قیمت خودرو پس از توافق وین/ آیا می توان انتظار کاهش قیمت خودرو را داشت؟

قیمت خودرو پس از توافق وین/ آیا می توان انتظار کاهش قیمت خودرو را داشت؟

روزنو: یک کارشناس بازار خودرو درباره تاثیر توافق وین بر قیمت خودرو می گوید: هوا به ضرر برجام است; اگر این اتفاق یک سال پیش می افتاد، می توانستیم امیدوار باشیم که قیمت ها کاهش پیدا کند، اما در دنیای امروز این تاثیر ضعیف است و اگر بهبودی به اواسط سال آینده و پس از آن موکول شود، ممکن است تاثیری بر بازار نداشته باشد. .

در پی از سرگیری مذاکرات رفع تحریم ها این سوال مطرح شد که در صورت امضای برجام چه تغییراتی در خودروسازی داخلی و قیمت کارخانه و بازار ایجاد می شود؟

نوسانات پی در پی در قیمت بازار خودرو در حالی که عرضه و تقاضا در بازار بسیار محدود و صفر است. به گفته فعالان بازار خودرو، در حال حاضر خریداران و فروشندگان منتظر مشخص شدن نتیجه مذاکرات هستند و تمایلی به ورود به بازار ندارند.

در این شرایط اما کارشناسان صنعت خودرو معتقدند که زمان به ضرر صنعت خودرو در حال حرکت است; بر خلاف برخی از سیاستمداران، تاخیر در حل تاریخ برجام تنها تاثیرگذاری برجام را به صفر می رساند.

در همین رابطه فربد زاوه در گفت وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره احتمال کاهش قیمت خودرو پس از توافق با وین گفت: میزان کاهش قیمت بستگی به شکل تفاهم دارد. اگر توافق موقت و به موقع باشد، نه تورم را کاهش می دهد و نه متوقف می کند.

وی افزود: اگر توافق هسته ای موقت باشد، احتمالاً حتی به قرارداد قطعات یدکی و کیفی هم منجر نمی شود، یعنی موجودی پارکینگ ها کاهش پیدا نمی کند و بنابراین تاثیری بر بازار نخواهد داشت.

این کارشناس بازار خودرو با بیان اینکه هنوز تکلیف مشخص نیست، ادامه می دهد: اگر مجمع بلافاصله آن را تصویب کند. احتمالا چند ماه طول می کشد تا از لیست سیاه خارج شوید و اتصال به شبکه بانکی در کمتر از یک سال امکان پذیر نیست.

زاوه گفت: موضوع اعتبارات اسنادی بلندمدت و اعتبارات اسنادی که ذات صنعت خودرو است، در این شرایط احتمالا دو سال طول می کشد. چنین فضایی به این معناست که در تفاهم بلندمدت برجام، بحث خطوط اعتباری به حالت تعلیق درآمده تا زمان تعطیلات تعیین شود و در نهایت پس از گذشت یک سال، شرکت ها بتوانند از طریق شبکه بانکی خرید نقدی انجام دهند.

این کارشناس بازار خودرو خاطرنشان می کند: ماشین تورمی اقتصاد به دلیل عدم کاهش هزینه های جاری و گسترش هزینه های غیرضروری حتی آغاز درآمدهای نفتی و میعانات و آزادسازی ارزهای کشور در کوتاه مدت و میان مدت فعال می ماند. کسری بودجه را حل نخواهد کرد مگر اینکه دولت فوراً اصلاحات اساسی اداری در کشور انجام دهد که کاملاً دور از ذهن است.

زاوه تاکید می کند: برجام اگر دو ساله یا بلندمدت باشد تاثیری بر بازار نخواهد داشت و در صورت تعدیل قیمت بسیار کوتاه مدت، گذرا و ناپایدار است و روند تورم در بازار غلبه خواهد کرد. کوتاه مدت. زمان.

زاوه گفت که اگر بورژوا باید به طور نامحدود احیا شود، به یک معاهده محترم در کنگره ایالات متحده تبدیل نمی شود. وی گفت: وضعیت نیز فرقی نمی کند، گفت: ورود سرمایه های خارجی چه از غرب و چه حتی چین نیازمند نگاه سیاسی باثبات است. این دیدگاه سیاسی باید تضمین کند که اقتصاد ایران بیش از یک دهه تحریم نمی شود تا سرمایه گذاران خارجی مایل به سرمایه گذاری در ایران باشند.

این کارشناس خودرو افزود: چنین توافقی که احتمالاً مشکلات عمیق تری را در روابط ایران و غرب حل می کند و تفاهم مشترک ایجاد می کند، می تواند مشکل جذب سرمایه در صنایع ایران را کاهش دهد. اما شرکت های خودروسازی و البته خود دولت بدهکاران کلان هستند.

زاوه یادآور می شود: میزان زیان واقعی و بدهی انباشته خودروسازان چند برابر ارزش ایجاد شده آنهاست. بدهی فعلی دولت نیز بسیار سنگین است و درصد زیادی از تولید ناخالص داخلی با حفظ تورم دو رقمی تاکنون کاهش یافته است.

وی گفت: در واقع در 50 سال گذشته دولت ها به طور غیرمستقیم هزینه های جاری را در قالب کالاهای گران قیمت پوشش داده اند. به همین دلیل همواره به دنبال مقصر دانستن اصناف و پیشه وران بوده اند تا خود را سرزنش نکنند و در عین حال نیازی به انطباق با افکار عمومی نداشته باشند.

این کارشناس بازار خودرو تاکید می کند: اگر دولت قصد جذب سرمایه خارجی و رشد اقتصادی زیادی را دارد، ابتدا باید ساختار حاکمیتی کشور را با تورم تغییر دهد. با این تغییر رویکرد، شرکت های خودروسازی باید اعلام ورشکستگی کامل کنند که تبعاتی دارد.

زاوه با بیان اینکه در هر صورت احتمال تاثیرگذاری برجام به شرایط جوی بستگی دارد، دلیل آن را هزینه های جاری سنگین دولت عنوان می کند. بر خلاف تصور برخی سیاستمداران تاثیرگذار که به دنبال راه حل های انتزاعی در حوزه تجارت خارجی و مبادلات مالی بین المللی نیز هستند، تاخیر در حل آن کارایی برجام را به صفر می رساند.

وی خاطرنشان می کند: متأسفانه زمان برای تأثیرگذاری برجام مضر است. اگر این اتفاق یک سال پیش می افتاد، می توانستیم امیدوار باشیم که قیمت ها کاهش پیدا کند، اما در دنیای امروز این تاثیر ضعیف است و اگر بهبودی به اواسط سال آینده و پس از آن موکول شود، ممکن است تاثیری بر بازار نداشته باشد. .

دیدگاهتان را بنویسید