فقر در تمام ابعاد زندگی ایرانیان نفوذ کرده است

فقر در تمام ابعاد زندگی ایرانیان نفوذ کرده است

آمارهای منتشر شده از سوی فعالان صنفی در کشور نشان می دهد که کاهش قدرت خرید مردم در سال جاری منجر به کاهش خرید کالاهای اساسی شده است.

پیش بینی برخی از کارشناسان اقتصادی و صنفی از وضعیت مردم در سال جاری خیلی زود محقق شد و آمارها حکایت از کاهش خرید مردم به دلیل کاهش قدرت خرید دارد.

سال گذشته با اعلام افزایش 20 درصدی دستمزد کارکنان و مستمری بگیران و همچنین مصوبه شورای عالی کار مبنی بر افزایش 21 درصدی دستمزد کارکنان و مستمری بگیران تامین اجتماعی، برخی کارشناسان اقتصادی پیش بینی کردند که با توجه به افزایش به افزایش 50 درصدی قیمت کالاها و خدمات در کشور، قدرت خرید طبقات درآمدی، چون اکثریت جمعیت کشور کاهش شدیدی خواهند داشت که ممکن است موجب رکود عمیقی در کشور شود. رکود همراه با تورم اکنون پس از گذشت کمتر از سه ماه از آغاز سال جاری، آمارها حاکی از تحقق این پیش بینی است.

احتمال تعدیل نیرو در صنایع غذایی کشور

دو هفته پیش «امیررضا ثابت پی» رئیس فدراسیون صنایع غذایی با اشاره به افزایش 5 تا 6 برابری قیمت روغن در سال گذشته گفت: قیمت روغن حدود 20 درصد در قیمت تعیین کننده است. غذاهای آماده و سالاد اما این افزایش قیمت باعث کاهش 50 درصدی فروش صنایع غذایی شد. وی با اشاره به دلایل کاهش مصرف افزود: کمپین های عدم خرید و کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان منجر به کاهش حدود 50 درصدی تقاضا برای خرید شد.

رئیس فدراسیون تشکل های صنایع غذایی همچنین در پاسخ به این سوال که افزایش قیمت آرد صنعتی و نان چقدر باعث افزایش قیمت محصول نهایی می شود؟ وی تاکید کرد: قیمت روغن، مرغ، تخم مرغ و نان برای محصولات صنایع غذایی حدود 40 درصد افزایش یافت. قیمت نان از 2 هزار تومان به 5 هزار تومان افزایش یافت و به این ترتیب قیمت ساندویچ از 20 هزار تومان به 39 هزار تومان رسید.

وی با بیان اینکه مناسب سازی نیروی کار، بسیاری از هزینه های تولیدکنندگان را کاهش می دهد، خاطرنشان کرد: برای تولیدکنندگان، کارخانه ها و نیروی کار مانند فرزندان آنها هستند، بنابراین ما هر کاری می کنیم تا با وجود شرایط سخت، توان خود را حفظ کنیم.

سهم پوشاک در سبد خانوارهای ایرانی به نصف کاهش یافته است

روز گذشته یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با اشاره به آماری از وضعیت این صنعت گفت: سهم پوشاک در سبد خانوارهای ایرانی حدود 7 درصد بوده است. دهه 80 اما در این سال ها این سهم به حدود 3.5 درصد رسیده است که نشان می دهد تقاضای مردم برای خرید پوشاک کاهش یافته است.

نامی: وقتی تورم خوراک و مسکن تا این حد افزایش می‌یابد و درآمدها افزایش نمی‌یابد، طبیعی است که مردم از هزینه‌های خود صرف نظر کنند، بنابراین مصرف و تقاضا برای خرید پوشاک کاهش چشمگیری داشته است.

مجید نامی با اشاره به عدم توزیع ارز برای تامین و واردات مواد اولیه، تجهیزات و ماشین آلات صنعت پوشاک گفت: به مدت سه ماه ارز بین واردکنندگان صنعت پوشاک توزیع شد، در حالی که در در گذشته ارز بین واردکنندگان حداکثر طی 3 تا 4 هفته توزیع می شد که این تاخیر کل زنجیره تامین از جمله بخش های اولیه را تحت تاثیر قرار داده است. الیاف و پارچه و اکوسیستم صنعت دچار کسری شده است.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه اقتصاد در شرایط رکود تورمی به سر می برد، اظهار داشت: با وجود اینکه چند هفته است که نرخ ارز ثبات خود را حفظ کرده است، اما به دلیل انتظارات تورمی که در کشور وجود دارد و عدم چشم انداز مثبت برای اقتصاد کلان کشور , انتظارات از ابتدای سال با تورم و در نتیجه افزایش قیمت مواد اولیه و کالاهای تمام شده مواجه هستیم. علاوه بر این مشکلات اقتصادی 2 سال اخیر فرصت سرمایه گذاری برای توسعه صنعت پوشاک را کاهش داده و این مشکلات دست به دست هم داده است بنابراین وضعیت قاچاق در صنعت پوشاک همچنان ادامه دارد. اگرچه قاچاق پوشاک مشکلی نیست که در مقطعی کاهش یافته و متوقف شده باشد، اما همیشه بوده و هست.

به گفته وی، هرگونه سکته در تامین مواد اولیه و تولید، بازار را تحت تاثیر قرار می دهد. در سال‌های گذشته اگر شرکت‌ها و برندها یک فصل دوام می‌آوردند و در فصل بعد افزایش قیمت‌ها را اعمال می‌کردند، اما اکنون به دلیل تورم و کاهش نقدینگی شرکت‌ها، تغییرات قیمت را در همان فصل گزارش می‌کنند.

حقوق ثابت: قیمت نفت در سال گذشته 6.5 برابر شده است. قیمت روغن 20 درصد قیمت غذاهای آماده و سالاد را تعیین می کند اما این افزایش قیمت باعث افت 50 درصدی فروش صنایع غذایی شده است.

این فعال اقتصادی ایرانی افزود: صنعت پوشاک ترکیه حدود 18 تا 20 میلیارد دلار درآمد ارزی دارد در حالی که صادرات پوشاک ایران در بهترین حالت زیر 100 میلیون دلار است. اگر بتوانیم سهم 60 تا 65 درصدی را در بازار داخلی حفظ کنیم، کار بزرگی انجام داده ایم. نکته اینجاست که در چند سال گذشته به دلیل خروج برندهای خارجی و ممنوعیت واردات رسمی، برندها و برندهای مطرح پوشاک ایرانی که سهم بازار آنها کمتر از 10 درصد است، توانسته اند خود را به متقاضیان داخلی معرفی کنند. مراکز خریدی که اصلا لباس ایرانی نمی فروشند. به آنها اجازه ورود ندادند. با خالی شدن فضا مجبور به عرضه به برندهای ایرانی شدند و این در نهایت به معرفی بیشتر برندهای ایرانی کمک کرد.

یکی از اعضای هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در پاسخ به این سوال که آیا کاهش قدرت خرید مصرف کننده بر سطح تقاضا تاثیر گذاشته است؟ وی بیان کرد: آمارها نشان می دهد که تقاضای مردم برای پوشاک کاهش یافته است. وقتی تورم غذا و مسکن کشور تا این حد بالا می رود، اما از طرفی درآمدها به همان میزان افزایش نمی یابد، طبیعی است که مردم از مخارج خود صرف نظر کنند، بنابراین مصرف و تقاضای پوشاک به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. .

بی توجهی به نیازهای اساسی انسان تا کی ادامه خواهد داشت؟

غذا و پوشاک از نیازهای اولیه و اساسی هر انسانی است. اگر در حوزه پوشاک استفاده از پوشاک کهنه بتواند بخشی از نیازهای خانوار را پوشش دهد، در حوزه مواد غذایی این مشکل آسیب های جبران ناپذیری به جامعه وارد می کند. موضوعی که گزارش مرکز پژوهش های مجلس نیز به آن تاکید کرده و اعلام کرده است که هم کمیت و هم کیفیت مواد غذایی مصرفی در کشور کاهش یافته است. همچنین این مشکل با کاهش مصرف و تقاضا باعث عدم تعادل بین عرضه و تولید می شود که کاهش تولید و در نهایت کاهش نیروی کار در این صنعت را به دنبال خواهد داشت. باید دید رکود تورمی در نتیجه سیاست های دولت تا کی ادامه خواهد داشت و مردم تا کی می توانند حتی از نیازهای اولیه خود برای زندگی چشم پوشی کنند؟

دیدگاهتان را بنویسید