عدم اراده جدی برای مقابله با آلودگی هوا/تهران نفس نمی کشد


ساعت: 12:00
تاریخ انتشار: 1401/08/30
کد خبر: 1912607

آلودگی هوای تهران عامل مرگ خاموش شهروندان است و این روزها گاهی چنان شدید می شود که حتی نفس کشیدن هم سخت می شود و راه فراری نیست.

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ آلودگی هوا این معضل جدی است که سلامت شهروندان را تهدید می کند و مردم شهرهای مختلف هر روز با آلودگی های جدیدی مواجه می شوند. آلودگی هوا به خاطر اینکه پودر ریز و گرد و غبار آرامش و روحیه شهروندان را بر هم می زند و نفس کشیدن را برای همه سخت می کند. اما به نظر می رسد دامنه این آلودگی ها در حال گسترش است و اگر قبلا آلودگی هوا فقط مختص ماه های سرد سال بود، امروز گرد و غبار در پاییز زیبا ذائقه مردم را ترش کرده است.

آلودگی هوای تهران برای همه گروه های اجتماعی

بر اساس پیش بینی های انجام شده از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، صبح امروز (9 آبان) با توجه به جوی پایدار و تجمع آلاینده ها در ساعات اخیر، همراه با افزایش ترافیک صبحگاهی، کیفیت هوا در اکثر مناطق در سطح مطلوبی قرار گرفت. محدوده ناسالم برای گروه های حساس فقدان باد موثر همراه با وارونگی دما در طول روز باعث محدود شدن پراکندگی آلاینده ها می شود. تداوم این شرایط جوی تا اواخر وقت دوشنبه به همراه افزایش ترافیک عصرگاهی باعث افزایش غلظت ذرات معلق و ایجاد وضعیت ناسالم برای گروه های حساس در بیشتر مناطق می شود.

با افزایش نسبی سرعت باد تا صبح فردا (اول آذر) از غلظت آلاینده تا حدودی کاسته می شود، هرچند افزایش تردد وسایل نقلیه باعث افزایش غلظت آلاینده می شود که همچنان وجود خواهد داشت. وضعیت ناسالم به گروه های حساس در بیشتر مناطق به دنبال خواهد داشت کاهش سرعت باد و حفظ شرایط جوی پایدار در طول روز از انتشار آلاینده ها جلوگیری می کند. این شرایط جوی تا پایان روز سه شنبه ادامه دارد و با توجه به تجمع آلاینده ها در کنار افزایش ترافیک عصرگاهی، شرایط ناسالم در اکثر مناطق پیش بینی می شود.

طبق آگهی شرکت کنترل کیفیت هوا در حال حاضر شاخص آلودگی «ذرات هوا زیر 2.5 میکرون» در عدد 108 قرار دارد که به معنای شرایط ناسالم برای گروه های حساس است، همچنین شاخص آلودگی هوای پایتخت طی 24 ساعت گذشته «ذرات سردار زیر 2.5 میکرون» است. با میانگین 139 و کیفیت هوای پایتخت در شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار داشت.

بر اساس دستورالعمل ایمنی صادر شده از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، مبتلایان به بیماری قلبی یا ریوی، بزرگسالان و فرزندان بخشی از گروه های حساس در نظر گرفته می شوند و باید فعالیت های طولانی یا شدید در فضای باز را کاهش دهند. فعالیت طولانی مدت به هر فعالیتی در فضای باز گفته می شود که افراد به صورت دوره ای برای چندین ساعت انجام می دهند و باعث می شود تنفس کمی دشوارتر از حد معمول باشد. باغبانی، فعالیت های شدید در فضای باز مانند دویدن و غیره. از جمله این نمونه ها هستند.

لازم به ذکر است که کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم می شود که بر اساس آن از 0 تا 50 در محدوده هوای پاک، از 51 تا 100 هوا قابل قبول، سالم یا متوسط ​​و از 101 تعیین می شود. تا 150 هوای ناسالم برای گروه های حساس. در محدوده 151 تا 200 هوا در محدوده ناسالم برای همه گروه ها و در محدوده 201 تا 300 هوا در محدوده بسیار ناسالم قرار دارد. بر اساس این طبقه بندی، شرایط کیفی هوا در محدوده 301 تا 500 خطرناک است.

لزوم ورود سران سه مرجع به موضوع آلودگی هوا

عضو شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی با بیان اینکه 23 دستگاه مسئول آلودگی هوا بودند، گفت: آلودگی هوای تهران باعث مرگ خاموش شهروندان شده است. . شهرداری تهران او تمام تلاش خود را در بخش بررسی فنی انجام می دهد، اما موضوع هوای کثیف در پایتخت نیاز به ورود جدی دولت و قوه قضاییه دارد که آلودگی هوای پایتخت چه اشکالی دارد در جلسات سران سه قوه مطرح و مطرح شود تا برای کاهش آلودگی هوا کار مشخصی انجام شود.

وی به مسئولیت اجتماعی خودروسازان اشاره کرد و گفت: بزرگترین صنعت خودرو در کشور در برخی موارد راه چاره تولید خودروهای غیراستاندارد است که نیازمند مشارکت و نظارت وزارت ایمنی و در واقع روی آوردن به خودروهای برقی و تزریق آن به ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه است. مدیریت تاکسی یکی از موارد بسیار کاربردی است که عامل مهمی در کاهش آلودگی هوا می باشد اما به دلیل هزینه بالای آن تاکسیرانان نمی توانند آن را جایگزین کنند.

ایکرایان در خصوص عملکرد شورای شهر در زمینه آلودگی هوا گفت: بیش از 20 نهاد مسئول آلودگی هوا هستند که شورای شهر یکی از این نهادها است. به جرات می توان گفت که یکی از سیاست های شورای ششم در کمیسیون حمل و نقل و ساخت، توسعه حمل و نقل شهری با هدف کاهش آلودگی هوا صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه معضل آلودگی هوا نیازمند برنامه است تا در کوتاه مدت اثرگذار باشد، تصریح کرد: این امر نیازمند مطالبه گری رسانه ها از مسئولان ارشد این حوزه است. در حال حاضر بیش از 20 سازمان و نهاد دولتی و غیردولتی درگیر این بحث هستند که یکی از این سازمان ها شورای شهر است و تا زمانی که بحران آلودگی هوا در اولویت همه دستگاه های نظارتی قرار نگیرد، نمی توان امیدی به حل مشکل داشت. .

عضو شورای شهر تهران: توسعه ناوگان حمل و نقل یکی از رایج ترین عوامل و عواملی است که به پیشگیری کمک می کند آلودگی هوای تهران در حالی است که در ناوگان حمل و نقل عمومی و خدمات شهری با وسایل نقلیه آلاینده مواجه هستیم.

آلودگی هوا نتیجه بی توجهی و بی تفاوتی دستگاه های مسئول است

علی حدادی با اشاره به وضعیت آلودگی هوا در فصول سرد سال گفت: وزارت محیط زیست در این زمینه نیز کم کاری کرده است و آنچنان که باید از دستگاه ها نمی خواهد. به عبارتی عدم اقدام به موقع باعث می شود این مشکل در فصول سرد سال مشکلات زیادی را برای شهروندان ایجاد کند. متاسفانه اراده جدی برای مقابله با معضلات زیست محیطی به ویژه آلودگی هوا وجود ندارد و ادامه این روند تنها به سلامت مردم آسیب وارد می کند.

این عضو شوراها و کمیته امور داخلی کشور تاکید کرد: متاسفانه بی تفاوتی و سهل انگاری – بی دقتی با توجه به اقدامات به موقع، مشکلات زیست محیطی جدی را برای کشور به ویژه از نظر آلودگی هوا ایجاد کرده است که سلامت همه افراد جامعه را تهدید می کند. سازمان محیط زیست باید به طور جدی از هر نهادی برای رسیدگی به مشکلات زیست محیطی به تعهدات خود بخواهد.

برای مقابله با آلودگی هوا و سایر مشکلات زیست محیطی دستگاه های مختلفی وظایف سنگینی را بر عهده دارند اما متاسفانه ناکارآمدی دستگاه ها و نبود اراده قوی برای مقابله با آن مشکل زیست محیطی همین امر باعث می شود هر ساله در فصول سرد سال با این پدیده مواجه شویم! طبق قانون شهرداری ها و دستگاه های اجرایی در این زمینه تعهداتی دارند که باید موظف به انجام تعهدات قانونی خود باشند. حال این سوال پیش می آید که چرا اراده جدی در این حوزه وجود ندارد؟! چه کسی مسئول است؟!


پلاک خودروهایی که دود دارند و دارای نقص فنی هستند

به تازگی سردار محمدحسین حمیدی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران درباره نیروی انتظامی خودروهای بدون MOT وی در سطح تهران نیز گفت: خودروهایی که دود از خود ساطع می کنند و آلاینده همچنین خودروهایی که دارای ایرادات فنی آشکار هستند در صورت مشاهده و ممانعت از تردد توسط ماموران متوقف و پلاک آنها گرفته و به تعمیرگاه ارسال می شود. دارندگان این خودروها خودروی خود را به مرکز خدمات رسانی برسانند و به موقع ایرادات را برطرف کنند. همچنین دوربین های سطح شهر نسبت به رعایت قانون تردد وسایل نقلیه موتوری بدون معاینه فنی اقدام خواهند کرد..

دیدگاهتان را بنویسید