ماجرای بازگشت گشت ارشاد وارد مرحله جدیدی شده است

ماجرای بازگشت گشت ارشاد وارد مرحله جدیدی شده است

طرح جدید پلیس برای مقابله با لباس های غیرمعمول از دیروز اجرایی شد. تسنیم جزئیات اجرای این طرح را از فرماندهان ارشد فراجهه خواسته است.

تسنیم: روز گذشته سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی از استقرار خودروهای پلیس و گشت های پیاده برای مقابله با پوشش نامتعارف در سراسر کشور خبر داد. بازگشت وانت گشت ارشاد به خیابان مفهومی بود که مردم از این خبر برداشت کردند.

طی 24 ساعت گذشته سوالات زیادی در فضای مجازی درباره اجرای این طرح مطرح شد و خبرنگار تسنیم از فرماندهان ارشد فراجا پرسید. نکته قابل توجه این است که وانت های گشت ارشاد به خیابان ها برنمی گردند و هیچ خودرویی که در کنار آن عبارت «گشت ارشاد» نوشته شده باشد در خیابان ها دیده نمی شود.

بر این اساس اگر از این پس ویدئویی با حضور «ون» در خیابان و یا درگیری هنگام سوار شدن افراد به این خودروها منتشر شود، یا جعلی است یا آرشیو خاصی منتشر می شود.

«ماشین پلیس و گشت پیاده» که مردم قبلاً در خیابان دیده بودند، علاوه بر تمام مأموریت های قبلی، در صورت مشاهده مواردی از پوشش غیرعادی، تذکر شفاهی به مردم می دهند.

تحلیل اکثر فرماندهان فراجا و البته کارشناسان این است که 90 درصد مردم یک اخطار شفاهی را رعایت می کنند، فقط 10 درصد هستند که ممکن است برنامه ریزی شده رفتار کنند و بخواهند با این برنامه عمل کنند که ماموران پلیس از تخلف آنها جلوگیری کنند. هنجار در جهت ایجاد نظم و امنیت روانی جامعه.

در اجرای این طرح نیز مانند گذشته به همه کارگزاران دستور داده شده که مطابق با تمامی الزامات اخلاقی و انسانی رفتار کنند و کرامت انسانی بیش از پیش رعایت شود.

تیم‌هایی که این کار را محول می‌کنند دارای مجوز قضایی هستند، برخی خودروها ممکن است یک “قاضی وظیفه” همراه با افسران پلیس داشته باشند. اینکه قاضی وظیفه با پلیس باشد یا قبلاً حکم صادر کرده باشد، با سیستم قضایی توافق می شود. پلیس ضابط اجرا و ضابط قضایی است و نمی تواند حکم صادر کند.

تمامی ماموران پلیس شرکت کننده در این طرح مجهز به دوربین های بدنه خواهند بود و در صورت نداشتن دوربین های بدنه از دوربین های دیگر برای ضبط و ضبط صحنه (اسناد) استفاده می کنند تا در صورت نیاز از این فیلم ها استفاده شود.

مقابله با پوشش نامتعارف پلیس دستور رئیس جمهور، وزیر کشور و قوه قضائیه است و پلیس باید این طرح را در کنار سایر وظایف خود اجرا کند. در واقع پلیس می تواند در مورد نحوه اجرای این طرح نظر خود را بدهد اما تصمیم نهایی آنها نیست.

فرماندهان پلیس فکر می کنند افرادی که لباس های نامتعارف می پوشند اصلاً دشمن نیستند و حتی بسیاری از آنها بر اساس برخی احساسات این کار را انجام داده اند و باید بتوانیم با گفتار به آنها پی ببریم.

دیدگاهتان را بنویسید