فرآوری و نگهداری در سردخانه جوابگوی سیب های تولید شده نیست

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سفیرافلاک، بروجرد با تولید سالانه 40 هزار تن سیب به عنوان قطب سیب استان شناخته می شود که بخشی از سیب تولیدی استان و بخش قابل توجهی به سایر استان ها و برخی کشورها صادر می شود.

سیب بروجرد در دو رقم صورتی و پاییزه تولید می شود که به دلیل کیفیت بالای آن، بسیاری از کشورها علاقه مند به خرید این محصول باغی هستند و این ظرفیت مهمی برای شهرستان است که می توان با اتصال صنایع تبدیلی به کشاورزی که ایجاد کرد، آن را تحریک کرد. اشتغال و ارزش افزوده

از تولید سیب بروجرد مقدار کمی در سردخانه نگهداری می شود که بخشی از آن به استان ها و کشورها صادر می شود و برخی به دلیل عدم وجود صنایع تبدیلی به سیب پدرختی یا سیب درجه سه معروف هستند. انتظار می رود. آنها نمی توانند از هدر رفتن آن جلوگیری کنند و مقداری از آن برای پردازش به استان های دیگر ارسال می شود.

بدون شک صنایع واسطه ای در کنار بخش کشاورزی می توانند باعث افزایش ارزش افزوده محصولات و ایجاد رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال شوند، اما به دلیل نبود برخی از صنایع میانی، کشاورزان چاره ای جز فروش طولانی مدت محصول خود ندارند. با همین سیب پادرخت می توان محصولاتی را تولید کرد که برای کشاورز سودآوری چند برابر قیمت داشته باشد.

در حال حاضر قیمت سیب درجه یک کیلویی در بازار از 15 تا 18 هزار تومان، سیب درجه دو 12 هزار تومان و سیب درجه سه 2 هزار تومان است و می توان از آنها محصولات فرآوری شده تهیه کرد. مانند مربا، سرکه سیب، ترشک آماده، لواشک و کمپوت.


0bd48799 ed25 42c1 b8ec 1914d9203f28 خبر خاکستری



سود اصلی به جیب فروشنده می رود

معظمی یکی از باغداران بروجردی در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک گفت: چندین هکتار باغ سیب دارم که سالانه مقدار قابل توجهی سیب از آنها برداشت می کنم اما با وجود اینکه سیب در حال حاضر 15 هزار تومان در بازار است، در در بیشتر موارد دلالان این سیب ها را به قیمتی می فروشند. از ما خیلی کم خرید می کنند و بارها در بازار می فروشند.

وی افزود: فرصت فروش در بازار نداریم و گاهی چند صندوق جلوی باغ می گذاریم اما متاسفانه دلالان سیب مرغوب را بسیار کم می خرند و سود اصلی به جیب آنها می رود.

این باغدار بروجردی بیان کرد: چه بخواهند و چه نخواهند جزء محصولات باغی درجه سه هستند که در صورت دیر فرآوری از بین می روند و در صورت وجود صنایع تبدیلی یا سردخانه ای به اندازه کافی زیان کشاورزان را به همراه دارد. می توان اجتناب کرد.

وی گفت: امسال بیش از یک تن سیب از باغ ما درجه سه است و چاره ای جز این نداشتم که آن را به قیمت ارزان دو هزار تومانی بفروشم اما با آن قیمت هم مشتری کم است.


72a71446 0925 4770 8ff4 7892e5350bf0 خبر خاکستری



هیچ تضمینی وجود ندارد که امسال سیب بخریم

محمدحسن نوابی رئیس اداره تعاون روستایی بروجرد در گفتگو با خبرنگار صفیفلک گفت: امسال خرید تضمینی سیب نداریم زیرا قیمتی که کشاورزان در حال حاضر می فروشند خوب و مناسب است.

وی افزود: خرید تضمینی زمانی است که خریدار نباشد و قیمت آن برای کشاورز غیرقابل استطاعت باشد اما اکنون سیب پدرهتی تا 2300 تومان می فروشد.

رئیس اداره تعاون روستایی بروجرد گفت: چند سال پیش طبق برنامه وزارت جهاد کشاورزی سیب درجه سه به صورت تضمینی خریداری می شد اما امسال برنامه ای برای تضمینی نداریم. خرید. “


ed2d5e5a c330 4e0a 9e95 e7a718694998 خبر خاکستری



تولید 40 هزار سیب در بروجرد

جواد گودرزی رئیس جهاد کشاورزی بروجرد گفت: مساحت باغات بروجرد 130 هزار هکتار است و سالانه بیش از 100 هزار تن محصول باغی تولید می شود و امسال برداشت سیب در بروجرد بیش از 40 پیش بینی می شود. هزار تن

وی افزود: حدود 15 درصد سیب های تولیدی درجه سه و نارس است که قابل نگهداری نیست و باید فرآوری و پوره شود و در صورت عدم خرید کالا خرید تضمینی انجام می شود اما اکنون کشاورزان سیب درجه سه را خریداری می کنند. .فروشنده.

رئیس جهاد کشاورزی بروجرد گفت: ظرفیت ذخیره سازی سیب در بروجرد 8 هزار و 500 تن است اما با توجه به تولید این محصول و قطب تولید سیب بروجرد در تلاش هستیم تا ظرفیت ذخیره سازی را به 30 هزار تن برسانیم. .

گدرزی بیان کرد: البته بخشی از سیب های مرغوب به کشورهای هند، عراق و آذربایجان صادر می شود و این محصول باغی با توجه به شرایط اقلیمی شهرستان دارای ظرفیت و پتانسیل است.


9b573c8a 48fe 4774 aad9 798712508016 خبر خاکستری



برگزاری جشنواره سیب در بروجرد

وی با اشاره به فعالیت 18 واحد فرآوری محصولات کشاورزی در بروجرد گفت: 13 واحد در زمینه ترشیجات و ترشیجات با ظرفیت 3700 تن، یک واحد تولید رب و مربا با ظرفیت 2550 تن. و یک کارخانه عصاره گیاهان دارویی با ظرفیت 1400 تن، بسته بندی خشکبار با ظرفیت 990 تن، دو بلوک لواشک و خشکبار با ظرفیت بالای 1000 تن فعالیت می کنند.

رئیس جهاد کشاورزی بروجرد از برگزاری جشنواره سیب خبر داد و افزود: در دو سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا این جشنواره به صورت مجازی برگزار می شد اما امسال این جشنواره با حضور مسئولان و باغداران برگزار می شود.

با برنامه ریزی و افزایش ظرفیت ذخیره سازی می توان از این فرصت برای بهره وری بالا، ارزش افزوده و اشغال استفاده کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید