قاچاق در ایران چگونه انجام می شود؟

ساعت: 15:05
تاریخ انتشار: 1400/10/14
کد خبر: 1796191

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی به بررسی پدیده قاچاق کالا و ارز و روش های قاچاق و پیامدهای آن پرداخته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ معاون پژوهشی اقتصادی این مرکز در گزارشی به بررسی پدیده قاچاق کالا و ارز و روش های قاچاق و پیامدهای آن می پردازد.

در این گزارش آمده است: در سالهای اخیر علیرغم تاکید بر مستندات فوق و بیانات مقام معظم رهبری، مقابله و جلوگیری از پدیده قاچاق کالا و ارز به دلیل عدم آگاهی از روش های مختلف و پیچیده مجرمان و بی انگیزگی و اراده و مؤثر در اینها که ملاقات می کند با کمبودهایی مواجه است.

در ادامه این گزارش آمده است: از سال 1392 به بعد آمارهای مربوط به گزارش های ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا نشان می دهد که در مجموع میزان قاچاق ورودی و خروجی (با احتساب قاچاق معکوس) بیش از 12 بوده است. میلیارد دلاری که در مقایسه با تجارت رسمی کشور قابل توجه است و شامل طیف وسیعی از کالاها از جمله پوشاک، کفش، سیگار، لوازم خانگی، لوازم آرایشی و بهداشتی است.

اگرچه عوامل متعددی از جمله سیستم نامناسب تعرفه و موانع غیرضروری برای واردات رسمی در پیدایش پدیده قاچاق موثر است، اما هدف اصلی این گزارش شمارش و طبقه بندی قاچاق کالا و ارز به مبانی رسمی و غیررسمی، اثرات آن است. و راهبردهای مقابله با این پدیده با توجه به پرونده های تشکیل شده در دستگاه های مسئول بررسی می شود. شناسایی و تحلیل هر یک از روش ها و روش های قاچاق به تصمیم گیری مناسب برای هر یک از روش های قاچاق کمک می کند.

بر اساس این گزارش، روش‌ها و روش‌های قاچاق تفکیک شده و زمینه اول تشریفات واردات مشخص و اشاره شده است: اظهار نادرست کالا با حقوق ورودی کمتر به جای کالا با حقوق ورودی بالا، جعل اسناد اظهارنامه، تجمیع کالاهای تعاونی. در مرز، ورود کالای قاچاق در پوشش عودت کالای صادراتی، خروج کالا از منطقه ویژه بدون پرداخت حقوق ورودی مواد اولیه آن، واردات با اضافه وزن، عودت غیرقانونی حقوق ورودی با اسناد جعلی، جعلی اعلام مشخصات محصول و عدم دریافت مجوز و واردات کالا از جمله مجوزهای جعلی برای ثبت سفارش می باشد.

تشریفات صادراتی از دیگر منابع قاچاق در این گزارش عنوان شده است: قاچاق سوخت برای پوشش سایر کالاها، خروجی سوخت گازوئیل در ترانزیت، تسهیل جریان سوخت گازوئیل از طریق ریل و خروجی گازوئیل با نصب مخازن ذخیره در تانکرهای صادراتی، قاچاق گازوئیل. سوء استفاده از سهمیه بندی سوخت دریایی و قاچاق سوخت گازوئیل از طریق استفاده مکرر از عوامل مبدا، صادرات کالاهای یارانه ای مشمول کالاهای صادراتی، صادرات کودهای شیمیایی بدون استهلاک مجوز/با مجوزهای المثنی.

در خصوص تشریفات ترانزیت نیز آمده است: اعلام وصول رسمی بار در مقصد، تخلیه کالای اظهار شده بین مسیر ترانزیتی، تخلیه کالای اظهار نشده بین مسیر ترانزیتی، حمل کالای قاچاق (از مبادی غیررسمی) تحت عنوان کالاهای ترانزیتی

قاچاق از مبادی غیررسمی از دیگر زمینه های قاچاق است که در این گزارش به آن اشاره شده است: ورود کالا از مرزهای زمینی و کوه های صعب العبور غیرقابل کنترل مرزی و گمرکی، ورود کالا از خورها و اسکله های غیرمجاز و ورود رها شده کالاهای غیرمجاز از گذرگاه های غیررسمی مرزی است. یکی از موضوعاتی که در این گزارش به آن اشاره شده است.

همچنین در این تحقیق به بررسی مهمترین پیامدهای اقتصادی و اجتماعی ترافیک که شامل اثرات اقتصادی ترافیک می باشد: اختلال در واحدهای تولیدی، ناکارآمدی سیاست های تجاری، 3. انحراف در سرمایه گذاری و فرار سرمایه، به ایجاد مشکلات اشاره کرد. در تحلیل های اقتصادی بر اساس آمارهای نادرست، کاهش درآمدها و افزایش هزینه های دولت، نقل و انتقالات نیروی کار و تضییع حقوق مصرف کننده.

در ادامه این گزارش آمده است: قاچاق کالا و ارز آثار اجتماعی نیز دارد که از آن جمله می‌توان به افزایش اختلاف طبقاتی، تهدید سلامت عمومی، ایجاد فساد در دستگاه‌های دولتی، قضایی و غیره، افزایش مهاجرت به مناطق آسیب‌پذیر در برابر قاچاق اشاره کرد. و متعاقب آن افزایش ناهنجاری های اجتماعی.

در این گزارش تاکید شده است که با توجه به پیامدهای قاچاق کالا و ارز در حوزه‌های مختلف و لزوم مبارزه موثر با این پدیده، علاوه بر مسدود شدن مسیرهای غیررسمی، کنترل مبادی رسمی از طریق قانون‌گذاری و نظارت سیستمی و اجرای آنلاین ضروری است. قوانین و مقررات و همچنین فرآیندها و رویه های گمرکی باید برای افزایش ریسک و هزینه قاچاق اعمال شود.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید