قالیباف: باید بپذیریم که در برخی مسائل قدرت حل مشکل را نداریم

قالیباف: باید بپذیریم که در برخی مسائل قدرت حل مشکل را نداریم

محمد باکر کلیباف رئیس مجلس در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش با بیان اینکه امروز باید بپذیریم که در برخی مسائل قدرت حل مشکل نداریم و اگر گاهی قدرت حل مشکل را داریم، گفت: آن را در زمان ما حل نکنید، که ارزش ما را می سازد. وی اذعان داشت: امروز این نکته مهم را به همکاران پژوهشگاه بیان کردم که قوه مقننه، قانونگذاری و نظارت بر نیروی انتظامی مهمترین نقش را در اداره یک جامعه دارد.

رئیس شورای اسلامی با بیان اینکه موافقت دولت و مجلس بر این بود که موضوع محوری رویکرد به برنامه هفتم باشد، گفت: تاکنون در همه دوره های برنامه ریزی موفق نبوده ایم، بنابراین اگر نگاهی به برنامه هفتم داشته باشیم. مشکل از رویکرد موضوع مرکزی، ما می توانیم بسیار کارآمد. پژوهشگاه نقش جدی در این زمینه دارد.

به گزارش سایت رسمی مجلس، محمد باکر کلیباف رئیس شورای اسلامی در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران برتر که صبح امروز (دوشنبه 30 آذرماه) در این مرکز برگزار شد، ضمن ارائه وی با تسلیت ایام شهادت صدیقه کبری، حضرت زهرا (س) و تبریک هفته پژوهش به تک تک محققین، پژوهشگران و نخبگان جامعه، گفت: پژوهشگران در تلاش هستند تا مایه مباهات ایران عزیز باشند. چهره بین المللی و همچنین گره گشایی از کار مردم. امروز مردم ما مفیدترین و شایسته ترین مردمی هستند که باید از عرصه علم و دانش، پژوهشگران و نخبگان بهره ببرند تا گرهی از کار خود بگشایند.

تحول در سازمان هایی رخ می دهد که از فرصت ها همراه با ریسک بهره می برند

رئیس شورای اسلامی شهر افزود: موضوع مرکز پژوهش ها را همواره در شورای هماهنگی که متشکل از رئیس شورا و روسای کمیته هاست، بررسی و اولویت بندی کرده ایم و رئیس مرکز نیز یک عضو، و روز به روز شاهد هستیم که نقش آن در حال افزایش است.

کلیباف همچنین با بیان اینکه اگر بخواهیم تاثیر حوزه پژوهش های علمی را مانند سایر حوزه ها در جامعه ببینیم باید بدانیم که نوآوری جسارت می خواهد، اظهار داشت: دیروز در نشست همایش ملی شفافیت که با حضور بسیاری از سازمان ها برگزار شد. این نکته مطرح شد، در معاونت نظارت گفتیم که امروز کشور نیازمند مدیران شجاعی است که دو ویژگی قوی و قابل اعتماد بودن را داشته باشند، بنابراین کارکنان در هر کجا که هستند به ویژه در اداراتی که جنبه نظارتی دارند تلاش کنند. بنابراین مدیران علاوه بر برخورد با تخلفات، شجاعت در تصمیم گیری داشته باشند، این توانایی را داشته باشند که دست و دلشان بلرزد.

رئیس قوه مقننه در ادامه نوآوری خلاق را ریسک دانست و افزود: نوآوری خلاقانه یعنی همه فرصت هایی که در آن ریسک وجود دارد. دگرگونی در سازمان‌ها از فرصت‌های صرف به دست نمی‌آید، بلکه از فرصت‌هایی که با ریسک همراه هستند، به وجود می‌آید و اینجاست که به نیروهای خلاق و جسور نیاز داریم و آن‌گاه نوآوری و خلاقیت رشد و توسعه خود را خواهد داشت.

یکی از مشکلات اصلی ما فقدان نظام آموزشی معطوف به پژوهش، تفکر و مهارت است

قالیباف در ادامه با اشاره به اینکه نظام مدیریت باید از مدیران جسور برای ایجاد تحول و نوآوری حمایت کند، تصریح کرد: البته همیشه اشکال سنتی در نظام ما وجود دارد که تفکر پژوهش محور و نظام آموزشی مهارت محور نداریم. این یکی از مشکلات عمده ما است و همیشه برای اصلاح آن تلاش کرده ایم.

رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه امروز باید بپذیریم که در برخی از مسائل قدرت حل مشکل را نداریم و اگر گاهی قدرت حل مشکلی را داریم به موقع آن را حل نمی کنیم. ، که ارزش خود را از دست می دهد. ، اذعان داشت: امروز نیز این نکته مهم را به همکاران مرکز پژوهش ها عرض کردم که قوه مقننه، قانونگذاری و نظارت بر نیروی انتظامی مهمترین نقش را در اداره جامعه ایفا می کند.

وی ادامه داد: ما همیشه تاکید می کنیم که مجلس و رسالت ما مهم است و براساس فرمایش رهبری می گوییم مجلس در راس امور است که حضرت آقا هم می فرمایند حمل و نقل ریلی کشور در دست است. مجلس و نقش مجلس هدایت و هدف گذاری است و این بسیار مهم و حیاتی است.

کلیباف در ادامه تصریح کرد: از طرفی با مشکلی مواجه هستیم که قانونی است و تجربه دموکراسی در دنیا هم همین را می گوید و در جای خود به عنوان یک واقعیت پذیرفته می شود و آن این است که مجلس هر 4 سال یکبار تغییر می کند. و نمایندگان جدید به مجلس می آیند و بنابراین هر دوره ای که به پایان می رسد طرح ها و لوایح از دستور خارج می شود و پس از تشکیل کمیسیون ها مجلس باید بر اساس شناخت نمایندگان در جدید در طرح ها و لوایح در دستور کار تجدید نظر کند. در صورت تغییر دولت ها، دولت ها می توانند لوایح را پس از تصویب پس بگیرند یا درخواست تجدید نظر ارائه دهند.

مسیر کشور با تغییر مجالس تغییر نکند/ مرکز پژوهش های مجلس از طریق جمع سپاری خلاقیت جامعه را مهار می کند.

وی در ادامه با طرح این سوال که آیا این حرکت جدید برای حرکات برنامه ریزی شده، رفتار و مدیریت سیستماتیک کار درستی است و آیا می توان از چنین شوکی استفاده کرد و گفت: به نظر می رسد نباید از چنین شوکی استفاده کرد. و قرار نیست هر مجلسی تغییر کند، حمل و نقل ریلی کشور هم باید تغییر کند.

کلیباف اضافه کرد: رسالت مهم ما این است که همه داده ها، ایده ها، کارکردهای مثبت و همه بخش های نرم افزاری کشور که در قوه مقننه ذخیره می شود به صورت وام از نسل، گروه و دوره در مجلس به دوره ای دیگر منتقل شود. و در طول مسیر ادامه دهید و در صورت لزوم اصلاحاتی را در آن مسیر انجام دهید و ریل های جدید را رو به جلو قرار دهید.

وی افزود: در این زمینه اگر از من سوال شود که کدام قوه مقننه می تواند این کار را انجام دهد، به صراحت می گویم که معتبرترین قوه مرکز پژوهش های مجلس است و هیچ جای دیگری در مجلس نمی تواند چنین نقشی را ایفا کند. داشتن رهبری و هدایت در تعیین هدف، آینده نگری، قانونگذاری و نظارت.

رئیس شورای اسلامی شهر ادامه داد: به همین دلیل بسیار مهم است و در باورها و ارزش های دینی ما نیز گنجانده شده است که در هر کجا که هستیم قدر جایگاه خود را بدانیم و بدانیم که چه مسئولیت و چه رسالت و چه نقشی داریم. ما بدون شک باید در دنیا داشته باشیم و در آخرت مسئول جایی هستیم که در برابر خدا و مردم و وجدان خود بنشینیم.

وی در ادامه با بیان اینکه احساس می کنم امروز با اقدامات انجام شده در پژوهشگاه و استفاده از تجربیات گذشته می توان آسیب ها را ترمیم یا رفع کرد، یادآور شد: پژوهشگاه مجلس با ظاهری نوآورانه و خلاقانه و با نگاه به 4 رویکرد افراد باهوش‌تر، ترویج، شفاف‌سازی و کارآمدتر کردن امور، در تفویض مسایل و استفاده از قدرت‌های خلاق جامعه در راه‌هایی که به نفع دنیا باشد، بسیار جدی و مؤثر است.

کلیباف در ادامه با بیان اینکه امروز از مدیریت پویا به سمت مدیریت سایبرنتیک رفته ایم و روش های خطی را کنار گذاشته و به سمت کار با مجموعه های خلاقانه حرکت کرده ایم که بسیار موثر است، اظهار داشت: در سال اول مجلس یازدهم همانطور که مشاهده کردیم ب در در فرآیند تصویب بودجه به این فکر کردیم که با استفاده از مجموعه چقدر می‌توانیم در حوزه بودجه‌ریزی و بررسی دقیق‌تر و بهتر انجام دهیم و تا چه اندازه می‌توانیم دخالت افرادی که باعث انحراف برنامه‌ها می‌شوند را به حداقل برسانیم و با هوش، هوش مصنوعی، داده ها و تحلیل های خوب و با کمک جداول و نظارت ها کارها را به صورت کیفی انجام دهید، بنابراین تصور می کنم سال ها جای این اتفاق در مجلس خالی بود و امروز قدم های آن برداشته شده است. بررسی هوشمندانه بودجه

رئیس قوه مقننه در ادامه گفت: اکنون در برهه حساسی برای بررسی برنامه هفتم قرار داریم و اتفاق نظر دولت و مجلس بر این است که این طرح باید بر اساس رویکرد مسئله محوری و با رویکرد مشکل محوری باشد. دوره هایی که ما در نظر گرفتیم موفق نبودند، بنابراین اگر با رویکرد مسئله محور به مشکل نگاه کنیم، می توانیم بسیار موثر باشیم، زیرا پژوهشگاه نقش جدی در این زمینه دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه در مرکز تحقیقات، نیروهای جوان و خلاق در عرصه علم و دانش در لبه مشکلات علمی و پژوهشی قرار دارند، اظهار داشت: با این حال می‌خواهم از تجربه استفاده کنم و درخواستم الگوی کشورهای مختلف است. کشورهای مختلف و نتایج قبلی باید در تصمیمات جدید در نظر گرفته شود. من فکر می کنم جدا از این که ما قطعاً به علم و دانش نیاز داریم و تحلیل درست و واقعی می خواهیم، ​​باید در نظر داشته باشیم که همین علم و دانش به ما توصیه می کند که محیط داخلی و خارجی را برای تصمیم گیری در نظر بگیریم.

قانونگذاری و اجرای قانون مستلزم تفاهم مشترک است/ اجرای قانون وظیفه مجلس و زیرساختهای آن بر عهده مرکز پژوهشها است.

قالیباف در ادامه با اشاره به اینکه از منظر تشخیص علمی گاهی مشکل را به خوبی تشخیص می دهیم، اما روش هایی که برای اجرای آن به کار می گیریم می تواند مشکل داشته باشد، تصریح کرد: در قانون گذاری، قانون نویسی و در نهایت می توانیم در اجرای آن با درک مشترک عمل کنید.

رئیس قوه مقننه کشورمان در ادامه به بررسی ادبیات هنجاری پرداخت و تصریح کرد: باید بدانیم قانونگذاری و اجرای قانون از وظایف ماست چرا که بین نیروی انتظامی و اجرای قانون تفاوت معناداری وجود دارد. خیلی وقت ها پیش می آید که ما قوانینی را می نویسیم اما به اجرای آنها توجه نمی کنیم، لذا خواهشمندم در این مرکز به این امر توجه بیشتری شود.

رئیس شورای اسلامی در نهایت مهمترین زیرساخت شورای اسلامی برای تصمیم گیری، تصمیم گیری، ریل گذاری، هدف گذاری، اولویت بندی برنامه ها، قانونگذاری و مبنای اجرای قانون در مجلس را در دستان مجلس دانست. مركز تحقيقات خاطرنشان كرد: بار سنگين و اين توفيق عظيمي كه از جانب خداوند ناشي مي شود بر دوش شماست و هر چه اين توفيق بيشتر باشد، لطف خداوند به بندگانش است و به بركت اين نعمت تحقق مي يابد. کار دقیق، سخت کوش و کارآمد.

در پایان این مراسم از سوی قالیباف رئیس شورای اسلامی از پژوهشگران و نخبگان برتر مرکز پژوهش های شورای اسلامی لوح تقدیر قدردانی شد.

دیدگاهتان را بنویسید