لاریجانی در بین نیروها؟ | روز جدید

لاریجانی در بین نیروها؟  |  روز جدید

روز جدید خبر انتصاب علی لاریجانی به عنوان رئیس شورای عالی حل اختلاف بین قوا روز گذشته منتشر شد که به صورت رسمی تایید یا تکذیب نشده و تماس شارک با نزدیکان علی لاریجانی نیز به نتیجه نرسیده است. در پاسخ قطعی اما با انتشار این خبر گمانه زنی هایی در مورد صحت آن به وجود آمد و در نهایت به طور رسمی تایید یا تکذیب نشد.

روز گذشته خبر انتصاب علی لاریجانی به عنوان رئیس شورای عالی حل اختلاف بین قوا منتشر شد که به طور رسمی تایید یا تکذیب نشده است و تماس “کوسه” با نزدیکان علی لاریجانی به این موضوع منجر نشده است. یک پاسخ قطعی اما با انتشار این خبر گمانه زنی هایی در مورد صحت آن به وجود آمد و در نهایت به طور رسمی تایید یا تکذیب نشد. اما دفتر علی لاریجانی به انتشار شایعه انتصاب وی به عنوان رئیس شورای عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوا واکنش نشان داد. به گزارش ایسنا، پیگیری رسانه ها از دفتر علی لاریجانی نشان می دهد که منبع این خبر موثق نیست و تنها در فضای مجازی و کانال های خبری منتشر می شود. دفتر وی این خبر را تکذیب و قاطعانه نه تایید و نه تکذیب کرد و انتشار آن را “خشم رسانه ای” توصیف کرد. عدم موضع گیری صریح از سوی دفتر لاریجانی صحت این خبر را تثبیت می کند، اما همچنان نمی توانیم شایعات را بپذیریم. پیش از این برخی منابع از انتصاب علی لاریجانی، نماینده سابق قم و رئیس سابق شورای اسلامی به عنوان رئیس شورای عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه جانبه خبر داده بودند. کهل این موضوع را تکذیب کرد و نوشت: برخلاف اخبار منتشر شده در برخی از کانال های خبری مبنی بر انتصاب آقای علی لاریجانی به عنوان رئیس شورای عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه جانبه، این خبر صحت ندارد و آقای لاریجانی نیز خیر. در این زمان به چنین سمتی منصوب شده است..

تسنیم همچنین به تشریح علت انتشار این شایعه پرداخت و مدعی شد: پس از پایان دوره ریاست علی لاریجانی در شورای اسلامی، رهبر معظم انقلاب طی حکمی وی را به عنوان مشاور رهبری و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب کردند. بر این اساس در یکی از طبقات ساختمان دفتری اعطا کرد که در بالای آن تابلوی «شورای عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌جانبه» نصب شده است. احتمالا یکی از ریشه های انتشار این گونه اخبار جعلی حضور مکرر وی در این ساختمان است، این شورا برای اولین بار با فرمان رهبر انقلاب در مرداد 1392 برای حل اختلاف و تنظیم روابط بین مراجع سه گانه تشکیل شد. اجرای بند 7 اصل 110 قانون اساسی و آیت الله هاشمی شاهرودی به ریاست آن منصوب شد که البته در دولت واحد کنونی و عدم اختلاف و تاکید بر همکاری سه قوه اصولگرا وجود ندارد. محور جایی برای تفاوت ها باقی می گذارد. حتی نمایندگانی که پس از یک سال متوجه ضعف های دولت شده بودند، درب هیئت رئیسه مجلس را به روی استیضاح بستند و گاه با سؤالات وزرا مواجه شدند. حالا حتی اگر این خبر صحت داشته باشد، این هیئت تا چه اندازه در مناسبات سیاسی کنونی نقش آفرینی خواهد کرد، جای تامل زیادی دارد، اما اگر علی لاریجانی بر صندلی ریاست تکیه بزند، اهمیت دوچندان خواهد داشت. زیرا چنین انتصابی پس از انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم و رد صلاحیت گسترده وی در دنیای سیاست جمهوری اسلامی ایران اهمیت قابل توجهی دارد. چندی پیش گمانه زنی هایی مبنی بر حضور لاریجانی در انتخابات مجلس دوازدهم مطرح شد و محمدعلی پورمختار درباره احتمال نامزدی علی لاریجانی در انتخابات آتی مجلس گفت: با توجه به ناکامی آقای لاریجانی در انتخابات مجلس یازدهم، فکر می کنم که ایشان در انتخابات مجلس یازدهم شرکت کردند. بعید است در انتخابات مجلس دوازدهم شرکت کند آرام آرام این فعال سیاسی اصولگرا درباره احتمال نقش رهبری علی لاریجانی برای اصولگرایان سنتی گفت: این نقش آفرینی برای اتحاد نیروهای اعتدالی (نه حسن روحانی) قابل انجام است. و اصولگرایان سنتی. در واقع استفاده از همه نیروهای توانمند در عرصه اجرایی و سیاسی شاید هدف آقای لاریجانی باشد بدون اینکه خود را محدود به طیف خاصی کند. او ظرفیت و توانایی این کار را دارد و می تواند در آن زمینه هم موفق باشد. وی درباره آینده سیاسی علی لاریجانی ادامه داد: آقای لاریجانی بعد از رد صلاحیت در انتخابات ریاست جمهوری نگاه خود را به سمت استانداری و ولایتمداری ثابت کرد.

مقام معظم رهبری نیز صریحاً از این تصمیم شورای نگهبان گلایه کردند و از آن شورا خواستند تا این مشکل را جبران کند. همچنین رهبر انقلاب آقای لاریجانی را به عنوان مشاور خود، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضویت در شورای انقلاب فرهنگی منصوب کردند. پورمختار گفت: آقای لاریجانی ظرفیت بالایی دارد. او خودش فردی بسیار متفکر، فعال و توانمند است، بنابراین می تواند رهبری یک جریان جدید را بر عهده بگیرد، اینکه لاریجانی بخواهد نقش رهبری بخشی از جریان اصولگرا را به عهده بگیرد اغراق نیست اما حضور مجدد او در سیاست، اکنون به عنوان نماینده مجلس یا نامزد ریاست جمهوری در انتخابات چهاردهم، با توجه به نحوه برخورد شورای نگهبان با علی لاریجانی در انتخابات سیزدهم، شرایط را برای گمانه زنی ها سخت می کند. به خصوص در مورد برخورد دوگانه با نامزدهای انتخابات. به عنوان مثال، منصور حاجت پور، مشاور رئیس مجلس دهم و نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم، با تشبیه این موضوع به رد صلاحیت علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم و تایید صلاحیت، توضیح داد. صلاحیت میرسلیم در انتخابات مجلس یازدهم: پشت رد صلاحیت آقای لاریجانی یک جریان سیاسی است و موضوع حضور کوتاه مدت دخترش در خارج از کشور بهانه است. در غیر این صورت، طبق تاریخ های اعلام شده، فرزند آقای میرسلیم قبل از ثبت نام انتخابات مجلس یازدهم بازداشت شده و علیرغم محکومیت فرزندش توسط دستگاه های امنیتی، روند بررسی و تایید صلاحیت آقای میرسلیم برای حضور در مجلس وقفه ای وجود ندارد. کاندیدای مجلس یازدهم شود. این فعال سیاسی اصولگرا خاطرنشان کرد: دختر آقای لاریجانی برای مسافرت به خارج از کشور از همسرش اطاعت کرد اما فرزند آقای میرسلیم برای سرنگونی وی با سازمان منافکین همکاری کرد و این دو حتی قابل مقایسه با هم نیستند. وی ادامه داد: پسرش به واسطه دسترسی ویژه آقای میرسلیم به جاهای مختلف، این توانایی را داشت که یک دنیا اطلاعات را جمع آوری و در اختیار منافقین قرار دهد. حکیت پور با بیان اینکه «اقدام دوگانه شورای نگهبان در روند رسیدگی به صلاحیت ها غیرقابل دفاع است»، تصریح کرد: اگر قرار باشد پدران از اقدامات فرزندان خود مصون باشند که نباید در رابطه با دختر آقای آقازاده انجام می شد. لاریجانی پس اگر پدرها باید رفتار و کردار بچه ها را بخورند چرا در این مهم در مورد آقای میرسلیم استثنا قائل شدند. پس از انتخابات اما علی لاریجانی به رد صلاحیت خود اعتراض کرد اما ترجیح داد بی سر و صدا و به دور از حاشیه به فعالیت خود ادامه دهد و مشاور رهبری و عضویت در مجمع باقی بماند. را

اما در خصوص بازگشت لاریجانی به قدرت که مدتی است شایعه شده بود، عزت الله یوسفیان ملا از نزدیکان علی لاریجانی در مورد فعال شدن وی برای انتخابات مجلس آینده گفت: آقای لاریجانی نمی خواهد منتقد باشد، انتقاد کند یا بخواهد. حرف های انتقادی بزن هر کاری که به او محول می شد، همه چیز را می پذیرفت و از هیچ کاری ابایی نداشت. یعنی هر دستوری برای آقای لاریجانی صادر شد، ایشان همه این دستورات را با جان و دل پذیرفت و همچنان مشغول کار هستند. این فعال سیاسی نزدیک به علی لاریجانی یادآور شد: آقای لاریجانی بسیار فعال است، علاوه بر انجام وظایف مربوط به مسئولیت مشاور رهبر معظم انقلاب، در تمامی جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجمع تشخیص مصلحت نظام صمیمانه شرکت می کند. شورای عالی انقلاب فرهنگی و کار را انجام می دهد.

هنوز مشخص نیست لاریجانی پست جدیدی می گیرد یا خیر، اما اغراق نمی شود که او حلقه حلقه بخشی از اصولگرایان در انتخابات پیش رو باشد و رهبری بخشی از این طیف را برعهده بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید