غار کتلهور بهشتی است نهفته در دل رشته کوه های زنجان


ساعت: 15:52
تاریخ انتشار: 1401/01/01
کد خبر: 1816951

غار شگفت انگیز کتلهور در جایی قرار دارد که نقاب از چهره شگفتی های بی نظیری که در دل زمین وجود دارد برداشته شده است و طبیعت زیر پرده کوه های به هم پیوسته آنقدر چشمگیر است که هیچ بیننده ای از دیدن آن راضی نمی شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از موج بیانی; کافی است پا به زنجان بگذاری، هرجا که قصد رفتن به دیدن زیبایی ها را داشته باشی، شگفتی های موجود آنقدر جذاب خواهند بود که برای دیدن این زیبایی های بی بدیل ساعت ها محو می شوند. در این میان اگر از توابع شهرستان هدبنده وارد شهر گرماب شوید، با مشاهده زیبایی بی نظیر غار که در دل کوه های این شهر نهفته است، ساعت ها به مناظر و زیبایی های شگفت انگیز آن خیره خواهید شد. . این غار زیبا که یکی از طولانی ترین غارهای خشکی-آبی جهان و یکی از طولانی ترین غارها می باشد، در 155 کیلومتری جنوب زنجان، 80 کیلومتری جنوب هدبنده و در فاصله کوتاهی 5 کیلومتری از شهرستان گرماب قرار دارد.


غار کلهور معجزه ای در دل زمین است

این غار شگفت انگیز در جایی قرار دارد که نقاب از چهره شگفتی های بی نظیری که در دل زمین وجود دارد برداشته می شود و طبیعت زیر پرده کوه های به هم پیوسته به قدری دیدنی است که هیچ بیننده ای از دیدن آن راضی نمی شود.


67101533 d03a 4d4f 998d e1c62d4013dc خبر خاکستری

این غار معروف به غار کتلهور در سال 1300 کشف شد و 30 سال بعد به ثبت ملی رسید و تاکنون کشف نشده است. با این حال، شکل گیری غار کتلهور به دوره ژوراسیک و 120 میلیون سال پیش برمی گردد.

غار کتله هور به قدری شگفت انگیز و زیباست که به دلیل صعب العبور بودن هنوز بسیاری از زیبایی ها ناشناخته است، اما مسیر عبور گردشگران از طبقه اول غار تنها 1200 متر است.


e86f45d2 35b4 490f aad0 83a498a5d391 خبر خاکستری

یکی از شگفتی های غار کتلهور طبقات آن است و همانطور که غارنوردان گزارش داده اند این غار 7 طبقه است که تاکنون 3 طبقه آن کشف شده است.

این غار از آهک ساخته شده و در قسمت هایی از آن رس و اکسید آهن دیده می شود. جالب اینجاست که در گذشته غاری آبی بوده که به دلیل طبیعت طبقاتی آب به طبقات پایینی نفوذ کرده و امروزه بیشتر به عنوان غار خشک به حساب می آید.


تالار عروس و اتاق عقد

این غار دارای تونل های فرعی بسیاری است که نام هر کدام به خاطر شباهت و تصویری است که در ذهن ما ایجاد می کنند. برخی از این نامه ها به شرح زیر است: اتاق عروسی، میدان بیستون، میدان دمپایی ساتن، نخل سوخته، دو جادوگر، شتر با گجت، میدان شیر خفته، تونل قندیلی، تالار عروسی، پای فیل.


b1f2a3aa 9ead 449b ae7a 6a3d0e398d70 خبر خاکستری


6ceb6264 2c12 4703 b857 26ffaf85e8ab خبر خاکستری


چراغ خواب

قندیل های قسمت های مختلف غار به دلیل مواد معدنی موجود رنگ های بسیار زیبایی پیدا کرده اند و برخی از قندیل ها به قدری صاف و شفاف هستند که به راحتی می توان درخشش نور را در آنها مشاهده کرد.


bc1774fa 54aa 4eae bbed db4f5a0ecdd7 خبر خاکستری


نام غار کتلهور

اما دلایلی وجود دارد که این غار را کتلهور بنامیم و نام کتلهور دو معنا و تعبیر جداگانه دارد. در نواحی غربی ایران به آن ارتفاع غار می گویند و چون غار بر روی کوهی قرار دارد که خورشید از آن طلوع می کند، نام غار را توده می نامند. اما داستان دیگری وجود دارد. زبانهای آذربایجانی محل خشن را کتله، آسایش و راحتی گویش خود، هور می نامند، بنابراین غار کتلهور را بی ادبی دنج می دانند.

به گردشگرانی که گرزیبا کتله خور را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می کنند باید گفت که به تنهایی یا بدون حضور و اطلاع مسئولان و راهنماها از غار دیدن نکنند. علاوه بر غیرقانونی بودن می تواند منجر به حوادث ناخوشایندی شود. هنگام بازدید از مسیرهای مشخص شده خارج نشوید و تمام توصیه ها را رعایت کنید.


اما راه رسیدن به غار آهکی

طبیعت، دوستان و گردشگران برای بازدید از غار کتلهور باید به شهر گرماب در استان زنجان بروید. اگر از تهران رانندگی می کنید، در اتوبان تهران- قزوین، بعد از شهر ابهر، باید مسیر قیدار را طی کرده و از آنجا به سمت گرماب حرکت کنید. از زنجان باید مسیر زرین آباد و سپس گرماب را انتخاب کنید. اگر قصد سفر به کوتلهور را دارید، لباس گرم به همراه داشته باشید، زیرا هوای غار خنک است. به خاطر داشته باشید که برای قدم زدن در غار کفش مناسب بپوشید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید