غدیر فقط یک واقعه تاریخی یا یک گذر جغرافیایی نیست/ مسئله امامت و رهبری جامعه دینی و مذهبی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب؛ واقعه غدیر خم یکی از حوادث مهم و عظیم در تاریخ اسلام است که جای بحث بیشتر دارد.. این واقعه بزرگ تاریخی در اسلام دلها را به یک موضوع مهم دینی، اجتماعی و سرنوشت ساز در زندگی که همانا ولایت و رهبری جامعه دینی است، سوق می دهد.

این امر از دو جهت اهمیت دارد: یکی به دلیل ضرورت وجود امام و ولی در جامعه اسلامی و دیگری به دلیل ویژگی های امام و رهبر در جامعه دینی.

به همان دلیلی که پیامبر(ص) حکومت اسلامی را تأسیس کرد، آن حکومت باید به حیات خود ادامه دهد و جامعه نوپای اسلامی به رهبری مانند پیامبر(ص) نیاز داشت که مصداق همه فضایل اخلاقی باشد. این جامعه برای رشد و نمو خود نیز نیازمند چنین رهبرانی است که به تعبیر قرآن کریم از افراد ممتاز ایمان و اخلاق باشند. به عبارت دیگر الگوی دیگران باشید.

شاید برخی تصور کنند که عید غدیر فقط مختص شیعیان است و در کلام پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به لزوم برگزاری آن اشاره ای نشده است. اما باید گفت که عید غدیر مانند عید فطر و عید قربان از اعیاد اسلامی و در عین حال از بزرگ ترین اعیاد است، چنان که رسول الله فرمودند: «روز غدیر خم، روز غدیر خم است. بهترین عید امت.» روز غدیر خم بزرگترین عید در میان امت من است..


cb895750 6a27 4b30 9ad7 895556820111 خبر خاکستری


نیاز به شناخت گدیر

غدیر صرفاً یک واقعه تاریخی یا صرفاً یک گذر جغرافیایی نیست، بلکه عنوان اعتقادی است که جوهر همه اطاعت ها از آن گرفته می شود، رسالت همه پیامبران در آن فهمیده می شود و همه رشد و کمال از آنجا آغاز می شود. بنابراین شناخت غدیر یکی از مهم ترین و اساسی ترین معارف دینی است. امام رضا (علیه السلام) در سخنی زیبا در خصوص شناخت غدیر می فرماید: «به خدا سوگند اگر مردم قدر روز غدیر را می دانستند، فرشتگان روزی ده بار با آنها مصافحه می کردند و اگر نبود. برای مدت طولانی سخن گفتن ناخوشایند است، از افتخاری که از این روز می گویم و از فضایلی که خداوند متعال به کسانی که او را می شناسند به گونه ای که قابل شمارش نیست، داده است.»

ماجرای غدیر به قدری مهم است که اتمام 23 سال کار پیامبر در گرو همین واقعه است و بدون غدیر دین ناقص و ناقص می شود، اگر هدایت مردم در سایه دین باشد و این یکی است. از بزرگترین نعمت ها، کامل بودن این نعمت در گرو پیشرفت روز غدیر است. که جز روز غدیر و نصب ولایت علی (علیه السلام)، نعمت هدایت ناقص می ماند و کار ناقص نتیجه کامل خود را نخواهد داشت، زیرا نتیجه کامل یک عمل به کامل بودن و کامل بودن آن بستگی دارد. عمل، در غیر این صورت کار ناقص و بی ثمر و یا نتیجه ناقص خواهد بود.

باید مدیر جامعه بود که مردم و جامعه را بشناسد و بتواند مردم را هم در بعد دنیوی و هم در بعد اخروی هدایت کند. یعنی هدایت مردم به گونه ای که نه تنها امور دنیوی آنها تأمین شود، بلکه از دنیای خاکی و مادی نیز بگذرند و آنها را به معنویت و دین و عاقبت به خیر و رستگاری سوق دهند.

پس غدیر یعنی مدیریت صحیح جامعه یعنی فکر مردم. به طور کلی، مسئله ارث، موضوعی مهم و اجتماعی و دینی است و از همان اوایل بعثت پیامبر اکرم (ص) مانند سایر مسائل از جمله توحید، نبوت و… مطرح بوده است. نگرانی برای او پیامبر(ص) جانشینی را به عنوان امری از جانب خداوند پذیرفت و تا آخرین لحظات عمر خود با معرفی امام علی(ع) به عنوان جانشین خود سعی در تأمین آینده امت اسلامی داشت..

این واقعه در طول تاریخ اسلام، بیان درستی است که هرگز نمی توان متن اسلام را از موضوع امامت و ولایت جدا کرد. غدیر خم را نباید تنها یک واقعیت تاریخی دانست، بلکه غدیر یکی از پایه های مهم اسلام است..


03ffe319 5b93 4187 a69c 5ad720450349 خبر خاکستری

مسئله امامت و رهبری جامعه اسلامی یک موضوع دینی و دینی است، بنابراین تبیین غدیر از ضروریات و ضروریات اساسی جامعه بشری است. رهبر معظم انقلاب نیز در سخنان خود تبیین واقعه غدیر را واجب دانستند و بر لزوم آن به عنوان یک واجب شرعی و فکری که پس از رحلت پیامبر(ص) مغفول مانده و لزوم آگاهی بخشی به آن تاکید کردند. و ایجاد گفتمان در این زمینه و 250 سال تلاش. ائمه اطهار نیز در همین راستا تعبیر کردند و فرمودند: «امروز ما و جامعه بشری هنوز در عصر نیازهای اولیه بشری هستیم. گرسنگی در جهان وجود دارد، تبعیض وجود دارد – نه زیاد. بلکه وسیع است، به یک جا تعلق ندارد; بلکه همه جا هست – اجبار است، حکومت ناعادلانه مردان بر مردان وجود دارد. همان چیزهایی که 4000 سال پیش، 2000 سال پیش به اشکال دیگر وجود داشت. حتی امروز هم بشریت گرفتار همین چیزها شده است و فقط رنگ ها تغییر کرده اند.»


شرح واقعه غدیر; عامل وحدت بین مسلمانان

خجت الاسلام تاج آبادی، کارشناس مسائل مذهبی، دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان مرکزی در گفتگو با دیار آفتاب؛ وی با اشاره به دهه ولایت و امامت گفت: آنچه باید از تاریخ در رابطه با دهه ولایت و امامت می آموختیم این است که اگر امت متحد نباشد یا لااقل کسانی که از ولایت دفاع می کنند با یکدیگر متحد نباشند اما اگر خدای متعال حاضر باشد در خانه می ماند.

وی افزود: بسیار مهم است که غدیر، ولایت و امامت را برای خود نخواهیم و آن را جدا ندانیم، بلکه باید به غدیر برای همه و به عنوان عامل وحدت و یگانگی کلمه نگاه کنیم.

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان مرکزی در این خصوص ادامه داد: اگر ولی خدا بتواند حکومتی تشکیل دهد و بتوان حکومت اسلام ناب محمدی را تشکیل داد، قطعاً این زمان است که می توانیم از شیرینی و شیرینی بهره مند شویم. از ثمرات گوناگون دین به عنوان امنیت، از استقلال، آزادی به دست آمده به برکت خون شهدا و برکت ولایت برخوردار شویم.

وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم از نعمت های باقی مانده مانند اقتصاد شکوفا و رشد علمی و فرهنگی روزافزون در جامعه استفاده کنیم، اظهار داشت: در جامعه ولایی دیگر نباید شاهد طلاق، اعتیاد و سایر آسیب های اجتماعی باشیم زیرا حکومت الهی یا همان حکومت توحید ناب محمدی سرشار از ثمرات زیبای سعادت و سعادت بشریت است.

این کارشناس مسائل دینی با تاکید بر اینکه باید از این فرصت های وحدت آفرین استفاده کرد، افزود: باید به همدیگر بپیوندیم و مشکلات اجتماعی که در استان وجود دارد را با دست اتحاد همه عاشقان امیرالمومنین(ع) حل کنیم. و این باید مورد توجه همه قرار گیرد.

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان مرکزی انقلاب اسلامی را یکی از مظاهر حکومت مهدوی دانست و تصریح کرد: پس از چند سال شاهد ظهور یک معصوم بودیم زیرا مردم انقلاب اسلامی را خواستند و اجرا کردند. که منشأ انقلاب الهی است.


عید غدیر; بزرگترین بایرام بهترین توضیح

واقعه عظیم «غدیرخم» یکی از مهم‌ترین موارد و جدی‌ترین موضوع تاریخی جهان اسلام است، راز عید، کمال دین و اتمام نعمت در سایه تداوم خط است. رسالت در قالب و شکل امامت.

رهبر معظم انقلاب می فرمایند: «در روز عید غدیر، ولایت اسلامی، یعنی. راز و پرتوی از ولایت خداوند در میان مردم تجسم یافت و دین به کمال رسید. بدون تعريف و توضيح اين مطلب دين ناقص مي ماند و لذا نعمت اسلام بر مردم تمام شده است.» 20/4/1369.

غدیر فقط یک روز نیست، غدیر کلید تاریخ است. داستانی به وسعت جهان و به عمق انسانیت. از این رو، روزی بدون شناخت و اندیشیدن به فلسفه این ظلم، آن را یک بایرام بدانیم، اهمیت تبلیغاتی و فکری و جهادی آن است و اگر تنها هدف داشتن مدیر و حاکم بر جامعه ای بوده است. یک فرد سیاسی، جامعه خواهد بود. یک کارشناس، یک مدیر، یک فرد آشنا به مسائل حقوقی باید جامعه را اداره کند، اما از قرائن و قرائن مشخص است که هدف از انتخاب و انتصاب یک انسان کامل، بیش از اداره یک جامعه است.

و واضح تر و معنادارتر از تعریف یک رهبر مذهبی ساده یا یک رهبر سیاسی ساده است. هدف این بود که نوری را تعریف کنند، چنگ زدن به آن، ظلم خاموش شود، ترس به شجاعت تبدیل شود، مدارا به تعهد تبدیل شود و انسانیت با کلام او، اخلاق و نقش امامت الهی محقق شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید