عدم اجرای قانون تغییر وضعیت استخدامی فرزندان جانبازان در مازندران/ بخشنامه دولت باید جدی گرفته شود


ساعت: 12:44
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۵
کد خبر: 1903850

چرا قانون در برخی شهرداری ها خودسرانه اعمال می شود؟!

قانونی که تنها نشان قدردانی از ایثار و شهادت خانواده هایی است که برای حفظ انقلاب، کشور و امنیت این سرزمین از همه چیز گذشتند، تصویب شد و سال ها در کریدورهای پر پیچ و خم اداری به طور کامل اجرا نشد. نهادهای مختلف به هر مناسبتی که در مازندران تنها با دخالت قاطع آقای استاندار محقق می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بلاغ ، یکی از موضوعات مهم این روزها یا چند ماه گذشته که بسیاری را درگیر جامعه ایثارگری کرده است، اجرای قانون تغییر وضعیت استخدامی فرزندان شاهد است.

قانون باید اجرا شود، نه اینکه به راحتی تحت پوشش قرار گیرد

روش همه کشورها پس از جنگ و دفاع، قدردانی از رزمندگان، شهدا و جانباختگان و خانواده های آنان است که ضمن تکریم ملی، تلاش می کنند حمایت از این شهدا را در قالب قانون اجرا کنند تا قطره ای در دریای جانشان باشد. ایثار را می توان با همسایگان تقسیم کرد در کشور ما قانونی برای تکریم شهدا تصویب شد که متاسفانه این قانون به دلایلی قابل بررسی به طور کامل اجرا نمی شود و مازندران نیز شاهد این شکست است.

قانونی که برای اجرا الزامی است. با تامین بودجه و رفع ابهامات و سوالات مطرح شده در استفساریه مجلس، مشکلی برای اجرا وجود نداشت. بر این اساس کلیه نهادهای دخیل در ارائه خدمات به جامعه ایثارگران موظف به اجرای این قانون هستند چرا که بند (ز) ماده 87 قانون برنامه ششم توسعه، مؤسسات را موظف به استخدام کلیه افراد مشمول این قانون کرده است.

چرا تاکید قانون جدی گرفته نمی شود؟!

بخشنامه هایی که از سوی سازمان استخدامی کشور صادر شده و نهادهای مختلف موظف به اجرای آن هستند، در این بند تاکید شده است که این موسسات باید بست های خالی خود را به سازمان استخدامی کشور اعلام کنند تا در صورتی که سمتی ندارند، می توانند با این سازمان مکاتبه کرده و موقعیت مناسبی برای اعتماد خود ایجاد کنند

تمامی نهادهای مشمول ماده ۲ قانون ایثارگران نیز موظف به تغییر وضعیت استخدامی ایثارگران هستند و این موضوع در قانون کاملاً مشخص است. در متن آن تمامی دستگاه های اجرایی دولت، قوه قضائیه اعم از کارکنان قضایی و اداری، قوه مقننه، سازمان صدا و سیما، بانک ها، بیمه، نظامی و انتظامی، یعنی. ارتش و سپاه، شهرداری ها، سازمان تامین اجتماعی و شامل شرکت های مرتبط با این وزارتخانه هستند.نفت مانند شرکت ملی گاز ایران و صنعت پتروشیمی، دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، وزارت بهداشت، درمان و پزشکی ، شرکت ها و مراکز مشمول قانون کار یا تامین اجتماعی موضوع ماده 2 قانون عمومی ایثارگری و بند 3 قانون 87 جدول ششم به صراحت بیان شد. بر نوع قراردادها نیز تاکید می شود. اعم از قراردادی، قراردادی، رسمی، آزمایشی، عملکرد معین یا قراردادهای شرکتی که محل اعتبار آنها نیز مشخص است.

لزوم بازرسی دستگاه ها در اعمال این قانون

بحث تغییر وضعیت جانبازانی که سال هاست مشغول به کار هستند هنوز در بسیاری از سازمان ها و نهادها از جمله در شهرداری ساری حل نشده است. ایثارگرانی که سال ها به عنوان شرکت یا پیمانکاری کار کرده اند، اکنون تمام امیدشان به همین بند کوتاه لایحه بودجه 1400 است که در صورت اجرایی شدن می تواند «امنیت شغلی» و «امید آینده» را برایشان به ارمغان بیاورد.

در بسیاری از موسسات به بهانه اینکه چارت سازمانی خالی نیست و باید منتظر ماند، کار تغییر وضعیت را متوقف کردند. این در حالی است که قرار بود بند قانون بودجه و الزامات آن تا پایان سال 1400 محقق شود و در صورت موکول شدن کار به سال آینده، بدون شک تخلف آشکاری از قانون وجود دارد!!!

بر اساس گزارش های موثق، تعدادی از مسئولان نورچشمی فرمانداری ها بدون داشتن اسناد و مدارک قانونی برای تغییر وضعیت تنها با توجه به بند «پ» روابط بی نظم، توانسته اند نام خود را در ردیف مقامات رسمی قرار دهند. در صف منتظرند تا وضعیت را تغییر دهند و آن هم در حالی است که ستاد استانداری موظف به بررسی اسناد و مدارک ستادی برای تغییر وضعیت است. مردم در حال اقدام هستند.



3f5f0897 e3bb 4b3d 88e3 b5b50de17c7b خبر خاکستری

در این قانون که در بند «ف» ماده «44» آمده است، آمده است: «دستگاه‌های اجرایی موظفند حداقل بیست و پنج درصد (25%) از نیازهای استخدامی خود را از فرزندان شاهد و جانباز پنجاه درصد جذب کنند. (50%) و بالاتر و فرزندان آزادگانی که حداقل پنج سال سابقه اسارت داشته باشند، بدون نیاز به داشتن شرایط سنی، تحصیلی و آزمون و استخدام رسمی و دائمی از ابتدا. پنج درصد (5%) سهمیه استخدامی به سایر جانبازان، مشمولان معاف شده، رزمندگان و همسر و فرزندان آنان اختصاص دارد. در مواردی که نیاز به تخصص است، باید شرایط علمی در نظر گرفته شود.

بخشنامه روشن و بدیع دولت سیزدهم
بخشنامه معاون اول رئیس جمهور در خصوص الزام دستگاه های اجرایی مبنی بر تبدیل وضعیت و استخدام رسمی کلیه مشمولان بند 21 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران طی بخشنامه شماره 100516 مورخ 06/06/09 به کلیه دستگاه ها ابلاغ شد. از دیدگاه و میزان توجه دولت سیزدهم این قانون را آورد.

ee9a0705 b728 4dc2 9a15 eb962fb23ed7 خبر خاکستری
در پایان این بخشنامه به بنیاد شهید و امور ایثارگران ارائه و موظف شد گزارش اجرایی خود را تهیه و دلایل تاخیر در اجرای این بخشنامه را به دفتر رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور ارائه کند.


روح الله سلاگی معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران نیز در نامه ای به دستگاه های اجرایی استان در 21 اسفندماه سال گذشته بر تسریع در تحول جایگاه شهدا تاکید کرد.


به همین منظور به سراغ مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مازندران می رویم تا چالش های فراوان اجرای این بخشنامه را از وی جویا شویم.

سعید کنسال مدیرکل بنیاد شهید مازندران گفت: سه چهارم رسالت ما در بنیاد شهید مازندران گسترش فرهنگ ایثار و شهادت است.

716f97aa aa8a 42f1 9527 41c961e29db3 خبر خاکستری


وی افزود: هر کشوری باید کار فرهنگی را آغاز کند و میزان پاسخگویی به خانواده شهدا و ایثارگران باید از پایه حذف شود و از نظر اردویی حذف شود.

مدیرکل بنیاد شهید مازندران خاطرنشان کرد: جامعه ایثارگر در هر سازمانی دغدغه های زیادی در حوزه کرامت دارد.

کوهنسال بیان کرد: در حوزه فرهنگ باید به هم افزایی بین دستگاه ها برای ارائه خدمات شایسته دست یابیم.

وی تاکید کرد: از 61 فرزند شهید شاغل در شهرداری ساری، 41 نفر تغییر وضعیت داده اند.

همه دستگاه ها طبق قانون مورد نیاز و الزامی هستند

مدیرکل بنیاد شهید مازندران گفت: برخی قوانین از سوی دستگاه های اجرایی نادیده گرفته شده است که برای اصلاح آن نیازمند حمایت و مشارکت مسئولان است.

کوهنسال خاطرنشان کرد: حل مشکلات و مطالبات جامعه ایثارگر در گرو حضور همه مسئولان به میدان است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران با تاکید بر اینکه تحول خانواده های کارگری ایثارگران در شهرداری ها به ویژه شهرداری ساری باید در اولویت کاری مدیران قرار گیرد، گفت: قوانین مغفول مانده در دستگاه های اجرایی متعلق به سازمان جامعه شهدا باید احیا شود که اجرای آن نیازمند حمایت مسئولان است، ما در چارچوب قوانین هستیم.

مروری بر اجرای قانون در شهرداری ساری
سرپرست امور ایثارگران شهرداری ساری نیز تغییر وضعیت خانواده شهدا را اولویت مدیریت شهری اعلام کرد و گفت: در شهرداری ساری فرزند شهید غیررسمی نداریم.

لزگی با اشاره به اینکه یک هزار و 755 نفر از کارکنان شهرداری ساری مدعی مشارکت در تغییر وضعیت بودند، افزود: با بررسی های انجام شده و مستندات ارائه شده، هزار و 350 نفر شامل خانواده شهدا و ایثارگران شدند که از 940 متقاضی، 640 نفر شامل خانواده شهدا و ایثارگران شدند. کارگران و 321 کارمند از پست خدمات عمومی وضعیت می شود.

به گفته این مسئول 221 پرونده به انتخابات استانداری ارائه شده و همچنان در حال رسیدگی است.

به گزارش بلاغ ، ابلاغ قانون ابلاغی باید در مازندران آسانتر و سریعتر می شد، جایی که مردم این دیار به پایبندی دیرینه به اسلام و انقلاب و از خودگذشتگی مثال زدنی در دفاع از ارزشها شهره هستند. از انقلاب اسلامی اگر در هر استانی وجود موانعی برای اجرای کامل این قانون قابل توجیه باشد، این امر در شهیدپرور مازندران قابل قبول نیست و مسئولان مربوطه به ویژه استاندار محترم باید به این موضوع ورود کرده و در کوتاه مدت اجرای کامل را داشته باشند. این قانون در این استان اعلام می شود.

به گزارش خبرنگار ما، تعدادی از کارمندان با داشتن مدارک لازم برای انجام کار به دلیل عدم تغییر وضعیت از شهرداری مرکز استان شکایت کرده اند و بنا به اخبار موثق تعدادی از کارکنان به شهرداری مرکز استان شکایت کرده اند. دادگاه اداری نسبت به برکناری شهردار به دلیل عدم اجرای قانون، جامه ایترگری از دیوان عدالت اداری درخواست کرد.

چرا که به گفته ناظران منصف تعداد محدودی از کارکنان شرکت به صورت خودسرانه و بدون رعایت مستندات قانونی در شهرداری اسکان داده شده اند و پیگیری های پرسنل از سوی مسئولین منطقه به نتیجه ای نرسیده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید