عمارت شهر الوند در معرض تخریب/آثار باستانی به پناهگاه امن معتادان تبدیل شد

عمارت شهرک الوند سال هاست که با تصویب کمیسیون ثبت آثار غیرمنقول کشور در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است اما اکنون این خانه به مکانی امن برای معتادان متجاهر تبدیل شده است. این مشکل باعث نارضایتی همسایگان این خانه تاریخی شده است.

بی نظمی در این ملک تاریخی به حدی رسیده است که حتی شهروندان و ساکنان این منطقه نیز نسبت به این وضعیت اعتراض کرده و خواستار برخورد با انتشار فیلم و عکس از وضعیت این عمارت در فضای مجازی شده اند.

برای ردیابی مشکل به سراغ میراث فرهنگی استان قزوین رفتیم.

احسان نورانی معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ وی با اشاره به وضعیت ناخوشایند عمارت در شهر الوند گفت: اداره اوقاف مالک این خانه است و طبق قانون شورای اسلامی حفظ و نگهداری اماکن تاریخی بر عهده مالک است.

اعضای شورای قبلی شهر الوند زمین ها را به خانه اربابی فروختند

وی تاکید کرد: اداره میراث فرهنگی مسئولیت نظارت بر اجرای کار را دارد. وی افزود: اکنون نامه هایی برای سامان دادن به وضعیت خانه استاد نوشته می شود.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: متأسفانه زمین در محدوده این خانه سال ها پیش توسط شوراهای قبلی شهرک الوند فروخته شد که وضعیت این خانه را پیچیده کرد.

نورانی بیان کرد: اگرچه طبق آخرین اخبار اداره اوقاف در نظر دارد در بودجه امسال سرمایه گذار برای رسیدگی به املاک الوند شناسایی کند اما همچنان مشکلاتی وجود دارد.

پیمانکاران نمی خواهند در یک عمارت کار کنند

این مسئول تصریح کرد: اکنون در حالی که اداره اوقاف به دنبال سرمایه گذار برای واگذاری ملک به بخش خصوصی است اما به دلایل مختلف هیچ پیمانکاری حاضر به فعالیت در محل نیست.

وی با بیان اینکه در قزوین مکان های تاریخی زیادی مانند خانه اربابی وجود دارد، خاطرنشان کرد: بازار وزیر، مسجد شهدا، مسجد حاج ابراهیمی و امامزاده حسین (ع) که ساماندهی شده اند از جمله مکان هایی هستند که باید رعایت شود و فرآوری شده..

نورانی گفت: اعتیاد و حضور معتادان متجاهر در برخی مکان‌های تاریخی یک معضل اجتماعی است که با تعطیلی این مکان حل نمی‌شود و فقط به مکان دیگری منتقل می‌شود، بنابراین باید تمام تلاش خود را برای حل این معضل انجام دهیم. که همسایه های خانه های تاریخی هم آرام هستند

به گزارش صبح قزوین؛ در واقع در سال‌های اخیر می‌توان گفت بافت تاریخی و آثار باستانی استان قزوین از وضعیت خوبی برخوردار نبوده و به نظر می‌رسد از نظارت و مدیریت میراث فرهنگی قزوین دور مانده‌اند، بنابراین در در موارد مختلف شاهد اتفاقات ناخوشایندی در این مکان ها بوده ایم که نتیجه سوء مدیریت است و هیچ برنامه ای در این زمینه وجود ندارد زیرا مکان هایی مانند عمارت الوند با وجود اینکه تحت مدیریت سازمان دیگری مانند کمک های مردمی هستند، انجام می دهد. به این معنا نیست که میراث فرهنگی وظیفه نظارت را ندارد و از این پهنه ها تبعیت نمی کند.

نابسامانی در میراث فرهنگی استان به حدی رسیده است که لطف الله سیاهکلی نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در شورای اسلامی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اعلام کرد که وزیر میراث فرهنگی به زودی مشکلات را حل خواهد کرد. مسائل میراث فرهنگی استان قزوین. استان سفر خواهد کرد.

امیدواریم به زودی مسئولان نسبت به حفظ و نگهداری اماکن تاریخی استان از جمله خانه ارباب الوند که ریشه در تاریخ استان قزوین دارد اهتمام جدیدی پیدا کنند و شاهد رونق گردشگری باشیم. و میراث فرهنگی در استان .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید