عملکرد دوگانه وزارت کار در خصوص افزایش دستمزد بازنشستگان

عملکرد دوگانه وزارت کار در خصوص افزایش دستمزد بازنشستگان

احمد قاسمی، مستمری بگیر تامین اجتماعی در گفت و گو با ایلنا، درباره حقوق اردیبهشت ماه سال 1402 و نحوه محاسبه آن، گفت: سال گذشته که سازمان تامین اجتماعی و وزارت کار به ریاست آن، احکامی صادر کردند. 1401 برای مستمری بگیران بر اساس افزایش ده درصدی مصوب هیات دولت مصوب شد، مزایای پرداختی بر همین اساس افزایش یافت. فقط ده درصد

وی افزود: پس از کش و قوس های فراوان و پس از حدود 6 ماه تاخیر که قرار بود افزایش بر اساس دستورالعمل شورای عالی کار اجرایی شود. 57 درصد برای حداقل حقوق بگیران و 37 درصد برای سایر رده ها، بالاخره احکام جدید برای دستمزد مستمری بگیران تأمین اجتماعی صادر شد و پرداخت مابه التفاوت ها تا اسفندماه ادامه داشت، اما سازمان تأمین اجتماعی از افزایش مزایا بر اساس دستورالعمل به شورای عالی کار و همان ده درصد اعمال شد و هیچکس به موضوع اشاره نکرد.

قاسمی با طرح این سوال: امسال احکام جدیدی بر اساس بخشنامه های جدید شورای عالی کار با افزایش 27 درصدی حداقل دستمزد افراد و 21 درصدی برای سایر سطوح صادر شد، اما چرا کمک هزینه مسکن باید افزایش یابد. بر اساس همین بخشنامه ها تا 900 تومان افزایش یافت آیا نشد که 200 تومان برای این کالا در نظر گرفته شود؟

به گفته این مستمری بگیر، در حالی که ماده 96 قانون تامین اجتماعی هیچ گونه تعهدی برای افزایش میزان مصوبات شورای عالی کار برای سایر رده ها ندارد و بر لزوم افزایش مستمری ها به حداقل هزینه زندگی تاکید دارد، همین اعداد از شورای عالی کار شورای کار همیشه برای بازنشستگان در نظر گرفته شده است، این امکان وجود دارد، اما در بحث مزایا، مصوبات شورای عالی کار لحاظ نمی شود.

قاسمی با بیان اینکه در نهایت بخشنامه شورای عالی کار نسبت به اجرای افزایش سالانه مستمری بگیران چه موضعی دارد، افزود: چرا سازمان تامین اجتماعی دوگانه عمل می کند؟ اگر قرار است بر اساس مصوبه مزد شورای عالی کار برای مستمری بگیران افزایش هایی اعمال شود، باید همه بندهای آن در نظر گرفته شود نه اینکه سازمان تامین اجتماعی مصلحت خود را در آن می بیند!

دیدگاهتان را بنویسید