قول درمان «کلیباف» در فصل گزارش

قول درمان «کلیباف» در فصل گزارش

سه سال از ریاست محمد باقر کلیباف بر قوه مقننه می گذرد اما او همچنان وعده می دهد. وعده قالی بافی شبیه وعده های دولتمردان به ویژه ابراهیم رئیسی مبنی بر گرانی و تورم است. این در حالی است که محمدبکر قالیباف که در انتخابات اسفند ۱۳۹۷ به همراه ۲۹ نماینده دیگر به مجلس راه یافتند، شعارشان «نجات اقتصاد ایران» بود. اکنون پس از گذشت 3 سال از آغاز به کار مجلس یازدهم، رئیس مجلس همچنان به وعده های خود ادامه می دهد.

آخرین وعده رئیس مجلس در سفر به گناباد افتتاح فرودگاه شهدای این شهر بود. وی گفت: قول می دهیم در یک برنامه 5 ساله به ثبات اقتصادی دست یابیم و بر تورم و تورم غلبه کنیم زیرا مسیر فعلی درست نیست. این وظیفه ما در مجلس است که در حل برخی از مشکلات با حکمرانی بهتر دولت را همراهی کنیم و به ویژه به دنبال حل مسکن و آب هستیم.

در حالی که تورم و افزایش قیمت ها روز به روز در حال افزایش است و تورم ماهانه اردیبهشت سال گذشته همچنان در حال افزایش بود، رئیس مجلس همچنان معتقد است که کشور در 5 سال آینده به ثبات اقتصادی دست خواهد یافت. قالیباف در همان روزهای اردیبهشت ماه که تورم رو به افزایش بود، در نطق پیش از دستور خود اعلام کرد که دولت اقداماتی را برای «کنترل تورم» در «هفته‌های اخیر» آغاز کرده است.

در تیرماه وعده اقتصادی قالی بافی در دیدار رهبری

قالیباف در تیرماه 1398 که مجلس یازدهم به تازگی تشکیل شده بود، در دیدار ویدئو کنفرانس نمایندگان با رهبری وعده اقتصادی دیگری داد. وی در این جلسه گفت: مجلس یازدهم برای رسیدن به هدف خود که حل مشکلات اقتصادی ملی و محلی مردم است، ایجاد ساختارهای لازم و پیگیری اقتصاد مردمی را در اولویت قرار داده است. برای رسیدن به این هدف، معتقد به نوسازی اقتصاد کشور است.» رویکردی جهادی و جهت گیری انقلابی دارد و به همین دلیل مجلس یازدهم با همفکری و حمایت همه نمایندگان مردم در دستور کار خود قرار دارد. بسته اقتصاد مردمی برای «تحول اقتصادی به نفع مردم» در پنج محور، وی در همین جلسه به مشکلات اقتصادی اشاره کرد و تأکید کرد: «به خوبی مشخص است که وضعیت بد اقتصادی امروز محصول سوء مدیریت و بی توجهی به نظام است. هدف اصلی انقلاب اسلامی در این حوزه پس از دوران دفاع مقدس و آغاز برنامه های پنج ساله توسعه، تا به امروز هیچ راهبرد و تفکر اقتصادی منسجمی وجود نداشته است و چون تفکر منسجم نبوده، دولت ها با سلایق مختلف و گاه متضاد کشور را در مسیرهای مختلف اقتصادی و حاکمیتی سوق داده است که نتیجه آن یک اقتصاد نابسامان است. در واقع مهم ترین مشکل ما نبود انسجام فکری و همفکری نخبگان در برنامه ریزی، تفکر و اجرای اقتصادی به ویژه در سال های بعد از دفاع مقدس بود.

مرغ 29 هزار تومانی اوج بی تفاوتی است!

قالیباف در تیرماه ۱۳۹۸ معتقد بود: «ناکارآمدی افسارگسیخته حکمرانی با رویکردهای نادرست که بویژه در سال‌های اخیر تشدید شده، باعث شده مردم به‌ویژه اقشار متوسط ​​و ضعیف جامعه زندگی عادی خود را به سختی بگذرانند. اختلال در بازار ارز، خودرو، سکه و مسکن، افزایش بیکاری و تورم افسارگسیخته در حوزه های اساسی مورد نیاز مردم مانند کالاهای اساسی و اجاره مسکن، جامعه را مختل کرده است. قالیباف در پاییز 1398 در دولت حسن روحانی یکی از منتقدان اوضاع اقتصادی بود و مدام وعده و انتقاد می‌داد. او گرانی مرغ را ناشی از «بی تفاوتی» دولت وقت می داند: «مرغ 29 هزار تومان بی تفاوتی است». تقریباً سه سال پس از آن سخنان، در همچنان بر روی همان پاشنه می چرخد. روند صعودی تورم و تورم از آن روزها سرعت بیشتری گرفته است. با این حال، قالیباف همچنان می‌گوید «مسیر کنونی» برای مقابله با تورم و تورم «درست نیست».

ما باید به معیشت مردم توجه کنیم. سه سال بعد از ریاست مجلس

تنها در آن روزها نبود که قالیبافان از حل مشکلات اقتصادی و معیشتی می گفتند. او فروردین ماه گذشته در سخنانی گفت: ضعف ما در حوزه اقتصاد و معیشت مردم است. قالیباف تاکید کرده بود که اگر امروز می خواهیم جلو برویم و دستاوردهای انقلاب، نظام و شهدا را حفظ کنیم و از آرمان های انقلاب پاسداری کنیم، باید به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم توجه کنیم.

ابراز امیدواری برای مهار گرانی؛ دو سال بعد از ریاست مجلس

در آوریل 1401، یعنی. او یک سال قبل بار دیگر با انتقاد از تورم و گرانی گفت: وضعیت گرانی کالاهای اساسی، کنترل تورم، معیشت و رفاه مردم باید مورد توجه مسئولان اجرایی باشد. امیدوارم تلاش‌های شبانه‌روزی آن‌ها برای مهار گرانی‌ها هر چه زودتر به ثمر برسد و دغدغه‌های معیشتی مردم برطرف شود.»

رئیسی از تورم هم «ناراحت» است

علاوه بر کلیباف، ابراهیم رئیسی رئیس دولت که مستقیماً مسئولیت کنترل اقتصاد را بر عهده دارد، هنگام تقدیم بودجه سال 1402 به مجلس «نگرانی» خود را از گرانی و تورم ابراز کرد: «تلاش مجلس و دولت کاهش بود. تورم، ما در مقایسه با غمگین در مورد وضعیت تورم هستیم. سال گذشته پس از حذف ارز ترجیحی، قیمت کالاهای اساسی افزایش یافت و پس از آن مجلس و دولت برای کنترل تورم و گرانی وعده دادند. قالیباف در آن روزها قول داده بود که ثبات اقتصادی کشور را برگردانیم.

کارت گزارش فصل

قالیباف سال گذشته نسبت به اجرای برنامه 5 ساله هفتم و مهار تورم با اجرای این برنامه ابراز امیدواری کرد. برنامه ای که سال گذشته نه تنها از سوی دولت در مجلس ارائه نشد، بلکه هنوز متن آن به صورت رسمی تقدیم مجلس نشده است. یعنی قبل از نگارش این برنامه، قالیباف به تاثیرگذاری آن امیدوار بود.

با وجود اینکه مجلس و دولت در دست یک طیف هستند، هیچکس نمی تواند ادعا کند که چوب را به چرخ دیگری می چسبانند. 3 سال از افتتاح مجلس یازدهم با شعار زندگی و شفافیت می گذرد اما در فصلی که زمان بررسی گزارش عملکرد فرا رسیده است، رئیس مجلس همچنان به وعده های خود ادامه می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید