لزوم برداشتن سایه سنگین ارز ترجیحی از سر ملت ایران/ نمایندگان مجلس در این باره چه می گویند؟


ساعت: 13:56
تاریخ انتشار: 1401/02/18
کد خبر: 1837194

هزینه هایی که کشور برای تامین ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی متحمل می شود به حدی است که بازنگری در این سیاست یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ با توجه به جهش ارز در پایان سال 1396 و افزایش قیمت ها در سال های 1397 تا 1399، دولت برای حمایت از اقشار ضعیف و متوسط ​​در تامین نیازهای اساسی، سیاست تخصیص ارز ترجیحی 4200 جلدی برای واردات کالاهای اساسی را اتخاذ کرد. به خصوص مواد غذایی (مانند گندم، جو، برنج، گوشت قرمز و سفید، روغن نباتی، تخم مرغ و غیره).

هدف اصلی این سیاست کنترل نوسانات بازار داخلی و جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای اساسی نسبت به سایر کالاها و جلوگیری از افزایش تورم در کشور و همچنین جبران زیان بود. رفاه بخشی از جامعه

با این رویکرد، دولت سیاست توزیع ارز با نرخ ترجیحی را از مرداد 1397 با تعریف 25 قلم کالای اساسی در نظر گرفت که از همان ابتدا با مخالفت کارشناسی مراجع مختلف مواجه شد. با این حال، این سیاست تا سال 1999 اعمال می شود.

اگرچه برخی از گروه‌ها از جمله گوشت قرمز، کره و برخی حبوبات از فهرست کالاهای مشمول ارز ترجیحی حذف شده‌اند، اما با وجود هزینه‌های بالای اجرای این سیاست، توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی متوقف نشده و دیگر جایگزین نمی‌شود. سیاست های حمایتی هدفمند. بنابراین در لایحه بودجه سال 1399 حدود 10 و نیم میلیارد دلار ارز برای توزیع کالاهای اساسی با نرخ ترجیحی در نظر گرفته شد.

در 6 مهر 1400 طرح مکتوب دولت برای لغو ارز ترجیحی تقدیم مجلس شد.

همچنین در 20 شهریور 1393 بررسی تصمیمات لغو ارز ترجیحی در کمیته مشترک آغاز شد و نایب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه از آغاز بررسی تصمیمات مربوط به «حذف ارز ترجیحی» خبر داد. در کمیسیون مشترک. اکنون لغو این ارز جدی تر از همیشه شده است و به همین بهانه با چندین نماینده صحبت کرده ایم.


* با حذف ارز ترجیحی، جیب برندگان خالی می شود

حسینعلی حاجی دلیگانی، سخنگوی مردم شاهین شهر اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: به کشورهای دیگر ختم شد.

عضو این دفتر اضافه کرد: متأسفانه دستگاه های اجرایی ذی ربط به ویژه وزارتخانه های اقتصاد و کشاورزی در این مدت اعتقاد خوبی برای حذف یارانه پنهان آرد نداشتند و گزارش هایی در رسانه ملی منتشر شد تا بحث شود. فروش آرد، کالاهای یارانه ای به کشورهای همسایه، «شاید حرکت مفیدی به نظر می رسید، اما کافی نبود و نتوانست افکار عمومی را در این زمینه متقاعد کند.

وی افزود: بهتر است در مورد یارانه نقدی معاف از این بند دقیقاً برای مردم توضیح داده شود یا حداقل نمایندگان ملت در جریان این موضوع قرار گیرند.

* یارانه های شفاف به مردم داده می شود

حجت الاسلام احد آزادی نماینده مردم مالایی در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس درباره اصلاح توزیع ارز ترجیحی گفت: مجلس از تصمیم دولت برای حذف یارانه پنهان آرد حمایت خواهد کرد. یارانه پنهان تبدیل به یارانه شفاف شده است و آن را به سمت جامعه هدایت می کنیم.


* مجلس با لغو ارز ترجیحی موافقت کرد

گلمرضا مرحبا نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: جلوگیری از قاچاق کالاهای اساسی از جمله آرد و مدیریت نظام یارانه ای مهم و ضروری است.


* مجلس و دولت موافق این اصلاح هستند

احسان ارکانی نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت:


* حمایت دولت از لغو ارز ترجیحی

محمد صفایی، نماینده مردم گناباد در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره اصلاح توزیع ارز ترجیحی و حذف یارانه های پنهان گفت: این امر مخفیانه دست کم مصرف ها را قطع می کند. گروه های درآمدی

خسارت به تولیدکنندگان داخلی کالاهای اساسی از دیگر پیامدهای واردات این کالاها با ارز ترجیحی است. هزینه هایی که کشور برای تامین این نوع ارز برای واردات کالاهای اساسی متحمل می شود به حدی است که بازنگری در این سیاست یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید