قله ششم آغاز شد/ اوایل اسفند ماه به اوج موج می رسیم

ساعت: 10:10
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۰۵
کد خبر: 1803189

دبیر انجمن بیماری های عفونی و گرمسیری گفت: با توجه به افزایش تعداد مبتلایان در این دو هفته، موج ششم شروع می شود و احتمالا تا پایان بهمن و ابتدای بهمن ماه به اوج این موج خواهیم رسید. از سال. مارس. “

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آمیتیس رمضانی، دبیر انجمن بیماری‌های عفونی و گرمسیری درباره وضعیت بیماری‌های قلبی عروقی کشور گفت: 14 روز است که با افزایش تعداد مبتلایان مواجه هستیم و موارد حتی بیشتر از موارد بهبود یافته ما است. این باعث می شود ما در آغاز موج ششم محتمل به نظر برسیم.

وی گفت: اگر این موضوع به پیک ششم مربوط نمی شد، این اتفاق نمی افتاد. بعید است که این افزایش موارد با موارد بهبود یافته مقایسه شود و به نظر می رسد از یک الگو پیروی می کند. البته این افزایش در شیب تند اتفاق نمی افتد، بلکه در شیب کم اتفاق می افتد.

دبیر انجمن بیماری های واگیر ادامه داد: البته از پنجمین قله صعب العبور عبور کردیم و ایمنی جمعی طبیعی ما بالا بود اما از طرفی به یکباره قشر بزرگی از جامعه را واکسینه کردیم. در نتیجه ترکیب این مصونیت ذاتی و ایمنی واکسن، ترکیبی ترکیبی از این دو ایمن سازی ایجاد شده است که بهترین نوع ایمنی است. دوز تقویت کننده را هم شروع کردیم. درست است که تعداد بوسترها زیاد نیست، اما کمک کرد که این قله با سرعت کمتر، شیب نرم و تاخیر به سراغ ما بیاید.

رمضانی ادامه داد: حتما هفته آینده همه چیز مشخص می شود. با توجه به افزایش در این دو هفته، موج ششم آغاز شده و احتمالا تا پایان بهمن و اوایل اسفندماه به اوج این موج خواهیم رسید. ورود به قله ششم اجتناب ناپذیر است و حتی کشورهایی مانند نیوزلند با صفر مورد اومیکرون نیز به دلیل شیوع فوق العاده بالای این سویه در نهایت وارد خواهند شد.

دبیر انجمن بیماری های واگیر افزود: البته باید در نظر داشت که 80 درصد موارد آمیکرون بدون علامت است و در 10 درصد مابقی عفونت بسیار خفیف و سرماخوردگی است، بنابراین فقط موارد شدید است. بنابراین موارد مثبت بیماری می تواند بسیار بیشتر از آمار فعلی باشد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود جهش سریع موارد مرگ و میر در کشور تغییر محسوسی نداشته است، گفت: اکنون انتظار نداریم مرگ و میر افزایش یابد و مرگ و میر همیشه دو یا سه هفته به تاخیر می افتد. مطالعات اخیر در کشورهای دیگر نشان می دهد که از نوامبر امسال که اولین موارد اومیکرون کشف شد تا پایان ماه مارس یعنی آوریل، نیمی از کره زمین آلوده به ایمیکرون است که تعداد بسیار زیادی است، بنابراین احتمالا یک تعداد زیادی از افراد جامعه ما در بیمارستان بستری هستند.

رمضانی افزود: پرونده های ثبت شده در این پیک ممکن است رکورد پرونده های قبلی را جابجا نکند اما تعداد پرونده های بسیار زیادی خواهیم داشت. چون پیک پنجم شدید است و فراوانی و فراوانی بالایی دارد و ما افرادی را داریم که سه چهار ماه پیش مبتلا شده اند و واکسینه شده اند، هم از مرگ و میر بالا و هم موارد بدون علامت بیشتر جلوگیری می کند.

وی در خصوص وضعیت سیستم تست و تشخیص در کشور افزود: با توجه به ورود احتمالی کشور در پیک ششم و انتقال بسیار بالای ایمیکرون، تست تاج ممکن است برای ما مهم نباشد. در حال حاضر، بهترین کار این است که افرادی که دوز تقویت کننده را مصرف نکرده اند، واکسن خود را دریافت کنند و افرادی که اولین دوز را مصرف کرده اند، واکسن خود را تمام کنند. مردم باید در نظر داشته باشند که حضور در داخل خانه چقدر خطرناک است و استفاده از ماسکی با کیفیت که به خوبی جا می‌گیرد و محافظت خوبی ارائه می‌کند بهترین کاری است که می‌توانند برای پیشگیری از این بیماری انجام دهند.

دبیر انجمن بیماری‌های واگیر در خصوص بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها گفت: از سوی دیگر، وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم نگران هستند که دو سال است دانش‌آموزان از نظر تحصیلی آسیب دیده‌اند و با افت تحصیلی مواجه هستند. طرف، با توجه به شرایط تاج، باید سعی کنیم زیاد از آن رنج نبریم. اما به نظر می رسد این موضوع باعث تشدید و تسریع ایجاد این قله شود.

وی گفت: به نظر نمی رسد این اوج به این زودی ها تمام شود و بعد از پیک ششم قله های بعدی را داشته باشیم. اما از آنجایی که omicron افراد زیادی را در سراسر جهان مبتلا می کند، تا زمانی که گزینه دیگری ظاهر شود، از مردم محافظت می شود. این احتمالاً جهان را برای مدتی از وضعیت اضطراری omicron خارج می کند.

انتهای پیام/
منبع: ایلنا

دیدگاهتان را بنویسید