فاصله طولانی یزد تا شهر ایده آل معلولان/نابینایان در توسعه شهری یزد مغفول مانده است.



وی ادامه داد: 15 درصد جامعه علاوه بر معلولان را افرادی مانند سالمندان، زنان باردار و کودکان تشکیل می دهند که اگرچه معلول نیستند، اما شرایط آنها به گونه ای است که باید شرایط محیطی برای حضور این افراد تغییر کند. این تغییرات سازگاری نامیده می شود.


bd91dae5 9163 4880 bdd1 bfbbaa5f6c63 خبر خاکستری


157218218 خبر خاکستری


فاصله زیاد مناسب سازی محیط شهری یزد با شهر ایده آل برای افراد دارای معلولیت

معاون امور اجتماعی توانبخشی استان یزد گفت: اگر وضعیت بهینه سازی محیط شهری بر حسب شهر ایده آل برای افراد دارای معلولیت سنجیده شود، شهر یزد از این نظر وضعیت خوبی ندارد و با آن فاصله زیادی دارد. و با نگاه کردن به محیط می توان از این وضعیت آگاه شد.

وی افزود: در شهر یزد محله، مغازه، خیابان و حتی قسمتی از خیابان نداریم که معلولان بتوانند به راحتی و بدون کمک گرفتن از دیگران و مشارکت در امور مختلف، نیازهای مختلف خود را برطرف کنند. دیدگاهی واقع بینانه و بدبینانه به سازگاری با محیط شهری یزد است.


91a8989a 10aa 48cf b23e 66f495cfd805 خبر خاکستری


6395330 368 خبر خاکستری


الگویی برای مناسب سازی محیط شهری یزد برای افراد دارای معلولیت در کشور

صباگی نژاد افزود: از سوی دیگر با مقایسه وضعیت استان و به ویژه شهر یزد با سایر نقاط کشور می توان دریافت که وضعیت یزد از نظر مناسب سازی برای افراد دارای معلولیت امیدوارکننده است و در جلسات برگزار شد. به همین منظور، اقدامات انجام شده در استان و به ویژه در شهرستان یزد، آنچه انجام شده است به عنوان نمونه و الگو در کشور بیان می شود.

وی بیان کرد: در دو تا سه سال گذشته با همکاری و هماهنگی نهادهای ذیربط از جمله بهزیستی، شهرداری و شورای شهر اقدامات خوبی در یزد برای مناسب سازی محیط برای افراد دارای معلولیت نسبت به سایر مناطق انجام شده است. کشور اما واقعیت این است که ما نباید به این شرایط راضی باشیم


a776f7fc 0a28 4e72 ae7f 986864362865 خبر خاکستری

معاون توانبخشی اجتماعی استان یزد با بیان اینکه سازمان بهزیستی در قبال معلولان یکی از حوزه های آن سازگاری با محیط است، گفت: خوشبختانه در سال های اخیر جلسات مکرری در این زمینه در سطح شهرستان برگزار شده است. سطح و مرکز استان و انطباق آن از جنبه های مختلف محیط شهری مورد بررسی قرار گرفته است.

وی افزود: سازمان های مختلفی در ایجاد فضای مناسب برای افراد دارای معلولیت مشارکت دارند و برای رفع موانع فیزیکی حضور معلولان در جامعه اقداماتی را انجام داده اند تا مشارکت اجتماعی افراد دارای معلولیت را تضمین کنند و از این رو در جشنواره شهید رجایی یکی یکی از موضوعات مورد توجه، فعالیت سازمان هاست، موضوع بهینه سازی محیط است و مزایای هر وسیله ای در این زمینه مشخص است.


بی توجهی به گروه های مختلف معلولان در توسعه شهری یزد

صباغینی نژاد تصریح کرد: یکی از مشکلات ما در زمینه سازگاری جسمانی این است که معدود اقداماتی که انجام شده در درجه اول بر روی مناسب سازی و رفع موانع جسمی برای افراد دارای معلولیت جسمی متمرکز بوده است و در این اقدامات به سمت مناسب سازی نابینایان و نابینایان نرفتیم. ناشنوایان دارای معلولیت

وی افزود: تنظیم تقاطع، دسترسی عابر پیاده به خیابان یا ایستگاه اتوبوس و یا دسترسی ایستگاه اتوبوس به پیاده رو از مواردی است که برای رفع موانع فیزیکی در محدوده معلولان انجام شده است. و برای نابینایان دارای معلولیت بیشتر این اقدامات اهمیتی ندارد.”


179cc154 002c 4026 967b 27d7adab8985 خبر خاکستری


Adaptation of passages خبر خاکستری

معاون توانبخشی اجتماعی استان یزد افزود: مناسب سازی برای نابینایان دارای معلولیت در چهارراه باید به گونه ای باشد که این فرد بدون کمک خواستن رنگ چراغ راهنمایی را بفهمد، اما در استان یزد اصلا چراغ راهنما وجود ندارد. و در واقع مناسب سازی ها تسهیلات ویژه ای برای نابینایان در استان یزد ایجاد نشده و قابل قبول نیست یزد که در اکثر زیرساخت ها در حوزه معلولان کشور نمونه و الگو است، وارد این عرصه نشود.


بالاخره اتوبوس های یزد مناسب سازی شدند

صباگی نژاد اضافه کرد: همچنین در سیستم حمل و نقل عمومی و اتوبوس های درون شهری علاوه بر مناسب سازی که برای افراد دارای معلولیت حرکتی انجام شده، باید به سیستم های اعلامی صوتی و تصویری مجهز شوند تا نابینایان و ناشنوایان نیز بتوانند از این اتوبوس ها استفاده کنند. البته اتوبوس های متعددی در شهر یزد وجود دارد. برای نابینایان و ناشنوایان اقتباس شد و اپلیکیشنی نیز برای این منظور ایجاد شد، اما متاسفانه این سیستم ها اکنون غیر فعال هستند.

وی تصریح کرد: طرح های زیادی در زمینه مناسب سازی محیطی معلولان روی کاغذ وجود دارد که در جلسات متعدد ارائه شده است، اما با اجرای این طرح ها فاصله داریم البته اقداماتی که شورای شهر و اقدامات شهرداری در سال های اخیر در پروژه های هفت خوان و سیمرغ شهر یزد برای بهسازی معابر این شهر قابل تقدیر است.


48326a05 4abc 4b11 ac1f 6410ce96d868 خبر خاکستری


عدم ورود یزد به حوزه دسترسی به اطلاعات افراد دارای معلولیت

صباغی نژاد دسترسی به اطلاعات را یکی دیگر از مولفه های سازگاری افراد دارای معلولیت می داند و می گوید: علاوه بر سازگاری با محیط و رفع موانع فیزیکی برای افراد دارای معلولیت، باید شرایطی برای دسترسی به اطلاعات در ادارات و دستگاه های مختلف و استفاده از خدمات ارائه شده برای معلولان

وی با بیان اینکه متأسفانه در استان یزد در زمینه دسترسی به اطلاعات افراد دارای معلولیت اقدامی صورت نگرفته است، گفت: هیچ اداره یا واحدی در استان یزد ابزار یا سیستمی مانند نرم افزار صفحه خوانی ندارد که برای همه گروه ها امکان پذیر باشد. افراد دارای معلولیت، از جمله نابینایان و ناشنوایان. هیچ راهی برای دستیابی به حق خود برای دسترسی و دسترسی به داده ها و اطلاعات برنامه ها و سایت های خاص دستگاه، هم در جمع آوری داده ها و هم در ورودی داده ها وجود ندارد. و استفاده از خدمات و رفع نیازهای آنها.

لزوم استفاده از آخرین فناوری های مورد استفاده افراد دارای معلولیت

معاون بهزیستی و توانبخشی استان یزد گفت: سیاست سازمان بهزیستی و به ویژه معاونت توانبخشی در دوره جدید این است که با کمک تشکل های معلولان وارد عرصه فناوری های نوین و نوین شده و اعتبارات لازم را برای آن ها اخذ کند. جهت تجهیزات جدید مرتبط با اطلاعات و گروه های مختلف معلولان باید آن را خریداری کنند.


9936936 646 خبر خاکستری


9cd4b6ff fbc5 4b77 883e 6a13cd6a7d74 خبر خاکستری

صباگی نژاد افزود: متاسفانه در حوزه معلولان از فناوری های پیشرفته ای که در کشورهای پیشرفته برای معلولان استفاده می شود بسیار عقب هستیم و باید از الگوها و تجربیات آن کشورها استفاده کنیم زیرا محدودیت های بین المللی باعث می شود. این شکاف و استفاده از تجربه هر روز افزایش خواهد یافت و مسئولان باید در این موضوع ورود کنند و راه هایی برای الگوبرداری از ابزارهای مورد استفاده کشورهای توسعه یافته برای رفع نیازهای افراد دارای معلولیت بیابند.

کوتاهی برخی نهادها در یزد در خدمت رسانی به افراد دارای معلولیت

وی در بخشی دیگر از سخنان خود دولت ها را موظف به تامین حمل و نقل رایگان برای معلولان دانست و افزود: برخی از معلولان به ویژه معلولان نخاعی در رفت و آمد مشکل دارند و باید در این زمینه اقدامات لازم انجام شود چرا که بپذیریم. که معلولان شرایط خاصی برای حرکت رو به جلو و عقب دارند و متولیان جامعه باید شرایطی را برای رفع نیازهای این افراد فراهم کنند.

صباگی نژاد اضافه کرد: اخیرا تعدادی وانت مناسب با همکاری دستگاه های مختلف از جمله بهزیستی، شورای شهر و آموزش و پرورش استثنایی در حال انجام است که این اقدام به سرانجام نرسیده و نبود برخی دستگاه ها استفاده از دستگاه های موجود را غیرممکن کرده است. امکانات

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید