فاجعه زیست محیطی یک مرحله ای تبریز / نفوذ به زمین های کشاورزی


ساعت: 19:35
تاریخ انتشار: 1401/03/07
کد خبر: 1842160

بابایی اقدم گفت: به دلیل مکان یابی اشتباه و محفظه چای که در بستر این مکان است، نفوذی ها به آب های زیرزمینی نفوذ کرده و در نهایت به اتاق چای می رسند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ فریدون بابایی اقدم در گفت وگو با آناج در خصوص دفن زباله های تبریز و نقاط نفوذی آن، اظهار کرد: جمع آوری و دفع زباله از وظایف سنتی شهرداری تبریز بوده و از روزی که شهرداری در کشور تأسیس شد، بر عهده شهرداری است.

وی ادامه داد: در حال حاضر تولید سرانه زباله بسیار افزایش یافته است زیرا تنوع کالاها مانند 50 سال قبل نیست و هم تولید و هم ضایعات افزایش یافته است، بنابراین اولین قدم برای حل مشکل فرهنگ سازی زباله برای کاهش تولید زباله و ایجاد زیرساخت برای تفکیک.

یکی از اعضای شورای شهرداری تبریز گفت: کارخانه بازیافت و محل دفن زباله در سال های اخیر راه اندازی شده که بخشی از آنها به محل دفن زباله رفته است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این کارخانه مشکلات قانونی داشت به فعالیت خود ادامه نداد و محل های دفن زباله پر شد و در نهایت در چند سال اخیر 100 درصد زباله های تبریز به منطقه شیرینجا صادر شده است. البته یک کمربند بازیافت هم در محل دفن زباله قدیمی وجود داشت که از ابتدای تاج بسته شده بود.

بابائی آگدام با اشاره به اینکه استاندارد پوشاندن زباله است نه فضای باز، تصریح کرد: متاسفانه در بازدیدی که داشتم نه تنها خبری از پوشش نبود، بلکه سگ های ولگرد و حیوانات مختلف از جمله. کلاغ ها و گنجشک ها از آن عبور می کنند «طبیعاً نزدیکی آن به تبریز آثار زیانباری خواهد داشت.


نفوذ به زمین های کشاورزی

وی گفت: بدترین و آلوده ترین مشکل زباله شیرابه است. حتی خود سازمان پسماند کانال هایی نصب کرده است که نفوذی را به چای کومور تخلیه می کند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا ادامه داد: موضوع زمانی خطرناکتر می شود که روستاهای آناهاتون، اوگلی، مایان و حتی کویوار از آب همین کومورچای برای کشاورزی استفاده کنند که عواقب جبران ناپذیری برای سلامت انسان خواهد داشت.

وی افزود: در این زمینه به شهرداری تذکر داده ام و خواهم کرد اما محیط زیست باید در این زمینه ورود کند.

بابایی اقدم در پاسخ به این سوال که آیا مکان جدید دفن زباله ساخته شده است یا خیر، گفت: مکان فعلی 20 سال پیش ساخته شد که بدترین مکان بود اما از آنجایی که قیمت تمام شده و همه روستاها به هم نزدیک هستند. نمی توان آن را دفن کرد. او زباله ها را به راه طولانی برد.

وی ادامه داد: ابتدا باید بحث پالایشگاه را آغاز کنیم. تصفیه خانه ای که به نظر وجود دارد اما در عمل انتقال نفوذ به تصفیه خانه و تولید آب رسمی است و فقط برای نشان دادن به مسئولین وجود دارد.

یکی از اعضای شورای شهر تبریز گفت: یک ایده اشتباه دیگر در آنجا اجرا می شود و آن راه اندازی محل دفن زباله است، این در حالی است که اهالی می گویند پیمانکار به دلیل مرغوبیت ماسه و خاک رس پروژه را رها کرده و برای خود کسب و کار راه اندازی کرده است. “

وی در پایان تاکید کرد: علاوه بر فرهنگ سازی و بسترسازی برای کاهش تولید زباله و تفکیک از مبدا، باید از تجهیزات مدرن برای دفع و در مرحله بعد مکان دیگری برای دفع پیدا کنیم، زیرا ادامه این روند سلامت را به خطر می اندازد. شهروندان او می سازد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید