عضو کمیسیون امنیت ملی: انتظار توافق و مذاکره مستقیم ایران و آمریکا را داریم

عضو کمیسیون امنیت ملی: انتظار توافق و مذاکره مستقیم ایران و آمریکا را داریم

روز جدید با توجه به اینکه بیشتر تحریم ها توسط آمریکایی ها اعمال می شود، ایران باید بتواند مشکل را با کشور آمریکایی حل کند تا تضمین لازم را کسب کند. بنابراین امکان توافق افزایش می‌یابد و بنابراین روند گفت‌وگو بین ایران و آمریکا می‌تواند مستقیماً انجام شود.

یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به مذاکرات وین گفت: روند مذاکرات پیچیدگی های خاص خود را دارد. نیت ایران حل مشکل است و کشور غربی به این نتیجه رسیده است که بدون گفتگو و توافق با ایران راه حلی برای این بحران وجود ندارد و این یک سیگنال و نبض مثبت است. اما اینکه انگیزه‌ها و میانجی‌گری‌های مثبت کشورهایی مانند قطر، عمان، روسیه و سایر کشورها باعث حل اختلافات می‌شود یا خیر، بستگی به روند مذاکرات، کار کارشناسی و دیدگاه‌هایی دارد که در پایتخت‌های دو کشور برای این مذاکرات وجود دارد.

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت وگو با عصر ایران، اظهار داشت: آنچه آمریکایی ها از ابتدا از ما می خواستند قابل اجرا نبود. آمریکایی ها از ما می خواستند که به شرایط قبل از برجام برگردیم، سطح غنی سازی را به 6.3 و 8.3 برسانیم، مواد غنی شده را تحویل دهیم، سانتریفیوژها را به طور کامل برچیده کنیم و اجازه دهیم قبل از ضمانت به حالت عادی برگردند. تحریم ها در حال بازگشت هستند.

وی ادامه داد: در مذاکرات اخیر آمریکایی ها تا حدودی عقب نشینی کردند و این نشان می دهد که آنها خواهان حل این موضوع هستند، اما ما بیشتر به نتایج بحث توجه داریم تا اینکه آمریکایی ها چه هستند. وی ادامه داد: حواله‌ها، رفع تحریم‌ها، ضمانت‌ها و بازرسی‌ها به صورت ملموس محقق می‌شود، ما هم در مورد نوع سانتریفیوژ، میزان، درصد و ذخیره‌سازی مواد غنی‌شده و راه‌های رفع تحریم‌ها دیدگاه خودمان را داریم.

رحیمی تاکید کرد: پیش بینی ما این است که بین ایران و آمریکا توافق حاصل شود. با توجه به اینکه اکثر تحریم ها توسط آمریکایی ها اعمال شده است و ایران در صورت تحقق خواسته های خود در مذاکرات باید بتواند موضوع را با طرف آمریکایی حل کند تا تضمین های لازم را کسب کند. بنابراین امکان توافق افزایش می‌یابد و بنابراین روند گفت‌وگو بین ایران و آمریکا می‌تواند مستقیماً انجام شود.

وی در پاسخ به این سوال که «در صورت توافق بین آمریکا و ایران، روند مذاکرات بین دو کشور برای بهبود روابط ادامه خواهد داشت؟»، گفت: این موضوع به هر دو طرف بستگی دارد. چالش‌های ایران و آمریکا عمیق است و روند اعتمادسازی و گفت‌وگو ممکن است چندان آسان نباشد، اما اگر در مورد اصلی آمریکایی‌ها به گونه‌ای رفتار کنند که نشان دهند می‌خواهند مشکل را حل کنند و آن را متوقف کنند. شیطنت و پیگیر، حتی اگر این اتفاق بیفتد، روند مذاکره به مشکلات دوجانبه منجر خواهد شد.

یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص نقش روسیه و چین در مذاکرات وین گفت: هر کشوری منافع خود را دارد اما باید بدانیم که روابط ما با روسیه و چین اقتصادی، امنیتی و از نظر سیاسی مهم است.بنابراین ما نباید کشورهایی را که روابط بهتری با ما دارند و تنها به این دلیل که با ما موافق نیستند و می توانند نظرات خود را در هنگام بحث در مورد مذاکرات دنبال کنند، خصمانه و تحریک آمیز نبوده اند را از دست بدهیم.

وی افزود: اگر کشورهایی که با ما روابط نزدیک دارند را رها کنیم، با کدام کشور صحبت کنیم و از چه نیرویی در روند مذاکرات استفاده کنیم، اکنون فضایی داریم که هرگونه همکاری با چین و روسیه اشتباه تلقی می شود، اما این طرز فکر اشتباه است همانقدر که اعتماد صددرصدی به روسیه و چین اشتباه است، از دست دادن کشورهایی که در دوران سختی با ما روابط نزدیک اقتصادی، سیاسی و سیاسی داشته اند، اشتباه است.

تربت جام گفت: حتی اگر روابط ما با غرب بهبود یابد و تنش های ما با آمریکا حل شود و با آمریکایی ها وارد گفت وگوی دوجانبه شویم، ترک روسیه و چین به دلیل شرایط سخت نفوذ اشتباه است. . و ما از همکاری این کشورها سود برده ایم و نمی خواهیم روابط ما با غرب یک طرفه و آسیب پذیر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید