لزوم تدریس درس «انقلاب» در حوزه های علمیه


ساعت: 15:05
تاریخ انتشار: 1400/12/15
کد خبر: 1813447

کارشناسان برنامه حضوری با اشاره به اینکه قطعا کار دانشگاه تولید علم است، گفت: ما در دانشگاه های مهندسی پزشکی انقلاب می آموزیم البته محدود است اما حوزه های علمیه درس مشابهی ندارند. تدریس ادبیات

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ابوذر یاسری، عضو هیأت علمی دانشگاه و دبیر جامعه مدرسین در دومین گام از برنامه حضوری شبکه چهار سیما در خصوص اهمیت «جهاد تبیینی در آیینه گام دوم انقلاب اسلامی» بیان کرد. انقلاب» و جهاد تبیینی: دوم عنوان یک متن یا سند راهبردی است که سندی عالی و بالادستی تلقی می شود و محتوای این سند آن گونه که باید و باید مورد توجه قرار نمی گیرد و بیشتر با بیان مواجه هستیم. از کلمه از مرحله دوم.

وی ادامه داد: اصولاً اسنادی مانند بیانیه گام دوم وقتی می‌خواهد این بلندمدت را ارزیابی کند، یک نگاه کلان به بلندمدت را هدف قرار می‌دهد. به همین دلیل است که اهداف و افق ها ذکر می شود که تا کجا می خواهیم پیش برویم و اوج کجاست. 4 مولفه در این مسیر وجود دارد که در بخش های خوبی در حال حرکت است و ما در کشور نقاط قوتی داریم. به عنوان مثال کشوری با 60 تا 70 درصد بی سوادی مطلق در زمینه مردان و 80 تا 90 درصد در حوزه زنان، امروز رتبه اول و دوم در مهندسی و رتبه پنجم جهان در دانش برجسته را دارد. البته علاوه بر این نکات مثبت، نقاط ضعفی نیز وجود دارد که در سند بیان شده است; مثلاً اگر در جهان اول به تولید علم و توسعه انسانی سرعت دهیم چرا معیشت مردم مطلوب نیست یا در برخی حوزه های مدیریتی مانند خودروسازی و امثال آن رضایت مردم دیده نمی شود.

یاسری گفت: جهاد تبین می خواهد خطای محاسباتی را برطرف کند. خطای محاسبات عاملی است که هر جا به آن برخورد کردید شکست شما قطعی است. انگار پهلوی گل به تنهایی می افتد. رهبر معظم انقلاب در سخنانی اخیر فرمودند: «آمار اقتصادی دهه 90 به هیچ وجه قانع کننده نیست. چه کسی در دهه نود حکومت کرد؟! سپس می گوید: اگر مسئولان گذشته یعنی دهه گذشته یا دولت قبل حمایت بیشتری می کردند، امروز قطعاً در جایگاه بسیار بالاتری قرار می گرفتیم و بعد آماری منتشر می شود که دلیلی برای کمک گرفتن از دیگران داشتیم. کشورها، اما به عمد این میدان ها را قطع کرده ایم، تحریم ها را در جامعه ایجاد کرده ایم. این مشکلی است که جهاد تبیان می خواهد آن را حل کند.

وی گفت: علاوه بر این تصور بسیاری این است که تهدیدات جمهوری اسلامی هر روز در حال افزایش است. اما واقعیت در بیانیه چیست؟! در این بیانیه آمده است که جامعه ما و ملت توانمند ما هر روز در حال کاهش تحریم ها هستند. کشور برای واکسیناسیون با این واکسن در زمان شیوع بیماری همه گیر با تحریم مواجه بود، اما زمانی که واکسن تولید شد، بلافاصله تحریم برداشته شد. این به یک “راه حل خنثی سازی تهدید” یا “راه حل تهدید فرصت” تبدیل می شود.

بر اساس این گزارش، فرشاد عالی، پژوهشگر فرهنگی و رسانه ای و معاون فرهنگی جهاد سازندگی درباره موانع تبیین این دستاوردها از نگاه فعالان جهادی گفت: و اکنون هم هست. وقتی نام گروه‌های جهادی یا بسیج سازندگی از سوی مقام معظم رهبری به میان می‌آید، به این نتیجه می‌رسد که آنها سخت‌افزاری نیستند، بلکه نرم‌افزاری برای یک رویداد بزرگ هستند. وقتی یک سری تحولات در حوزه بر اساس نیازها و مقتضیات خود انقلاب به حرکت در می آید و شتاب می گیرد، این امر گاهی در حوزه های دیگر مانند علم، علم، دانشگاه یا پژوهشگاه و گاهی در تولید کمتر دیده می شود. محتوای رسانه.

با یادآوری سخنان مقام معظم رهبری در سال 1377 مبنی بر اینکه باید آثار خود را هنرمندانه در معرض دید عموم قرار دهید، موانع پیش روی گروه های جهادی و اینکه چقدر توضیحاتی از دل این گروه ها داده می شود؛ وی گفت: به دستور حضرت آقا نگاه بچه ها به ماجرا متفاوت است. تا حالا شاید فکر می کردند که صادق ترند. اما الان به این نتیجه رسیده اند که باید توضیح بدهند، چون ما الان در جنگ روایی هستیم، یعنی آنچه در زمین می گذرد با آنچه در خارج از کشور می گذرد بسیار متفاوت است. حرکت شروع شده است، اما کند است. شهید آوینی و شهید سلیمانی به دلیل حضور در میدان رسانه محسوب می شدند. وقتی صدا و سیما زمینه ساز جنگ نرم کشور شد، باید شاهد این تغییر نگرش و نظم بیشتر باشیم. یعنی مدتی است که گروه های جهادی کتاب های تاریخ شفاهی خود را به صورت الکترونیکی و مکتوب ارائه می کنند. از یک طرف خود میدان باید ارائه شود و اتفاقا ظرفیت های مختلفی وجود دارد اما در هم افزایی مشکل داریم.

یاسری گفت: دشمن سعی دارد عینک ما را سیاه کند. البته کار دانشگاه تولید علم است. ما دوره های انقلاب را در دانشگاه های مهندسی پزشکی تدریس می کنیم. البته این محدود است اما سمینارها دوره مشابهی ندارند. یعنی شاگردانی تربیت می کنند که فقط با ادبیات عرب و فهم فقه آشنا باشند، اما بحث های مربوط به صیانت از نظام و مردم را در تدریس ادبیات مطرح نکنند. به همین دلیل طلاب جهادگر از حوزه جدا می شوند. البته این یک انتقاد جدی است. حتی در گذشته که شهید مطهری و علامه طباطبایی می خواستند بجنگند، در حوزه فقه باید حوزه را رها می کردند و از حوزه اخراج می کردند.

عالی در ادامه با اشاره به اینکه گروه های جهادی و دانشگاه پیشرفت چندانی در عرصه جهاد نداشته اند، ادامه داد: سوال اینجاست که تا کنون چقدر به توانمندسازی گروه های جهادی توجه داشته ایم. جهاد تبیینی فقط یک نمایندگی رسانه ای نیست.

یاسری در خصوص میزان تولیدات دانشگاهی در عرصه جهاد گفت: تاکید مقام معظم رهبری بر نیاز مبرم به جهاد به معنای نبود آن نیست. انتظار داریم بدنه دانشگاهی و سمینار که یک نهاد علمی است بیشتر به مردم کمک کند. مثلاً می گویند نقاط مختلف کشور ما پایتخت های محصول دنیا هستند و بعد در پشت اذهان عموم جای می گیرند. دانشگاه پتانسیل بالایی دارد. شهید تهرانی مقدم و شهید شهریاری از فرزندان این دیار بودند. ممکن است دانش آموز به گوشت و استخوان استخوان دست بزند که در امور کشور نقش دارد یعنی می تواند در آموزش و پژوهش و همچنین تربیت و اشتغال به کار و جهاد نقش بسزایی داشته باشد. گروه ها.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید