قدم های یلدای عزیز در راه است! عدالت دست اصناف را می بوسد

ساعت: 08:51
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۱
کد خبر: 1791392

کمتر از 10 روز تا شب سل باقی نمانده و قیمت های بازار از آجیل و شیرینی گرفته تا میوه و ماهی و گوشت در دل پای یلدا است و در این شرایط سخت اقتصادی می توان شام یلدا را درست کرد. خانه با کمی عدالت عدالتی که بیش از همه دست اصناف را می بوسد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از وبلاگ؛ کمتر از 10 روز دیگر به طولانی ترین شب سال یعنی شب یلدا یا سله شو می رسیم که مازندرانی ها مانند سایر استان های کشور شب و فصل را با انواع تنقلات و میوه ها سپری می کنند. آخرین شب پاییز یا بهتر است بگوییم ثانیه های اول زمستان با تمام وجود. سرمای ذاتی این فصل گرم است.

سنت دیرینه ای که با سفره های ساده بسیار صمیمی تر از دهه های معمولی بود. اما امسال، با نگاهی به قیمت‌های بازار، متوجه می‌شوید که باید بسیاری از گزینه‌های فهرست خرید خود را برجسته کنید و میزهای صمیمی‌تری را اختصاص دهید.

بسیاری از افرادی که حرفه شان فرصت طلبی است این روزها برای مردم کیف دوخته اند و در این آشفتگی بازار که مدام در حال محو شدن است و چشم خریداران را به زیبایی قیمت نو روشن می کند، جیبشان پر و جیبشان خالی و خالی است.

قیمتی که در یکی دو سال اخیر جزء لاینفک اخبار به خصوص بازار شده، امنیت خیلی ها را قطع کرده، دیگر فقیر و غنی را نمی شناسد، دهک های بالا و پایین را نمی شناسد. دیگر دکتر و کارگر را نمی شناسد. امسال شب یلدا گران می شود!

خیلی ها به این بازار نابسامان بدون متولی عادت کرده اند، خیلی ها بلدند در این آب گل آلود ماهی بگیرند، خیلی ها برای چیدن سفره خانه ها به در و دیوار می کوبند و خیلی ها که در نان شب مانده اند، شب هایشان مثل شب است. تمام شد و خبری از سفره های رنگی نیست.

9235b8f3 32f9 45b9 9e17 99882af75908 خبر خاکستری

بازار میوه چطور؟ / قیمت از 20 تا 25 هزار گوجه اناری در بازار

از این حرفه ها که بگذریم باید برای تهیه سبد شب یلدا به بازار میوه برویم. به گفته امیرحسین فهروران، قیمت های فعلی در میادین میوه و تره بار نسبت به سال گذشته تفاوت چندانی ندارد، اما به نظر می رسد هر چه به شب یلدا نزدیک می شویم، قیمت ها افزایش می یابد.

رئیس میدان میوه و تره بار مرکزی ساری درباره آخرین قیمت میوه شب سله می گوید: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم هندوانه سفید میناب در میادین میوه مازندران 7000 تن، هندوانه آرژانتینی اهواز 6500-7000 تن، شیراز تک است. انار 18 تا 20 هزار گوجه، انار ساوه 13 تا 14 هزار گوجه، گل 12 تا 14 هزار تن، خیار کیلویی 8 تا 10 هزار تن، سیب سفید و قرمز دماوند 14 تا 15 هزار تن، 7 تا 8 هزار تن پرتقال

لازم به ذکر است که اگرچه حداکثر سود تاجر در بازار باید 30 درصد بیشتر از قیمت خرید میادین باشد، اما بیشتر از همه این تعرفه در بازار رعایت نمی شود.

خبر خوب شیرینی شب یلدا گران نیست

انتخاب دوم شاید شیرینی باشد، خبر خوب این است که به گفته سید ابراهیم حسینی شیرینی در شب یلدا گران نمی شود.

به گفته رئیس اتحادیه قنادان ساری، برای شب یلدا هیچ کمبودی نداریم.

وی گفت: همکاران ما آمادگی کامل برای عرضه انواع شیرینی به مردم دارند و شیرینی های زیادی در بازار وجود دارد.

حسینی با بیان اینکه قیمت کیک شب یلدا افزایش نمی یابد و قیمت ها با قیمت شب عید مطابقت دارد، گفت: قیمت کیک برای شب یلدا افزایش نمی یابد.

رئیس اتحادیه قنادان شهرستان ساری خاطرنشان کرد: میانگین قیمت هر کیلوگرم شیرینی و شکلات در شب یلدا بین 60 تا 100 هزار تن است.

او معتقد است مشکل در حال حاضر گرانی یا کمبود شیرینی در بازار شب یلدا نیست. قدرت خرید مردم نسبت به سال های گذشته کاهش یافته است.

69b4f2c8 e87b 4386 9629 0b4cbfc59c5d خبر خاکستری
آجیل گران قیمت در بازار شب یلدا/ خریداران نقره داغ شده اند

از شیرینی ها و میوه ها که بگذریم، نوبت به قدم پایدار و پرطرفدار از دوره شب سله یعنی آجیل می رسد. وقتی از قیمت ها پرسیدیم متوجه شدیم که آجیل دیگر مشکلی را حل نمی کند و اتفاقا آنها هم مشکل ساز هستند!

رصد قیمت آجیل و شکلات در دو هفته مانده به شب یلدا نشان می دهد که نشستن برای سرپرست خانوار ارزان نیست و میانگین قیمت یک سبد آجیل و شکلات برای یک خانواده 4000 نفری از 250000 تن است. پارسال به حدود 350 تا 400 هزار تومان امسال رسیده است.

با مشاهده قیمت های فعلی که معمولا کمی متعادل تر از روزهای نزدیک به شب یلدا است، متوجه می شویم که قیمت انواع آجیل به شرح زیر است:

هر کیلوگرم پسته احمدآقایی در بازار مازندران 350 هزار تن تا 420 هزار تن، پسته فندقی از 300 تا 350 هزار تن، بادام زمینی حدود 120 هزار تن، بادام هندی 400 هزار تن، فندق بین 250 هزار تن بادام بادام ژاپنی. 150 و 200 هزار تومان و تخمه کدو بین 150 تا 200 هزار تومان، سیاه دانه 100 هزار تومان و در نهایت سفید دانه 80 هزار تومان که تا شب عید فرصت افزایش قیمت این اجناس وجود دارد.

قیمت هر کیلوگرم چهار خشکبار در بازار مازندران از 320 تا 350 هزار تن و آجیل مخلوط بین 250 تا 300 هزار تن در هر کیلوگرم است.

هر کیلوگرم گوشت بین 85 تا 150 هزار تن است

البته اگر می خواهید امروز صبح را با جمعی از دوستان و آشنایان سپری کنید، باید به این لیست های پرطرفدار اضافه کنید، برخی از محصولات اساسی به خصوص گوشت گوسفند و گاو، مرغ یا حتی ماهی را خریداری کنید.

گزارش میدانی ما از بازار گوشت و مرغ نشان می دهد که قیمت هر کیلوگرم گوشت گاو حدود 125 تا 150 هزار تن، گوشت گوسفند و بره حدود 85 تا 145 هزار تن و قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ 31 هزار تن است.

200 هزار تن ماهی سفید در هر کیلوگرم!

البته ممکن است ماهی را در لیست گزینه های احتمالی خرید خود ذکر کرده باشید. که معمولا چند شب مانده به شب یلدا قیمت ها از این هم بالاتر است.

0978244f 8d62 492b 8461 fab6a0a63d20 خبر خاکستری
سفره یلدای امسال چقدر آب برای شما خواهد داشت؟

در نهایت در یک محاسبه ساده باید بگوییم که اگر می خواهید در شب یلدا یک سفره کوچک با حداقل یک کیلوگرم آجیل، یک کیلوگرم کیک، نیم کیلوگرم شکلات و چندین کیلوگرم انواع میوه و هندوانه پهن کنید. باید حداقل نیم میلیون هزینه کرد. هزینه شام ​​و سایر تنقلات که حداقل 1 میلیون دلار برای شما هزینه دارد را به آن اضافه کنید.

گذشته از همه اینها، یک کلمه اینجاست و انصاف است در این شرایط سخت اقتصادی و گرانی. عدالتی که بیش از همه دست اصناف را می بوسد. کافی است کمی هوای همدیگر را بیشتر از قبل داشته باشیم تا سفره یلدا در خانه همه پراکنده شود…

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید