قانون مجازات اسلامی مبتنی بر فتاوای معروف فقها/ نقل قول های مختلف فقهی در رسانه ها صحیح نیست.


ساعت: 09:55
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۳
کد خبر: 1917728

حجت الاسلام والمسلمین شفیعی گفت: کشتار مردم شرط تحقق عنوان «جنگ» نیست، این گونه بحث های علمی فقط مربوط به سمینارها و دانشگاه ها است و نباید اظهارات قانونی مختلف در رسانه ها نقل شود. اهداف سیاسی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام والمسلمین سید محمدرضا شفیعی، استاد حوزه علمیه خوزستان در گفت و گو با خبرنگار رهیاب در خصوص «فقه قرآنی و محرم» گفت: قانون مجازات اسلامی بر اساس فتاوای مشهور فقها است و باید. در رسانه های عمومی نقل نشود.

وی با اشاره به تفاوت سه عنوان «محاربه»، «اسد فی الارض» و «باغی»، محاربه را به معنای به دست گرفتن اسلحه برای ایجاد بلاتکلیفی و ترساندن مردم دانست و افزود: در آیه 33 سوره مبارکه آل. – مائده، 4 مجازات برای محارب وجود دارد که عبارتند از: 1 – قتل (اعدام) 2 – مصلوب شدن 3 – نافع بلد (تبعید) 4 – بریدن دست و پای جنگجو.

حجت الاسلام شفیعی با توجه به اینکه در ادبیات عرب کلمه «او» انتخاب خوبی است، گفت: حاکم خوشحال می شود هر یک از این مجازات ها را که صلاح می داند انتخاب کند.

این استاد حوزه علمیه خوزستان با اشاره به ماده 279 قانون مجازات اسلامی گفت: قتل شرط احراز عنوان محرم نیست و اگر با سلاح در جامعه ناامنی و ارعاب ایجاد شود، عنوان محراب صادق است. آن و اطلاق این عنوان، قضات نیز نسبت به افراد مسئول هستند و نه نسبت به مردم عادی. قاضی بر اساس اسناد و مدارک به این موضوع رسیدگی می کند.

وی با مطالعه مواد 282 و 283 قانون مجازات اسلامی، انتخاب نوع مجازات را به تشخیص قاضی دانسته و اطلاق آیه شریفه و روایاتی مانند حسنه جمیل بن دراج را سند شرع دانسته است. انتخاب حاکم از نوع مجازات محارب.

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه اهواز در پاسخ به این سوال که آیا حکومت دارا (تدری اله حدود بلشبهات) نمی تواند مانع اجرای حکم اعدام برای محرم شود؟ وی گفت: این قاعده ناظر به شبهه ای است که ممکن است برای قاضی ایجاد شود و شک دیگران در اجرای حکم ملاک نیست.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدرضا شفیعی با اشاره به اینکه انتخاب قاضی در انتخاب مجازات محارب از فتوای مشهور فقها است، گفت: اگرچه بزرگانی مانند شیخ طوسی و محقق خویی معتقدند. لزوم تقابل مجازات با جرم محارب (مجازات دستوری) اما چون قانون مجازات اسلامی بر اساس فتاوای مشهور فقها است، ملاک عمل قاضی نیز یکی است نه فتاوای معروف مخالف.

این کارشناس حوزه علمیه همچنین به نظرات بزرگانی چون شیخ مفید، سالار دیلمی و ابن ادریس اشاره کرد و نظر امام خمینی را در تحریر الوسیله نقل کرد و گفت: امام خمینی (ره) انتخاب قاضی را محکم و نظم در مجازات می دانستند. توصیه می شود احتیاط

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه فتوای معروف قانون عمل محسوب می شود، ذکر سخنان متناقض برخی افراد در رسانه های عمومی صحیح نیست و جای این گونه مباحث علمی تنها در حوزه های علمیه و دانشگاه ها و نباید اقوال مختلف فقهی را برای اهداف سیاسی در رسانه ها نقل کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید