علل مهم ناباروری در زوجین از دیدگاه طب سنتی

علل مهم ناباروری در زوجین از دیدگاه طب سنتی

یک متخصص طب سنتی عدم رعایت سبک زندگی سالم، کم خوابی و چاقی در زوجین را از عوامل مهم ناباروری عنوان کرده است.

الهام اختری کارشناس طب سنتی با بیان اینکه اساس طب ایرانی بر تغییر سبک زندگی استوار است و توصیه هایی برای ارتقای سلامت زوجین قبل از بارداری دارد، گفت: دستورالعمل حفظ سلامت از دیدگاه طب ایرانی دارای شش جزء اساسی است. و در زندگی امروز، نحوه خوردن و آشامیدن مردم، ورزش و خواب روزانه تا حد زیادی قابل کنترل است.

وی افزود: امروزه زمان بندی آنقدر پیچیده شده است که به نظر می رسد مدیریت آن تا حد زیادی از عهده زوج هایی که قصد باردار شدن دارند، خارج است. به طور کلی زوجین باید به قوانین سبک زندگی سالم توجه ویژه ای داشته باشند که در کاهش شیوع ناباروری بسیار موثر است.

این عضو هیئت علمی با اشاره به اینکه خواب یکی از موضوعات مهم زوجین برای حفظ باروری در سنین پایین است، تصریح کرد: بیداری در شب یکی از مشکلاتی است که فرد را دچار ضعف اعضای اصلی، کاهش حافظه، چاقی شکمی می کند. ، رنگ و صورت و … عادت بیدار شدن تا نیمه شب و بعد خوابیدن تا ظهر دردسرساز می شود و در دراز مدت انسان را از حلقه سلامتی خارج می کند. اکیداً توصیه می شود که خانواده ها در طول سال های کودکی، نوجوانی و جوانی خواب خوب را در زمان مناسب رعایت کنند.

اختری در ادامه به بایدها و نبایدهای عادات غذایی و مضرات افزایش وزن اشاره کرد.

وی تصریح کرد: در طب سنتی خوردن با هم و روی هم خوردن اکیدا ممنوع است و یکی از عوامل مهم ضعف اعضای اصلی بدن به شمار می رود. ساده ترین و بارزترین عارضه این نوع رژیم چاقی است و چاقی یکی از علل شایع ضعف اسپرم و تخمک در زوجین است. زوج های چاق در معرض خطر ناباروری هستند و چاقی ارتباط تنگاتنگی با افزایش شیوع ناباروری دارد.

این پزشک و متخصص ایرانی با اشاره به چاقی تدریجی برخی از زوجین پس از ازدواج گفت: باید از عوارض این افزایش وزن آگاه باشید. بیمارانی که با شکایت از ناباروری به کلینیک طب سنتی مراجعه می‌کنند و مثلاً گفته می‌شود 10 سال، 3 سال، 7 سال تحت درمان قرار گرفته‌اند و همچنین اضافه وزن قابل توجهی دارند. اولین چیزی که به ذهن دکتر می رسد این است که چرا در این سال ها هیچ کاری برای اضافه وزن خود انجام نداده اند.

اهتری روکن ورزش را یکی دیگر از راه های حفظ باروری خواند و افزود: زن و شوهری که پرخوری نمی کنند در ساعات خاصی از روز و هفته به پیاده روی، بازی های دو یا چند نفره مانند بدمینتون و والیبال می پردازند و آنها از گزند آفات تولید مثلی در امان خواهند بود.

وی با تاکید بر اهمیت پیشگیری در طب ایرانی گفت: باید بدانیم که اصول حفظ سلامت از منظر طب سنتی ایران همان چیزهایی است که هر لحظه با آن سر و کار داریم و به ما نزدیک و در تار و پود طب سنتی ایران است. به گونه ای شده اند که فراموش می کنیم و متوجه نمی شویم که تأثیر این موارد در طب پیشگیری به قدری ارزشمند است که آنها را در مطب هیچ پزشکی یا در قفسه هیچ داروخانه ای نخواهیم یافت.

دیدگاهتان را بنویسید