عدالت یکی از محورهای مهم خط امام خمینی (ره) / تحقق خط امام با کاهش انگیزه های مادی و فرمالیسم


ساعت: 22:45
تاریخ انتشار: 1401 1401
کد خبر: 1843560

رئیس مؤسسه گام دوم مؤسسه گردآوری و نشر آثار رهبر معظم انقلاب گفت: این امر زمینه را برای گسترش و رشد خط امام هموار می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از فردا پدرخوانده، چهاردهم هورداد 1368 مصادف با رحلت رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) است. با رحلت امام خمینی (ره) گویی زلزله بزرگی رخ داده بود، نفرت سراسر ایران را فرا گرفت و تمام مراکز جهان که با نام و پیام امام خمینی (ره) آشنا بودند، یک صدا گریستند و بر سر جنگیدند. قفسه سینه هیچ قلم و بیانی نمی تواند ابعاد حادثه و امواج احساسات غیرقابل کنترل مردم آن روزها را توصیف کند. کسانی که این روز و روزهای قبل و بعد از آن را تا تشییع تاریخی و کم نظیر امام راحل درک و دیده اند، نشانه های عشق و ارادت خالص مردم جهان به ویژه مومنان کشورمان که به آن حضرت سفر کرده اند را به خوبی به یاد دارند. . .
شناخت شخصیت ممتاز امام خمینی قدس سره و ویژگی های منحصر به فرد ایشان که منجر به بزرگ ترین انقلاب عصر حاضر شد و معادلات جهانی را تغییر داد و محاسبات بلوک شرق و غرب را بر هم زد، یکی از مهم ترین موارد سازنده و الگوسازی است. مسائلی برای همه انسان ها، به ویژه برای جوانان. این معرفت علاوه بر الگوسازی از انسان کامل و خودساخته ای که جهانیان به خاطر عظمتش او را می ستایند، برای نسل های مختلف به اصل انقلاب اسلامی و نظام انقلابی آگاهی می بخشد که این یکی از وظایف دوستداران انقلاب اسلامی است. ، انتقال و شناخت بنیانگذار جمهوری اسلامی و معانی و مفاهیم مرتبط با انقلاب اسلامی جامع و جهانی است.

از این رو خبرنگار ما به مناسبت سالروز رحلت حضرت امام خمینی (ره) با حجت الاسلام دکتر علی ذلام، رئیس موسسه گام دوم موسسه تنظیم و نشر آثار رهبر معظم انقلاب گفت و گو کرد. عضو مؤسسه فرهنگ و اندیشه اسلامی مؤسسه اسلامی.

04f58532 0e48 4eae 8413 257b1dda6c43 خبر خاکستری

کم فردا: مهمترین جزء خط امام خمینی (ره) چه بوده است؟
مهمترین مؤلفه خط امام رضوان الله تعالی علیه، تأکید بر اسلام ناب محمدی به عنوان مکتبی جامع، رهایی بخش و تمدن ساز است. اسلام ناب محمدی راهنمای زندگی بشر است و این توانایی همچنان وجود دارد.
یکی از عناصر اصلی و اولین محور خط امام خمینی، رسالت اجتماعی و سیاسی جامعه مسلمان و اسلامی در قبال جامعه خود و در مقابل جامعه جهانی و ادغام دین و سیاست و لزوم تسلط بر ارزش هاست. و احکام روانی احکام دینی در سیاست. و جامعه. این موضوع یکی از ارکان اصلی اسلام است که امام خمینی(ره) آن را اسلام ناب اسلامی معرفی می کند.

عدالت یکی از محورهای مهم خط امام خمینی (ره) است
عنصر دیگر نیاز به عدالت در عصر سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است. در خط امام خمینی (ره) عدالت خواهی و عدالت خواهی و تلاش برای گسترش عدالت از دیگر محورهای اصلی است.
دین و حق حاکمیت مردم در جامعه ای که حقی الهی و خدادادی است و هیچکس نمی تواند این پرسش را از آنان سلب کند، یکی از مبانی مهم امام خمینی (ره) در تأسیس انقلاب اسلامی است.

حمایت از محرومان و مستضعفان توسط محورهای مهم خط امام
نکته دیگر حمایت از مستضعفان و محرومان است که یکی از محورهای اصلی و برجسته خط امام خمینی (ره) است.
محور دیگری که باید بر آن تأکید شود، مسأله آزادی، البته آزادی های مشروع است. آزادی از دیدگاه امام خمینی رکن بسیار مهمی به ویژه آزادی اندیشه و تبادل فکری است و ارتقای فرهنگی جامعه بسیار مهم است.

مسئولان نباید تحت تأثیر القائات و سخنان غرب باشند
یکی دیگر از عناصر بحث استقلال، استقلال قدرت های بزرگ است. امت و جامعه اسلامی باید منافع خود را بر منافع سلطه جویان مقدم بدانند. رهبران جامعه باید برای پیشرفت و کمال جامعه تلاش کنند و تحت تأثیر القائات و خطوط ترسیم شده نظام سرمایه داری غرب و نظام سلطه جهانی قرار نگیرند و بدون توجه به آنها آزادانه به دنبال اهداف ملی بروند.
همه این عناصری که گفته شد مبتنی بر همان نگاه معرفتی امام زمان (عج) نسبت به اسلام و مبتنی بر شناخت عمیق مکتب قرآن و اهل بیت است که خود به خود در فرآیند تحقق این مؤلفه ها و عناصر بحث تکلیف، اخلاق و توجه به عالم ماوراء الطبیعه است. در نظر گرفته شده است. این موضوع از نظر امام یک محور اساسی و عقیدتی است.
امام خمینی (ره) هم در بیانات و هم در اعمال و رفتار خود این خطوط را نشان می دهد و پایه های جمهوری اسلامی را بر این مبانی استوار می کند.
در آستانه سی و دومین سال رحلت امام می بینیم که این خطوط همچنان در کانون توجهات انقلاب اسلامی قرار دارد و توسط رهبری فرزانه و مدبر دنبال می شود. همچنین جامعه ما در سه دهه پس از رحلت امام صادقانه با روحیه جهادی و انقلابی به این محورها پایبند بوده و از آنها حمایت کرده است.

53c44742 7faa 41ab a6e2 dfae9d73a51d خبر خاکستری

در هر مدرسه فراز و نشیب هایی وجود دارد

کم فردا: برخی افراد بعد از انقلاب از مسیر امام دور شده اند، دلیل آن چه می تواند باشد؟
در هر حرکتی با افتادن و قیام مشکل دارد و ممکن است عده ای در ابتدا از نظر راه رفتن به خط امام با امام بوده اند ولی بعداً فاصله می گیرند و کسانی هستند که از خط امام دور بودند اما با گذشت زمان به خط امام نزدیک شد.

کم فردا: چگونه می توانیم در دستور و نسخه اصلی امام باشیم؟

تحقق خط امام با کاهش انگیزه های مادی و انگیزشی
معامله خوبی نیست. اگر خط خلوص و صفای باطن امام را بشناسید، قطعاً می‌توان به این شناخت دست یافت و اگر نیت‌های خداپسندانه کنار گذاشته شود، خود به خود از خودخواهی و تشریفات و انگیزه‌های مادی گوناگون در هر طیف و گروهی کاسته می‌شود. خط امام عمیق تر خواهد شد.
در عمل مهم است که بحث بدهی و اصالت تکلیف دینی به معنای عمیق و گسترده در مبارزه با استکبار، عدالت و مبارزه با تبعیض و فساد در عمل گروه های مختلف، زمینه ساز گسترش و رشد شود. تشخیص خط اصلی امام از نسخه تقلیدی امام به راحتی امکان پذیر است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید