فرهنگ اربعین نهضت عاشورا را زنده نگه می دارد


ساعت: 08:27
تاریخ انتشار: 1401/06/17
کد خبر: 1895957

حجت الاسلام علیرضا اصغری حسامیه گفت: فرهنگ اربعین، فرهنگ زنده نگه داشتن حماسه ها، بصیرت به نهضت عاشورا است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اصغری حسامیه کارشناس مذهبی و مشاور استاندار سیستان و بلوچستان در امور معنوی در گفتگو با خبرنگار عصرهامون گفت: یکی از ویژگی های امام حسین(ع) و ویژگی های خاص این امام زمان(عج) اینکه اهل بیت علیهم السلام دیگر صاحب آن نیستند، موضوع اربعین است و با توجه به مصائب و مصائب امام حسین علیه السلام که برای هیچ یک از ائمه و پیامبران نبوده، مصائب سید است. شهدا از همه مصائب بزرگتر بودند و به همین دلیل به عزاداری امام حسین (علیه السلام) اهمیت داده شد و به همین دلیل اربعین از ویژگی ها و ویژگی های امام حسین (ع) است.

وی افزود: در مورد اهمیت اربعین حسینی، روایات مختلفی وجود دارد و دلایل متعددی از سوی علما و بزرگان ذکر شده است که معروف ترین آن این است که می گویند در روز 20 صفر سر مطهر امام حسین علیه السلام را ملحق کردند. بدن اوست و به همین دلیل اربعین برای سیدالشهداء روز زیارت است و در منابع بر اساس دو منبع مورد توجه قرار گرفته است، اول اینکه اربعین روز بازگشت اسرای کربلا از شام به مدینه و دوم جابر بن است. عبدالله انصاری صحابی پیامبر (ص) در روز اربعین وارد کربلا شد و شیخ مفید برای زیارت قبر اباعبدالله (ع) در کتاب طریق الشیعه به این دو واقعه اشاره کرد.

وی ادامه داد: زیارت اربعین ظرفیت زیادی برای جهانی شدن نهضت سیدالشهدا به ویژه با ایثار و ایثارگری که در ایام اربعین در بین ملت های مختلف جهان عاشق امام حسین (ع) مشاهده شد و بارزترین نمونه آن است. از جامعه اهل بیت ما در کربلا و ما عراق را داریم که اربعین از موسم حج که باشکوه ترین مراسم معنوی است، باشکوهتر است و قطعا این ظرفیت ظرفیت بسیار بالایی برای جهانی شدن نهضت امام حسین است. .

حجت الاسلام والمسلمین اصغری حسامیه می گوید: در روایات وقتی امام زمان ظهور می کند می فرمایند: ای اهل عالم بیایید من فرزند حسینم، علما می گویند پس قبل از ظهور. امام زمان باید به امام حسین (ع) بگوییم دنیا را معرفی کنیم و امام حسین را به مردم دنیا بشناسند تا وقتی امام زمان ظهور کرد خودشان را به او معرفی کنند تا مردم بدانند. حسین کیست از کدام دین و مذهب است.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: در روایات اهل بیت بر برائت و طهارت در اربعین تاکید شده است، حتی ما یک زیارت نامه به نام زیارت اربعین داریم که متنی طولانی، غنی و پرمعنی است که به دست ما رسیده است. با بیان اینکه اگر روزی که در ایام اربعین با این زیارت در کربلا بودیم و اگر خارج از کربلا بودیم می توانستیم با این زیارت امام حسین (ع) را زیارت کنیم.

وی ادامه داد: راهپیمایی اربعین رویدادی بی نظیر است که هر ساله میلیون ها نفر از سراسر جهان گرد هم می آیند تا پیام وحدت، آزادی و حقوق را به جهانیان برسانند.

وی با اشاره به پیاده روی اربعین تصریح کرد: در پیاده روی اربعین حسینی میلیون ها عاشق به کربلا می روند و این حرکت میلیونی تداعی یک آیه از قرآن کریم است که یزید و یزیدیان قصد دارند نور امام را نشان دهند. حسين عليه السلام با حركات ناشايستش دشمني او را خاموش كردند، اما نور امام حسين عليه السلام خاموش نشد و امروز عاشقان زيادي به زيارت آن حضرت خواهند آمد.

مشاور استاندار در امور دانش آموزی افزود: با زنده نگه داشتن نهضت تاریخی عاشورا، ورود کاروان اسرا در بازگشت به صحرای کربلا در روز اربعین و اثربخشی تربیتی خاطره تاریخی عاشورا یکی از دلایل اهمیت اربعین امام حسین (ع) و برگزاری باشکوه این اجتماع میلیونی اربعین است.

حجت الاسلام والمسلمین اصغری حسامیه تاکید کرد: فرهنگ اربعین قیام عاشورا را زنده نگه می دارد زیرا اگر اربعین نبود، شهادت سیدالشهدا (ع) و نهضت امام حسین (ع) در کربلا خاموش می شد. نهضت حسینی روح آزادیخواهی و آزادیخواهی باقی است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید