ظهور موهای سفید وسط موهای جمعیتی کشور/ کاهش زاد و ولد و پیری ایرانیان


ساعت: 14:13
تاریخ انتشار: 31.04.1401
کد خبر: 1884717

کاهش نرخ زاد و ولد در ایران نگران کننده است و اگر به همین روند ادامه دهیم، در آینده نزدیک شاهد پیرمردی ایرانی بدون سرمایه انسانی خواهیم بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش جهانبین نیوز؛ نقش منابع انسانی در جامعه همواره یکی از قدیمی ترین مباحث بشری بوده است. زیرا از روزی که انسان ظهور کرد و سعی در تشکیل خانواده و اجتماعات اولیه روی زمین داشت، اهمیت اداره اعضای خانواده یا اجتماعات اولیه در ذهن او بود.



به همین دلیل است که مسئله نسل و تولد مهم تلقی می شود، چرا که امروزه ثابت شده است که یکی از ابعاد مهم هر توسعه، توجه به سرمایه اجتماعی است. بنابراین سرمایه اجتماعی یکی از مهم ترین شاخص های رشد و توسعه هر جامعه است.


بسیاری از جامعه شناسان بر این باورند که فرزندآوری در ایران و جهان بسیار حائز اهمیت است، تا جایی که قرن های متمادی است که زن با هویت فرزندآوری همراه با خانه دار بودن و همسر داشتن تعریف شده است.


از آنجایی که تولد فرزندان راهی برای بقای نسل و جلوگیری از کاهش جمعیت مسلمانان محسوب می شود، یکی از مهم ترین دغدغه های علمای دین و کارشناسان خانواده و جمعیت است. این زمانی است که افراد وارد دوره مدرن زندگی می شوند و به ویژه با آموزه های غربی آشنا می شوند، این موضوع مورد تردید و بیزاری بسیاری از خانواده ها قرار گرفته است.


اما در سال های اخیر بی میلی خانواده ها به بچه دار شدن بیشتر شده و به جایی رسیده است که خانواده ها ترجیح می دهند بچه دار نشوند و جای خالی را با حیوان خانگی پر کنند یا به یک فرزند بسنده کنند.


علت این مشکل هرچه که باشد باید هر چه زودتر جلوی آن گرفته شود و دولت از ترویج بیشتر آن در بین خانواده ها جلوگیری کند زیرا نتیجه بی فرزندی زوجین سال ها بعد برای کشور مشخص می شود و کشوری را با بحران جدی مواجه می کند.

fae0814f 0b37 4b97 b195 c00eed937095 خبر خاکستری



هزینه بچه دار شدن در ایران بالاست


حسین پورمهدی شهرکردی در گفت و گو با جهانبین نیوز; وی بیان کرد: من 39 ساله و دخترم 9 ساله است.


وی با بیان اینکه من فردی عاشق بچه هستم و همیشه دوست داشتم حداقل سه فرزند داشته باشم، افزود: بعد از آمدن دخترم و با وجود هزینه هایی که در دوران بارداری همسرم به من تحمیل شد و بعد از تولد فرزندم مجبور شدم راضی شدن به یک فرزند


پورمهدی ادامه داد: بچه های امروزی دیگر مثل ما راضی نیستند و هزینه فقط یک درخواست آنها بیش از 2 تا 3 میلیون سرمایه می طلبد، در حالی که در مدرسه بچه ها وسایل بچه های دیگر را می بینند و ما باید آنها را تهیه کنیم.


وی بیان کرد: این علاوه بر این است که فرزندان خانه و ماشین والدین خود را با خانه و ماشین والدین دوستان خود مقایسه می کنند و در این زمینه انتظاراتی دارند.


این شهروند شهرکردی ادامه داد: در گذشته حداقل دو سال با یک دست لباس و یک کیف و کفش به مدرسه می رفتیم اما در حال حاضر والدین گاهی مجبورند سالی دو بار لباس، کیف و کفش تهیه کنند. و هزینه ای که در این مسیر متوجه والدین می شود باقی خواهد ماند.


پورمهدی یادآور شد: هزینه کلاس های بعد از مدرسه، اسباب بازی، تبلت، لپ تاپ، غذا و سایر هزینه های جاری کمر والدین را خم کرد. من کارمند هستم و وضعیتم به شرح زیر است. وای بر اقشار ضعیف جامعه.

b31cf319 d945 441a 879b 0c448d22e300 خبر خاکستری



وقتی هر ماه قیمت های جدید میگیرم چطور میتونم دوباره بچه دار بشم


نازنین علیاری یکی دیگر از هم استانی های چهارمحالی در گفتگو با جهانبین نیوز; وی تصریح کرد: اگر قرار است بچه دار شویم باید حمایت شویم من خودم یک بچه یک و نیم ساله دارم.


وی گفت: چگونه می توانم دوباره صاحب فرزند شوم که هر ماه برای خرید اجناس مورد نیاز فرزندم با قیمت های جدید مواجه می شوم.


علیاری ادامه داد: من و همسرم تصمیم گرفتیم تنها یک فرزند داشته باشیم و تمام شرایط لازم را برای او فراهم کنیم تا چند فرزند داشته باشیم و آنها هیچ شرایطی نداشته باشند و دلتنگ فرزندان دیگران شوند.


او گفت: ما هم می‌خواهیم بچه‌های بیشتری داشته باشیم، اما بچه از روز اول هزینه دارد. در دوران بارداری، شیرخوارگی، کودکی، نوجوانی و جوانی، اگر والدین نتوانند مخارج فرزند خود را تامین کنند، چیزی جز شرم برایشان باقی نمی ماند».

16703e70 e2d3 44e1 bb31 61fb94c842de خبر خاکستری



نگاه به آینده یکی از دلایل کاهش زاد و ولد در بین زوجین است

شهرام مقدیس کارشناس جامعه شناسی در گفت و گو با جهانبین نیوز; وی بقای نسل و تداوم نسل را از طریق تولد فرزندان میسر می کند و بیان می کند: عشق فطری در انسان وجود دارد و فرزند تکرار پدر و مادر است و به همان اندازه که خودمان را دوست داشته باشیم. همچنین فرزندانمان را دوست خواهیم داشت زیرا آنها بخشی از ما هستند و باید نسل ما را ادامه دهند.

وی با اشاره به اینکه اگر به تاریخ نگاه کنیم می بینیم که تولید نیروی کار و سرمایه اقتصادی خانواده ها در گذشته از اهمیت بالایی برخوردار بوده است، به ویژه زمانی که جایگاه کار یدی انسان بالا رفته است، ادامه داد: در همین راستا فضا، اگر به قدرت سیاسی و خانوادگی توجه کنیم، خواهیم دید که در گذشته تعداد زیاد فرزندان نشانه اقتدار بوده و جنبه حمایتی و حمایتی برای خانواده داشته اند.


موگادیس کارکردهای دیگر در این زمینه را کارکرد عاطفی نام برد و خاطرنشان کرد: این کارکرد امروزه نیز مطرح است، اما ممکن است روابط متفاوت افراد و محدود بودن ارتباطات خانواده نسبت به خانواده های سنتی و یا ایجاد وابستگی به چیزهای دیگر وجود داشته باشد. باعث کاهش زاد و ولد در میان خانواده های امروزی شد.


این جامعه شناس نگاه به آینده را یکی از دلایل کاهش باروری و فرزندآوری می داند و می گوید: هر چه مردم نسبت به آینده احساس اطمینان بیشتری داشته باشند و امیدشان به آینده بیشتر شود، طبیعتا داشتن فرزندان بیشتر را می توان امری مهم دانست. موفقیت برای آنها

تأخیر در ازدواج بر انگیزه خانواده ها برای داشتن فرزند کم یا نداشتن تأثیر می گذارد


وی گفت: نگران این سوال است که شغل فرزندانم چه می شود؟ محدودیت های زیادی در بچه دار شدن وجود دارد، در این فضا یکی از بحث های جدی به تجربه های موفق و ناموفق برمی گردد، موفقیت زوج ها در بچه دار شدن آنها را برای داشتن تجربه ای مشابه از بچه دار شدن ترغیب می کند.


این جامعه شناس با اشاره به مشکلات اقتصادی تاکید می کند: تاخیر در ازدواج به دلیل نداشتن کار یا سرپناه مناسب برای زندگی محدودیت هایی است که انگیزه خانواده ها را برای داشتن یک یا دو فرزند یا اصلاً نداشتن فرزند تحت تاثیر قرار می دهد.


وی ادامه داد: فراهم بودن امکانات نگرانی برای بچه دار شدن را کاهش می دهد و در سنین بالاتر افراد به فکر بچه دار شدن هستند و همچنان نگرانی بابت فاصله سنی فرزندان و والدین وجود خواهد داشت.


مقدیس با اشاره به اینکه متأسفانه این روزها شاهد هستیم که خانواده ها تنها یک فرزند یا دو فرزند با تاخیر طولانی بین دو بارداری دارند، ادامه داد: عوامل زیادی در این امر دخیل هستند و حتی گاهی می بینیم که خانواده از همه امکانات رفاهی برخوردار است، اما او دوباره از بچه دار شدن امتناع می کند و دلیل این امر عدم مسئولیت پذیری و راحتی افراد است.


ظهور کودک در زندگی پویایی زندگی را افزایش می دهد



روانشناس فعال و مشاور خانواده در گفتگو با جهانبین نیوز; وی بیان کرد: ظاهر و ظاهر شدن کودک در زندگی مشترک، امید به زندگی را در افراد افزایش می دهد و این افزایش امید باعث افزایش پویایی در زندگی می شود.

وی با بیان اینکه زوجین قبل از آمدن فرزند از هر چه داشتند راضی بودند، تصریح کرد: وقتی فرزندی به دنیا می آید والدین تلاش مضاعف می کنند و برای افزایش درآمد خانواده تلاش می کنند تا نیازهای یک کودک را تامین کنند.

این مشاور خانواده ادامه داد: این نوع تلاش برای مردم خوشایند است زیرا هدف بزرگی که آن بالا بردن سطح اقتصادی و کیفیت فرزند است و حس خوبی به والدین می دهد.

این فعال اقتصادی یادآور شد: بین 31 تا 60 سالگی سال هایی به نام سال های باروری ضد رکود شناخته می شود و این باروری هم به بچه دار شدن و هم به خروج از رکود اشاره دارد که به معنای کار و پویایی بیشتر است.

این روانشناس گفت: اگر افراد در سنین مذکور این دو عامل را داشته باشند می توان گفت افرادی هستند که در سنین 31 تا 60 سالگی احساس خوبی دارند.

وی با اشاره به دوران بعد از 60 سالگی تحت عنوان اتحاد مردم در برابر ناامیدی، ادامه داد: این بدان معناست که اگر در خانواده صمیمیت وجود داشته باشد و با تلاش بیشتر برای کار، مراقب دیگران باشد، احساس امنیت می کند. به مرور زمان در شخصیت والدین خود شکل می‌گیرند و حس کامل شدن دارند.

این فعال اجتماعی یادآور شد: تلاش جوانان برای بچه دار شدن و تلاش برای کسب رزق و روزی حلال در سال های بعد بسیار موثر است و شخصیت افراد را تحت تاثیر قرار می دهد.

این مشاور خانواده به حدیث پیامبر اسلام (ص) در خصوص افزایش معیشت با تشکیل خانواده اشاره کرد و تاکید کرد: این حدیث به افزایش تلاش، امید به زندگی و انسجام زوجین و در نتیجه افزایش سطح زندگی نیز اشاره دارد. اضطراب و افسردگی کاهش می یابد.

وی خاطرنشان کرد: با وجود مشغله های روزمره، تولد فرزند باعث آرامش شخصیت والدین می شود.



ایران رکورد کاهش نرخ زاد و ولد را در کل منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا ثبت کرده است


حمید کریمی مدیر کل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری گفت: نرخ زاد و ولد در کشور به حدود 1.6 فرزند به ازای هر زن رسیده است و طبق آمار کمترین زاد و ولد و رکورد کاهش نرخ زاد و ولد است. در کل منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا به نام ایران ثبت شده است.


وی گفت: سال گذشته یک هزار و 609 طلاق در استان به ثبت رسیده و میانگین سنی طلاق به 35 سال رسیده است.


کریمی افزود: در سال گذشته میانگین سن ازدواج به 28 سال رسید و در مجموع 7 هزار و 333 واقعه ازدواج در چهارمحال و بختیاری به ثبت رسید.


مدیرکل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه میانگین ازدواج و طلاق در استان 22 درصد و این میزان در کشور 35 درصد است، خاطرنشان کرد: باید تصمیمات جدی و اجرایی در راستای نیازهای واقعی جامعه اتخاذ شود. در چارچوب افزایش نگران کننده این نرخ در نظر گرفته شود.


وی با اشاره به افزایش آمار طلاق نسبت به ازدواج که طی دهه گذشته از 16.3 به 32.9 رسیده و رکوردهای نگران کننده شاخص های جمعیتی کشور است، افزود: پیش بینی می شود نرخ رشد جمعیت در 10 سال آینده صفر شود. 15 سال.


به گزارش جهانبین نیوز؛ به دنیا آمدن فرزند به زندگی زوجین جهت می دهد و زندگی آنها را گرمتر می کند، اما افزایش بی رویه هزینه های پزشکی در دوران بارداری و همچنین هزینه های مربوط به بچه دار شدن باعث می شود افراد کمتر فرزندی داشته باشند یا اصلاً فرزندی نداشته باشند.


کاهش نرخ زاد و ولد در ایران نگران کننده است و اگر به همین روند ادامه دهیم، در آینده نزدیک شاهد پیرمردی ایرانی بدون سرمایه انسانی خواهیم بود.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید