ظهور خراسان شمالی برای ایجاد زیرساخت ها برای میزبانی مسابقات کشوری سوارکاری در شمال شرق ایران


ساعت: 13:42
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۱۵
کد خبر: 1908937

محمدتقی ولیان با بیان اینکه اخیراً زمینی برای احداث پیست اسب سواری در استان تملک شده است تا مسابقات سوارکاری را برگزار کند، گفت: طرح توجیهی این طرح به زودی تهیه می شود تا استان در سال جاری ساخت پیست اسب سواری را آغاز کند. شمال شرق ایران برای برگزاری مسابقات کشوری.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدتقی ولیان رئیس هیئت سوارکاری خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصرترک اظهار داشت: خراسان شمالی مهد و قطب پرورش و نگهداری اسب های اصیل ترکمن است و این در حالی است که این استان همچنان از زیرساخت های لازم برخوردار است. پیست های اسب برای برگزاری مسابقات مختلف مرتبط با اسب.

ولیان تصریح کرد: در استان آماده سازی این زیرساخت های ورزشی که یک صنعت ثروت ساز است، تقاضای جدی علاقه مندان، پرورش دهندگان و باشگاه داران اسب اصیل ترکمن است.

وی در ادامه با یادآوری اینکه در سال های گذشته پیگیری هایی برای آماده سازی این زیرساخت در سطح استان انجام شد اما نتیجه ای حاصل نشد، گفت: کمیسیون سوارکاری استان مجددا با استاندار خراسان شمالی در مورد یک ماه پیش در خصوص ایجاد و آماده سازی این زیرساخت، بحث احداث پیست سوارکاری در استان انجام شد و پس از آن جلسه کارگروه اسب اصیل ترکمن در دستور کار قرار گرفت و انجام شد.

رئیس هیئت سوارکاری خراسان شمالی افزود: در این جلسه این درخواست مطرح و بحث و تبادل نظر شد و در این راستا استاندار خراسان شمالی نیز دستور یافت زمین مناسب برای احداث پیست سوارکاری در استان پیدا شود.

وی بیان کرد: تیم فنی هیئت سوارکاری استان وضعیت 28 زمین را در استان بررسی و ارزیابی کرد که در نهایت شرایط 27 زمین رد شد و در نهایت زمین ضلع شمالی ورزشگاه نوزدهم مهر شهرستان بجنورد، واقع در شهرستان بجنورد تصویب شد.

ولیان با بیان اینکه مساحت این زمین حدود 28 هکتار است، گفت: این زمین متعلق به اداره کل ورزش و جوانان است که برای ایجاد فضاهای ورزشی پیش بینی و منجمد شده است.

وی افزود: در گذشته تمام بررسی های توپوگرافی و خاک انجام شد.

رئیس هیئت سوارکاری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: شرایط این زمین بر اساس ضوابط فنی احداث پیست سوارکاری ارزیابی شده است.

وی یادآور شد: این زمین علاوه بر اینکه دارای انشعاب آب و برق و راه دسترسی است، یک خوابگاه ناتمام نیز در محدوده این زمین وجود دارد که برای بهره برداری در اختیار هیئت سوارکاری استان قرار خواهد گرفت.

ولیان بیان کرد: این رشته مورد تایید واحد فنی اداره کل ورزش و جوانان استان، هیئت سوارکاری استان که دارای کمیته های زیبایی، دوره، استقامت و تمرین است که پس از آن استاندار خراسان شمالی نیز اخیرا او برای ساخت پیست سوارکاری در حومه شهر لابی کرد.

تهیه پلان توجیهی و پلان احداث پیست سوارکاری در ناحیه

وی اعلام کرد: در حال حاضر تهیه طرح توجیهی و طرح احداث پیست سوارکاری استان به صورت زمینی توسط تیم فنی هیئت سوارکاری استان، اداره کل ورزش و جوانان استان و همچنین تنظیم شده است. همانطور که فدراسیون سوارکاری کشور انجام می شود.

رئیس هیئت سوارکاری خراسان شمالی در ادامه با اشاره به اینکه ورزش های سوارکاری شامل رشته هایی مانند پرش، مسافت، استقامت، درساژ، درساژ و چوگان است، تصریح کرد: در این منطقه قطعاتی از زمین شخم زده شده تا فضا برای مسابقات آماده شود. در تمامی این مناطق برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه اجرای این طرح شامل شش تا هفت مرحله خواهد بود افزود: زیرساخت هایی که مهیا می شود برای برگزاری مسابقات در سطح کشوری است.

ولیان همچنین خاطرنشان کرد: در این منطقه 28 هکتاری قسمت هایی از زمین یخ زده می شود تا زیرساخت ها برای مسابقات بین المللی در آینده آماده شود.

وی اعلام کرد: تهیه طرح توجیهی و نقشه آن به زودی تکمیل می شود.

رئیس هیئت سوارکاری خراسان شمالی درباره تامین اعتبار ساخت این پروژه نیز گفت: پیش بینی می شود پس از تهیه و تصویب طرح توجیهی، شروع عملیات اجرایی این پروژه از محل اعتبارات کشور کلید بخورد. استان.

وی افزود: برای سال مالی 1402 تامین اعتبار برای ادامه تکمیل پروژه ادامه دارد تا بتواند از ردیف اعتباری بهره مند شود.

ولیان در عین حال تصریح کرد: ساخت این زیرساخت های ورزشی البته نیازمند تقویت و ترویج اسب های اصیل ترکمن، پرورش، آماده سازی زیرساخت های دامپزشکی از جمله منطقه قرنطینه و در این زمینه سازمان کشاورزی استان است. جهاد باید جدی وارد کار شود

وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: با توجه به اینکه امسال همایش سیلامیس، جشنواره زیبایی اسب و پیست اسب سواری در استان اجرا شد، این اقدامات در بین پرورش دهندگان اسب و باشگاه داران استان دلگرم کننده است. که تعدادی از اسب داران استان که تاییدیه فنی باشگاه های خود را نگرفته بودند برای اخذ آن تاییدیه و تعدادی نیز برای خرید یک اسب آب نشین درخواست تسهیلات دادند.

رونق اشتغال با ساخت باند

رئیس هیئت سوارکاری خراسان شمالی تصریح کرد: در مجموع احداث این پیست و مجموعه سوارکاری در استان باعث ایجاد اشتغال در تمامی رشته های سوارکاری استان می شود که با صنعتی شدن ورزش سوارکاری در استان قطعاً درآمد قابل توجهی به همراه خواهد داشت. گردش مالی در استان این رشته معاوضه می شود.

وی یادآور شد: پس از گرفتن زمین علامت گذاری شده با اداره کل میراث فرهنگی استان وارد گفت و گو شدیم و کمیته گردشگری سوارکاری استان در این زمینه فعال شد.

ولیان در خاتمه به سفر اخیر هیئت بازرگانی خراسان شمالی به ترکمنستان با حضور استاندار اشاره کرد و گفت: در این سفر در خصوص اسب نیز بحث و تبادل نظر شد که پس از آن هیئت سوارکاری خراسان شمالی حضور یافتند و در این سفر شرکت کردند. جشنواره بین المللی اسب آخال تکه دعوت شد تا اردیبهشت سال آینده برگزار شود.

وی گفت: قرار شد این جشنواره با مشارکت هیئت سوارکاری خراسان شمالی و بدون رقابت برگزار شود.

رئیس کمیته اسب خراسان شمالی گفت: در این جشنواره اسب های اصیل ترکمن خراسان شمالی به نمایش گذاشته می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید