فضای مجازی؛ تیغ دو تیغه برای نوجوانان

ساعت: 10:00
تاریخ انتشار: 1400/08/08
کد خبر: 1779973

امروزه به دلیل کرون شرایط به گونه ای است که اکثر دانش آموزان نیاز به آموزش های لازم در فضای مجازی دارند، اما این خانواده ها هستند که باید مراقبت های خود را افزایش دهند تا دانش آموزان با تهدیدات سایبری مواجه نشوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش جهانبین نیوز؛ این روزها زندگی در فضای مجازی جزئی از زندگی همه شده است، زندگی بدون گوشی هوشمند برای لحظه ای سخت به نظر می رسد اما با شیوع تاج و تخت و تعطیلی مدارس، تعداد کاربران این فضا بیشتر شده است.

دانش آموزان در هر سنی از فضای یکسانی برای یادگیری و تدریس دروس استفاده می کنند و بسیاری از خانواده ها گوشی یا تبلتی را برای دانش آموزان تهیه کرده اند تا در آن فضا درس های خود را با سهولت بیشتری یاد بگیرند.

تاکنون بارها کارشناسان و روانشناسان بر حضور کودکان در شبکه های اجتماعی تاکید کرده اند که والدین مراقب حضور فرزندان خود در این فضا باشند چرا که علاوه بر فرصت ها، تهدیدهایی نیز در این فضا وجود دارد.

خروج از این فضا می تواند خطرات و مشکلات زیادی را ایجاد کند، مشکلاتی که می تواند ناشی از کنجکاوی یا حضور بیش از حد، دانش آموزان را تهدید جدی کند.

هویت های دروغین، تصاویر نامناسب و هزاران مشکل دیگر می تواند تهدیدات این روزهای فضای مجازی باشد که تنها با نظارت والدین و آگاه سازی دانش آموزان برطرف می شود.

مشاهده و برخورد غیرحرفه ای می تواند نتیجه معکوس داشته باشد در حالی که اگر والدین دوستی خوبی با فرزند خود داشته باشند به خوبی می توانند کودک خود را از آسیب های این فضا آگاه کنند.

مدارس یک عنصر کلیدی در جلوگیری از تهدیدات سایبری دانش آموزان هستند

سرهنگ مرتضی عسگری رئیس پلیس فتا چهارمحال و بختیاری در گفتگو با جهانبین نیوز؛ وی بیان کرد: مدرسه یکی از مهم ترین نهادهای اجتماعی، آموزشی و تربیتی برای آموزش دانش آموزان است. بنابراین مدارس یکی از ارکان اصلی آموزش دانش آموزان در فضای مجازی برای محافظت از آنها در برابر تهدیدات فضایی است. مجازی محسوب می شود.

وی گفت: برگزاری کارگاه های آموزشی در مدارس که شامل اولیا، مربیان و دانش آموزان می شود می تواند در ارتقای سطح آگاهی و سواد رسانه ای آنها تاثیر بسزایی داشته باشد.

عسگری در ادامه به تهدیدات دانش‌آموزان پرداخت و گفت: افزایش آگاهی و سواد رسانه‌ای در مواجهه با تهدیدات سایبری باید جدی گرفته شود، زیرا این تهدیدات می‌تواند آسیب‌های جدی نه تنها برای دانش‌آموزان بلکه به خانواده‌های آنان نیز وارد کند. و جامعه را به وجود می آورد.

این کارمند گفت: مدرسه در آموزش ارزش ها جایگاه ویژه ای دارد. یکی از روش های غیرمستقیم آموزش ارزش ها از طریق فعالیت های عملی مانند برگزاری سمینارهای حضوری برای مدرسه می باشد. در این راستا مدارس به عنوان پل ارتباطی بین دانش آموزان و والدین و پلیس نقش مهمی در تربیت دانش آموزان دارند.

وی با اشاره به اینکه پلیس فتا آماده برگزاری دوره های آموزشی سواد رسانه ای است، گفت: والدین دانش آموزان باید سواد رسانه ای خود را افزایش دهند تا فرزندانشان در این ایام تاجگذاری که از طریق فضای مجازی آموزش داده می شود، آسیب ببینند.

عسگری خاطرنشان کرد: بازی های رایانه ای آنلاین بسیار نگران کننده شده است و خانواده ها باید در این زمینه مراقبت بیشتری از فرزندان خود داشته باشند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید