فانتزی های جدول / خط خبری برای حمله به تاسیسات هسته ای در جستجوی نقاط مذاکره

ساعت: 16:08
تاریخ انتشار: 14/08/1400
کد خبر: 1780778

در سال های اخیر بارها شاهد بوده ایم که برخی رسانه ها با گلزنی به دشمنان ملت ایران سعی در کسب امتیاز از کشور ما داشتند اما مردم ما با درک قدرت دفاعی کشور این توطئه ها را خنثی کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ برخی رسانه های خارجی این روزها با شایعاتی مبنی بر تامین بودجه و آمادگی رژیم صهیونیستی برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران در صدد ایجاد تنش و برهم زدن آرامش مردم ما هستند که البته موضوع جدیدی نیست.

در سال های اخیر بارها شاهد بوده ایم که این رسانه ها با گلزنی به دشمنان ملت ایران سعی در سوء استفاده از کشور ما دارند و مردم ما نیز با درک قدرت دفاعی کشور این توطئه ها را خنثی می کنند.

برای بررسی این شایعات و روند از سرگیری مذاکرات در وین به سراغ رمضان علی گلمرضایی کارشناس مسائل سیاسی و نظامی رفتیم. متن این گفتگوی تفصیلی را در ادامه می خوانید.

چند روز پیش تعدادی از رسانه های خارجی نزدیک به انگلیس و آل سعود مانند العربیه، بی بی سی و ایران اینترنشنال گزارش دادند که اسرائیل بودجه ای را برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران اختصاص داده و جنگنده های اسرائیلی در حال آموزش برای حمله هستند. ایران. نظر شما در این راستا چیست و این موارد از کجا سرچشمه می گیرد و چه اهدافی را دنبال می کنند و آیا اصلا امکان بروز چنین مشکلی وجود دارد؟

من این خبر از اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران را دیدم که در خبرگزاری های مختلف به ویژه اخبار مرتبط با اسرائیل و عربستان سعودی و برخی رسانه های دیگر منعکس می شود.

نماینده لیکود یک چیزی گفت، معتقد است تا پایان امسال یعنی امسال باید به جمهوری اسلامی حمله کنیم. این بحث جدیدی نیست که رژیم صهیونیستی و آمریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی علیه جمهوری اسلامی ایران تهدید می کنند. علیه ارتش هم وارد عمل شدند که مانند جنگ هشت ساله دفاع مقدس و فشارهای سیاسی و اقتصادی را به همراه داشت.

هر رئیس جمهور در ایالات متحده و هر نخست وزیر در اسرائیل در ابتدا تهدیدی برای ایران دارد.

بخشی از این تهدیدها رسانه های داخلی این کشورها برای رفع گرفتاری خود هستند. قسمت دوم برای جلب رضایت برخی از متحدانشان است و قسمت سوم اینکه بتوانند از کشورهای عربی منطقه تخفیف بگیرند، آنها در این تهدیدات چنین پیام ها و انتظاراتی دارند.

وضعیت در دهه گذشته تغییر کرده است

با این حال، در یک دهه گذشته، اگر بخواهیم محاسبه و تحلیل کنیم، هم آمریکایی‌ها و هم صهیونیست‌ها فداکاری سنگینی کرده‌اند. زمانی رژیم اسراییل و ارتش صهیونیستی پنجمین ارتش بزرگ جهان به شمار می رفتند و هر کاری می کردند هیچ کس به عملکرد آنها چه سیاسی و چه نظامی واکنش نشان نمی داد. اما در طول دهه گذشته، وضعیت تغییر کرده است. در جنگ 33 روزه می بینیم که حزب الله کاملاً موفق شده و اوضاع را به نفع خود و به ضرر صهیونیست ها تبدیل کرده است.

جنگ 22 روزه و جنگ هشت روزه هم همینطور. در جنگ اخیر غزه هم همین اتفاق افتاد که این جنگ ها ضربات سنگینی بر پیکر رژیم صهیونیستی وارد کرد و می دانند که این ضربات از محور مقاومت و تقویت آن است که درست است.

در بحث تحریم ها علیه لبنان، طرحی را برای فروپاشی لبنان در نظر گرفتند که حتی از طریق سوخت وارد شد که کالایی برای خدمت به مردم است و در صورت تامین نشدن می تواند به هرج و مرج و اغتشاش منجر شود و نظام سیاسی کشور را از طریق آن وارد کند. آنها در ابتدا به دنبال سرنگونی نظام سیاسی لبنان و وادار کردن دولت به استعفا هستند تا بتوانند در خلاء قدرت وارد عمل شوند. با ابتکار حزب الله این نقشه و توطئه خنثی شد و با توجه به سوختی که ایران به لبنان رساند، به نوعی توانستند بر این توطئه فائق آیند.

شکست تحریم سوخت برای رژیم صهیونیستی گران تمام می شود

از سوی دیگر، جمهوری اسلامی ایران موفق شد طرح تحریم لبنان را که به دلیل حمل و نقل سوخت ایجاد شده بود، زیر پا بگذارد. آنها امروز برای رژیم صهیونیستی بسیار گران شده اند. هم گنبد آهنین و هم زمین هیچ پرستو محافظی نمی بینند و از مقاومت در منطقه و گروه های مقاومت که می بینند در جمهوری اسلامی ایران متمرکز شده اند به شدت ناراحت هستند، بنابراین این تهدید همانطور که در ابتدا گفتم. از این ناکامی‌های داخلی، دیدگاه من در بعد نظامی این است که اگر کشوری بتواند با کشور هدف مقابله کند، آن را بیان نمی‌کند و هر از گاهی فقط شعار، تهدید، اقدام و عمل نمی‌کند. بگو که این ما اقدام کرده ایم. بیان این تهدیدات نشانه ناتوانی رژیم صهیونیستی است، بنابراین این تهدیدات در درجه اول خوراک فضای درونی خودشان است.

*فکر می کنید تا چه اندازه تلاش می کنند بر روند مذاکرات تاثیر بگذارند چرا که آقایان امیرعبدالیان و باقری گفتند که مذاکرات در وین باید تا پایان آبان ماه از سر گرفته شود و دولت به این سمت می رود. آیا این یک سری اقداماتی است که باید در مذاکرات حاکم شود؟

بی شک یکی از این موارد در همین حوزه است و در بحث مذاکره اگر مشت بزرگتر و دست بهتری داشته باشد می تواند موفق باشد. ما در دولت قبلی جمهوری اسلامی یعنی دولت یازدهم هستیم. آنچه جمهوری اسلامی در هسته اصلی برنامه هسته‌ای خود به آن دست یافته است این است که هرگاه در مذاکرات صحبت می‌کند، با دست پر و مشت وارد می‌شود، سانتریفیوژ را راه‌اندازی می‌کند یا روند جدیدی را آغاز می‌کند.

تقریبا 3 تا 4 ماه از توقف روند مذاکرات می گذرد و این به هیچ وجه به نفع غرب، آمریکا و رژیم صهیونیستی نیست، زیرا مذاکرات متفاوت بود و جمهوری اسلامی به طور کامل نظر خود را در این زمینه اعلام کرد. دولت جدید، سیاست کلی نظام است که رهبر معظم انقلاب بیان کردند و آن بحث رفع تحریم هاست. دوم بحث موشکافی و سوم مصوبه بسیار مناسب و آبرومندانه مجلس یازدهم است که در مورد اقدام راهبردی تحریم ها بحث می شود. این اقدامات به جمهوری اسلامی برتری داده و تیم مذاکره کننده تغییر کرده و این تیم نمی خواهد وقت خود را در مذاکرات منسجم و فرسایشی تلف کند و سیاست این است که مذاکراتی را دنبال کند که مردد است. البته از این منظر غربی ها معتقدند که دستشان خالی است و نمی توانند در قبال تیم مذاکره کننده جدید فشار زیادی به جمهوری اسلامی وارد کنند. آنها با چنین تهدیدات منطقه ای همواره در تلاش برای رسیدن به اهداف خود و تحریک جریان های سیاسی داخلی در بحث هسته ای هستند تا بر سیاست ادامه مذاکرات هسته ای برای کاهش فشارهای منطقه ای تأثیر بگذارند. از طریق رسانه هایی مانند ال. عربیه و ایران اینترنشنال یا امثال آن. به نظر من هیچ یک از این موارد برای آنها قابل اجرا نخواهد بود و جمهوری اسلامی در دور جدید مذاکرات با قوت مسیر اعلام شده را طی خواهد کرد.

* به نظر شما اصل مذاکره محقق می شود؟ از سوی دیگر، این دولت برخلاف دولت گذشته، مانند دولت روحانی به دنبال مذاکره نیست و خواهان رفع تحریم ها است و از سوی دیگر، طرف غربی هم نمی خواهد امتیاز بدهد. مذاکرات چگونه می تواند پایان یابد؟

ما به دنبال امتیاز نیستیم. اگر واقعا غربی ها و اروپایی ها فکر می کنند برجام برای آنها مناسب است، باید به تعهدات خود عمل کنند. در این دوره از مذاکرات، ایران به هیچ وجه به دنبال امتیاز نیست، بلکه به دنبال تحقق وعده های خود است، همانطور که جمهوری اسلامی از سال 1375 که مذاکرات به پایان رسید، متأسفانه در دولت قبل بر اساس خوشبینانه تر و خوشبینانه تر شد. هادس قابل اعتماد معتقد بود که آمریکا مذاکرات را به نتیجه رسانده و غربی ها به تعهدات خود عمل خواهند کرد و به حل مشکلات جمهوری اسلامی کمک خواهند کرد، نه، اتحادیه اروپا کار خود را انجام نداده است، بنابراین جمهوری اسلامی به دنبال امتیاز دادن نیست، بلکه به دنبال امتیاز گیری است. جمهوری به دنبال اجرای تعهداتش است در صورتی که غربی ها درست می گویند و خیلی راحت تعهدات را پذیرفته اند و تحریم جمهوری باید می شد. جمهوری اسلامی باید برچیده شود و ایران باید زیر ذره بین قرار گیرد و اگر آنها به تعهدات خود عمل کنند جمهوری اسلامی به تعهدات قبلی خود باز خواهد گشت. اما با توجه به اقدام چند روز پیش آمریکایی ها مبنی بر تحریم چهار شخصیت واقعی و دو نهاد و دو سازمان از جمهوری اسلامی ایران به بهانه های واهی، بعید به نظر می رسد که آنها به دنبال عمل به تعهدات خود باشند. خودت باش اگر غربی ها در یکی دو مذاکره به تعهدات خود عمل نکنند، کار برجام تمام می شود و بحمدالله جمهوری اسلامی توانمندی های خوبی دارد.

* اگر محتوای بحث باقی بماند

یک نکته خوب برای کسانی که این مصاحبه را می خوانند و فکر می کنند رژیم صهیونیستی این توانایی را دارد. وقتی آقای ترامپ روی کار آمد همه قبل از او محکوم کردند که نمی توانند با جمهوری اسلامی معامله کنند و من این کار را می کنم چون دیدیم دوره چهار ساله ایشان تمام شده است و در مقابل این عظمت ملت ایران. کاری از دستشان بر نمی آمد، اول اینکه آقای ترامپ رهبر انقلاب در پاسخ به گستاخی ایشان فرمودند که شما به اسلاف ایشان می پیوندید. چشم‌اندازهای زیاد برای آمریکایی‌ها چشم‌انداز خوبی نیست که بخواهند از طریق مذاکره پیش بروند. در عین حال جمهوری اسلامی این روند دیگر را با عزت نفس دنبال خواهد کرد، اما نباید در این مسیر خیلی خوشبین بود مگر اینکه آمریکا متوجه شود این دولت، دولت سازشکار نیست. دولت تدبیر و امید متأسفانه تمام تلاش خود را برای جلب رضایت غرب انجام داد اما این دولت مدعی است که ما به تعهدات خود عمل کرده ایم و سایر کشورها باید به تعهدات خود عمل کنند وگرنه برجام عملا منسوخ می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید