عدالت آموزشی راه خروج آموزش و پرورش از مشکلات کنونی است


ساعت: 14:27
تاریخ انتشار: 06/07/1401
کد خبر: 1893552

یکی از اعضای شورای عالی آموزش و پرورش عدالت آموزشی را راه برون رفت از مشکلات کنونی آموزش و پرورش عنوان کرد و اظهار داشت: آموزش و پرورش کوچک تلقی می شود و اولویت نیست و این چالش اصلی آموزش و پرورش در ایران است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی اصغر فانی در همایش فقر و نابرابری آموزشی که در خانه اندیشمندان بشردوستان برگزار شد، عدالت آموزشی را راه برون رفت از تعلیم و تربیت دانست و اظهار داشت: آموزش کوچک تلقی می شود و اولویت نیست و این چالش اصلی آموزش و پرورش است. و پرورش در ایران است.

و افزود: آموزش مقوله ای آسان و طاقت فرسا است و می گویند محیطی را فراهم می کنیم و دانش آموزان را برای یادگیری می فرستیم، اما به این سادگی نیست.

فانی پیامدهای کم ارزشی آموزش و پرورش را برشمرد و گفت: از جمله آنها می توان به کسری بودجه سالانه 25 تا 30 درصدی، دخالت نهادهای حقیقی و حقوقی و تنوع بیش از حد مدارس اشاره کرد. ما 27 نوع مدرسه نداریم، حداکثر 6 نوع مدرسه داریم که هنوز زیاد است. هیئت مدیره، مدل دولتی، شهید، سمپاد، غیردولتی و دولتی این شش نوع هستند و مثلا مدارس روزانه و شبانه «نوع» مدارس نیستند.

وی ادامه داد: تنوع خاستگاه خود را دارد، یکی از دلایل آن گرفتن پول از مردم است. لازمه دیگر تنوع مخاطب است. لغو سرانه مدارس یکی دیگر از مطالبات است. وقتی آموزش در اولویت نباشد منجر به کاهش انگیزه معلم می شود. ما یک میلیون ارتش داریم که با آنها نه می توانیم تحول ایجاد کنیم و نه می توانیم با خونریزی فرهنگی مبارزه کنیم. معلمان، دانش آموزان، والدین و کارکنان ناراضی هستند، پس چه کسی از این 150 هزار میلیارد تومان هزینه سالانه برای آموزش و پرورش خوشحال است؟

میانگین مدت خدمت وزرای آموزش و پرورش در کشور دو سال است

عضو شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به بی ثباتی حاکمیت در آموزش و پرورش گفت: میانگین تصدی وزرای آموزش و پرورش (به جز آقای نجفی) در کشور دو سال است و در این دو سال کاری نمی توان کرد.

کرونا هم او را مجبور به ترک تحصیل کرد

فانی با اشاره به اینکه یکی از چالش های آموزش و پرورش گوشه گیری دانش آموزان و تغییر رفتار آنها در اثر شیوع کرونا است، افزود: کرونا باعث ترک تحصیل دانش آموزان نیز شده است. سازمان های غیردولتی به دلیل کار داوطلبانه هزینه های کمتری دارند و دولت ها می توانند با آنها قرارداد همکاری امضا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید