره کرد که به نظر می رسد به معنای «بورس کالا» باشد. لازم به ذکر است در حال حاضر بورس کالای ایران و بورس انرژی ایران نمونه هایی از بورس های کالایی فعال هستند.

8- با توجه به اینکه در طرح مذکور معیار مشخص و صریح برای تعیین کالای عرضه شده در بورس کالا مشخص نشده است و از طرفی روش نظارتی نیز بیان نشده است، به نظر می رسد کلیات آن مغایرت داشته باشد. بند 33 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی باید مبتنی بر «شفافیت و منطقی‌سازی نظام توزیع و قیمت‌گذاری و به‌روزرسانی روش‌های نظارت بر بازار» باشد.

9- به طور کلی با توجه به اینکه طبق ماده 2 قانون بازار اوراق بهادار مصوب 1383 به منظور حفظ حقوق سرمایه گذاران و به منظور ساماندهی، حفظ و توسعه بازار شفاف، عادلانه و کارآمد و نظارت بر حسن اجرای آن توسط قانون فوق الذکر، شورای عالی. بورس بالاترین رکن بورس و همچنین سازمان بورس و اوراق بهادار است و بر اساس مواد 4 و 7 قانون مذکور وظایف بسیاری را بر عهده دارند و کارگروهی با ترکیبی مشابه تشکیل می دهند. ترکیب اعضای هیأت عالی سهام و اوراق بهادار. تنظیم مستمر بازار کالاهای مشمول تعهد به عرضه در بورس کالا، ساختار نظارتی و ارکان بازار سرمایه را تحت تأثیر قرار می دهد. لذا سپردن این امر به شورای عالی بورس و اوراق بهادار که دارای ترکیب جامع تری از افراد از جمله وزیر امور اقتصاد و دارایی، وزیر اقتصاد و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی و نمایندگان بخش های غیردولتی است. ، از بسیاری جهات صحیح تر است.

همچنین بورس ها یکی از انواع سازمان های خود انتظام هستند و بر اساس بند 5 ماده 4 قانون بازار اوراق بهادار، صدور مجوز فعالیت آنها بر عهده شورای عالی بورس و اوراق بهادار است. و نظارت بر اجرا و تصویب اساسنامه آنها نیز از وظایف بورس و سازمان اوراق بهادار است.

10- با توجه به اینکه در طرح مذکور بورس های کالا به طور مستقیم درگیر مصوبات کارگروه هستند و همچنین تصمیمات کارگروه می تواند بر قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و بورس ایران تاثیر داشته باشد. به عنوان تولیدکنندگان، صادرکنندگان و تامین کنندگان کالا، بنابراین هر تصمیمی گروه ویژه بر کل بازار سرمایه از نظر عرضه محصولات در بورس کالا و تصمیمات قیمت گذاری محصولات التهابی در بازار تاثیر خواهد گذاشت. این در حالی است که نه رئیس سازمان بورس و نه بورس کالا در کارگروه این طرح حضور ندارند.

11- در خصوص بند 4 بند ب مبنی بر «ارجاع تعیین چارچوب قیمت پایه کالاهای دارای مازاد عرضه به کارگروه عرضه بورس کالا» موضوع با بند 23 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی مغایرت دارد. در مورخه 1395/11/29 در مورد شفافیت و منطقی‌سازی سیستم توزیع و قیمت‌گذاری و به‌روزرسانی روش‌های نظارت بر بازار و ماده 18 قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید دولت موظف است کالاهای پذیرفته شده در بورس را حذف کند. مبادله از سیستم قیمت.

همچنین اگر عرضه کننده اقدام به فروش محصول خود در داخل کرده و خریدار برای آن وجود ندارد، باید قیمت خود را پایین بیاورد یا آن را صادر کند. بنابراین در این صورت ایجاد محدودیت قیمتی حتی با تنظیم قاب توجیه پذیر نیست.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید